Recensies Bewaar

Nieuwe Ceintuurbrug biedt rust en orde op een overspannen kruispunt (****)

De Ceintuurbrug is vijf maanden eerder klaar dan gepland - een meevaller.
De Ceintuurbrug is vijf maanden eerder klaar dan gepland - een meevaller. © Anjali Ramnandanlall

Al te extatisch kun je van een opgeknapte brug en straat niet raken, maar de vernieuwde Ceintuurbrug tussen Ceintuurbaan en Roelof Hartstraat is ontegenzeggelijk een verbetering.

Ceintuurbrug

Ons oordeel: ★★★★☆
Waar: Tussen de Ceintuurbaan en de Roelof Hartstraat

Het is even makkelijk als onverminderd populair: kankeren op openbare werkzaamheden. De stad ligt altijd wel ergens open, daar heeft vervolgens altijd wel iemand last van en als alles dan ook nog eens langer duurt dan aanvankelijk gepland, kan het massale gevloek beginnen.

Hoe de stad erbij had gelegen als de gemeente alles consequent met rust zou laten, is iets waar we liever niet over nadenken wanneer we weer eens foeterend met de fiets aan de hand ergens door het mulle zand ploegen.

Toegegeven: de werkzaamheden aan de Ceintuurbrug duurden lang. Meer dan een jaar lag de boel open, en de tijdelijke situatie was niet bepaald ideaal. Wie vanaf de Hobbemakade de Ceintuurbaan op wilde fietsen, moest afstappen, een hoekig houten bruggetje over, en zich vervolgens door een wildgroei aan scheve grondplaten, hekken en verbodsborden manoeuvreren om de weg pas een heel stuk verderop normaal te kunnen hervatten.

Lekker brede fietspaden
Erger was het nog voor caféhouders en winkeliers: die zagen de klandizie dusdanig teruglopen dat ze al mismoedig bordjes met de tekst 'wegens faillissement gesloten' begonnen te schilderen.

Maar er valt ook weleens iets mee. De werkzaamheden zouden pas over vijf maanden klaar zijn, maar door technische meevallers en lekker weer is de brug vorige week geopend. Heel prettig natuurlijk, want je kunt nu gewoon weer in één soepele beweging door rood fietsen richting Roelof Hartstraat. Al te extatisch kun je verder niet raken van een opgeknapte brug en straat, maar de nieuwe situatie is ontegenzeggelijk een verbetering.

Ten eerste is de trambaan opgehoogd: een puike beslissing in verband met veiligheid. Vooral groepen zwalkend fietsende toeristen, die er over het algemeen patent op hebben om zich in een slordige diagonaal van A naar B te bewegen, zullen daar baat bij hebben. Per ongeluk voor een vergeefs pingelende tram belanden is er dan ook niet meer bij, tenzij je héél erg je best doet. Ook de nieuwe, lekker brede fietspaden aan weerszijden zijn een aanwinst.

Slimme indeling
Maar wat vooral een verademing is na zo'n grootscheepse operatie is het gevoel van rust en orde die er plotseling lijkt te heersen op het verder toch onverminderd overspannen kruispunt. Logisch natuurlijk, als alle bouwtroep en noodbruggen plotseling zijn verdwenen, maar het heeft simpelweg ook te maken met de slimme planologische indeling.

Even is er dan een moment van waardering voor de gemeente: dat hebben ze toch maar prima gedaan van onze belastingcenten. Dit alles is, uiteraard, van bijzonder korte duur. Want als er straks weer ergens een andere essentiële verkeersader openligt, dan kan het grote Kankeren weer lekker van voren af aan beginnen.