ABN-Amro eist gelijke inkomens in het hockey

Eén van de grootste sponsors in het Nederlandse hockey, ABN-Amro, eist dat vrouwelijke speelsters vanaf 2025 hetzelfde verdienen als hun mannelijke collega’s. Met clubs die zich niet conformeren gaat de bank geen nieuwe sponsorovereenkomst aan.

Beeld BSR Agency

Volgens ABN-Amro, dat 53 hockeyverenigingen sponsort, verdienen mannen in het tophockey vijf tot tien keer zo veel als vrouwen. En gaat minder dan twintig procent van het sponsorgeld bij verenigingen naar de vrouwen. Terwijl tweederde van de hockeyers vrouw is. Dat moet anders, vindt de bank, die donderdagmiddag het project ‘De inhaalslag’ lanceert.

Behalve gelijkwaardige financiële beloningen hoopt ABN-Amro ook dat het aantal vrouwelijke coaches en bestuurders toeneemt. Ook dat blijft volgens de bank ver achter. “De sportwereld, en daarmee de hockeywereld, wordt nog altijd gedomineerd door mannen,” zegt Ernst Boekhorst, hoofd sponsoring van de bank. “Een sportclub is ook een plek met een belangrijke maatschappelijke rol. Wij willen een organisatie zijn waar alle groepen uit de maatschappij zich gezien en gehoord voelen.”

De bank biedt verenigingen hulp aan om de doelen te realiseren. Deelname aan het programma is niet vrijblijvend. ‘Clubs die ABN-Amro als sponsor willen behouden moeten zich aan de doelen committeren,’ meldt de bank in een persbericht. De huidige contracten met een aantal hoofdklasseclubs lopen volgend jaar af. Om te verlengen, moeten verenigingen aantonen dat diversiteit en inclusie een hoofdthema is. Onder andere de grote verenigingen Amsterdam, Rotterdam, HGC, Bloemendaal en Oranje-Rood hebben ABN-Amro als (hoofd)sponsor. 

Goed streven

Namens Oranje-Rood wil voorzitter van de stichting tophockey Harry van Hout nog niet reageren. “Ik heb deze mededeling niet gehad, ik kan er dus ook nog niets over zeggen. Het is wel zo dat ABN-Amro zelf een paar jaar geleden stopte met het sponsoren van ons eerste damesteam. Als ze weer hoofdsponsor willen worden, graag.”

Voorzitter Diederik Chevalier van HC Rotterdam vindt het in de basis een goed streven, maar plaatst wel een nuance, die bij de bank niet klinkt. “Bij ons speelt het eerste damesteam een klasse lager, dan vergelijk je appels met peren. Maar neem een club als Bloemendaal, waar de mannen steevast kampioenskandidaat zijn en de dames niet, dan heb je wel te maken met verschillende budgetten. Een degradatiekandidaat bij de mannen betaalt ook niet hetzelfde als Bloemendaal. Ook het bereik is anders, bij ons trekken de dames een kwart van het aantal bezoekers van de mannen. Dus vergelijk appels wel met appels. Maar als de situatie tussen het eerste mannen- en vrouwenteam vergelijkbaar is, is gelijke beloning logisch. Want het is inderdaad zo dat mannen nu veel meer verdienen dan vrouwen.” Wel hoopt Chevalier dat clubs de tijd krijgen om de boel recht te trekken. “Of vijf jaar daarvoor te snel is, valt te bezien.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden