Plus

404 keer opletten in de Tour: pak de juiste kant van de rotonde

Thibaut Pinot verloor maandag 1.40 minuut op andere favorieten, onder andere omdat hij een rotonde aan de verkeerde kant nam. Beeld BSR Agency

Het aantal ‘moeilijke punten’ op de Franse wegen stijgt. Wordt de koers daardoor gevaarlijker?

Het is een mooi beeld voor de helikopter: wielrenners die van twee kanten een rotonde pakken en daarna in elkaar ritsen, om als een slang verder te kronkelen in het landschap.

Franse wegen gaan tijdens de Tour zeker niet rechtdoor door oneindig laag- of hoogland. Gedurende de 3481 kilometer van de Tour dit jaar moeten de renners navigeren rond 1712 ‘moeilijke punten’, zoals ze door de organisatie worden genoemd: 404 rotondes, 308 versmallingen, 28 zeer scherpe bochten, 334 verkeersdrempels, 599 middenbermen en 39 overwegen. Een stuk meer dan in 1996, het moment waarop de Franse departementen de cijfers gingen bijhouden, toen er 189 rotondes en 123 versmallingen in de route zaten.

Het aantal obstakels stijgt niet elk jaar, want dat hangt ook af van of de koers in zijn geheel in Frankrijk wordt gereden. Twee dagen Brussel, zoals dit jaar, betekent toch weer een flink aantal rotondes minder. Wel duidelijk is dat het aantal knelpunten over de lange termijn stijgt.

Neem de rotondes. Was er in 1996 nog één rotonde per twintig kilometer, in 2018 (voorlopig het jaar met het rotonderecord) was dat één rotonde per vijf kilometer. Nergens zijn de rotondes zo zichtbaar in het landschap als in wereldrecordhouder Frankrijk.

In de koers hebben rotondes en andere obstakels invloed op het wedstrijdverloop. Thibaut Pinot verloor maandag 1.40 minuut op andere favorieten, onder andere omdat hij een rotonde aan de verkeerde kant nam. Hij ging linksom, terwijl rechtsom veel sneller was. Van positie 20 viel hij door die ene bocht terug naar plek 70.

Verkennen

In het routeboek staan de laatste vijf kilometer tot in detail uitgetekend. De kilometers daarvoor moeten vaak worden verkend door de teams zelf. Bij Jumbo-Visma is ploegleider ­Grischa Niermann soms twee uur per etappe bezig om de finale te verkennen met Google Maps of applicaties als ­Veloviewer.

Veel teams laten op de wedstrijddag een auto vooruitrijden, die kan doorgeven wat belangrijke punten zijn. Luke Roberts is de ‘scout’ van Team Sunweb. De weg is veranderd, zegt hij. “Dat krijg je nu eenmaal als er meer auto’s komen. Dat moet worden gereguleerd. Dat merk ik al in mijn eigen woonplaats.”

Gevaarlijker vindt Roberts het niet geworden. “Zolang de organisatie er maar alles aan doet om op de momenten waar het peloton op het hardst rijdt, de obstakels weg te werken. Meestal gebeurt dat in de laatste kilometers, als er een sprint aankomt.”

Bewegwijzering

André Bancalà, namens de departementen verantwoordelijk voor het parcours, zegt dat er meer wordt gefocust op bewegwijzering. Een elektronisch bord wordt op penibele plekken geplaatst en er hangen 3576 borden die aangeven wat de renners te wachten staat. De koers­radio geeft dat ook door.

Obstakels worden weggehaald. “Een verhoging in de weg is in een massasprint niet handig. Daarom halen we die weg en vervangen die door asfalt.”

Dat neemt niet weg dat rotondes, versmallingen en drempels punten zijn waar het per definitie gevaarlijk is. Daar kan uitvaller Tejay van Garderen over mee­praten. Hij brak afgelopen week zijn hand, na een val op het moment dat de twee delen van het peloton ritsten na een rotonde.

Gevaarlijke punten zijn in het routeboek van de Tour de France aangegeven.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden