Actie Duitse tv roept ook vragen op

Patrik Sinkewitz, wielrenner van T-Mobile, is betrapt op dopinggebruik. De Duitse tv-zenders ZDF en ARD hebben pompt hun stekker uit de Tour getrokken.Miljoenen Tour de France-kijkers in Duitsland schakelden gisteren over op Eurosport. Voor zover ze daar al niet naar keken, omdat op de eigen zender louter nog over doping werd gepraat als het over wielrennen ging.

ARD en ZDF trokken gisteren hun stekker uit de Tour, nadat bekend was geworden dat Patrick Sinkewitz van T-Mobile bij een zogeheten 'out-of-competition-controle' vóór de Tour was betrapt op het gebruik van testosteron, een herstel bevorderend middel.

De Tour-crew van ARD en ZDF van 195 man staat op non-actief; Sinkewitz heeft nog recht op een contra-expertise. Het eerste onderzoek gaf een verhouding van 24:1 aan. Voor de dopingreglementen aanvaardbaar is de balans 4:1. Pakt het tegenonderzoek in Sinkewitz' voordeel uit, dan worden de uitzendingen hervat.

Sinkewitz zelf is al lang uit de Tour. Hij botste zondag in Tignes tijdens een afdaling op weg naar zijn hotel tegen een toerist en onderging gisteren in een ziekenhuis in Hamburg een operatie.

Peter Kaadtmann, leider van de Duitse omroep in de Tour, zei aan de finish in Marseille: ''De kijker heeft recht om te kijken naar dopingvrije sport, naar echte winnaars. Wij willen de mensen niet bedotten.''

De gecombineerde omroepen hadden na de vele recente onthullingen van de voorloper van T-Mobile, Team Telekom - waarvan ZDF en ARD co-sponsors waren, gewaarschuwd dat zij bij nog één Duitse dopingzaak in de Tour, de uitzendingen zou stopzetten. Kaadtmann: ''Voor de Tour hebben wij uitgebreid gesproken met alle betrokkenen in de wielersport. We wilden garanties hebben dat wat wij uitzenden ook daadwerkelijk in de archieven kan worden bewaard. Dat de beelden niet achterhaald worden door de vervelende waarheid. Iedereen zou zijn best doen, maar het was niet genoeg.''

De actie van de Duitse zenders is door velen als 'hypocriet' 'overtrokken' en 'een mediastunt' beschreven. Patrice Clerc, de hoogste baas van de Tourorganisator Amaury Sport Organisation (ASO): ''Ze bestraffen nu de tv-kijker. Er zijn veel andere sporten die minder goed zoeken naar dopingzondaars, wij volgen een andere weg. Daar worden we nu voor gestraft.''

Volgens Clerc is de beslissing in Duitsland niet door de omroep alleen genomen. ''Het is ook een politiek probleem. Ze maken een denkfout, het is een Duitse paradox.''

'Kunnen ARD en ZDF dan nog wel berichten over Irak? Die oorlog is een orgie van bedrog' schrijft columnist Hugo Camps vandaag in De Morgen.

Linus Gerdemann, vorige week nog gele-truidrager en gepresenteerd als uithangbord van de nieuwe generatie schone wielrenners: ''Dat ze juist nu, nu het systeem begint te werken, de wielersport gedag zeggen, vind ik heel hypocriet.''







Lees vandaag verder in de krant:



NOS peinst niet over Tourboycot

DEN HAAG - De Duitse tv-zenders ARD en ZDF stoppen met het uitzenden van de Tour de France. Aanleiding is de nieuwe dopingaffaire rond Patrik Sinkewitz. Maar wij gaan door, zegt NOS-mediadirecteur Jan de Jong, verantwoordelijk voor nieuws en sport.



Probeer nu Het Parool







© Het Parool, 19-07-2007

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden