Recensie
De 'comeback van de kruistochten', daarover willen ze het hebben in hun geëngageerde 14+-voorstelling onder regie van Jetse Batelaan
De 'comeback van de kruistochten', daarover willen ze het hebben in hun geëngageerde 14+-voorstelling onder regie van Jetse Batelaan © Henk Claassen

Kruistocht zet tieners met succes aan het denken

recensieKruistocht is bepaald geen traditionele enscenering van de klassieker uit 1973. De vurige betogen waaieren alle kanten uit: van racistische agenten tot etnisch profileren bij de glijbaan.

Kindervoeten schuifelen voorbij achter een denimkleurig doek. Plots verschijnt in de rechterbovenhoek een appje: 'Mam, die met die roze sneakers ben ik.'

Met vijftien tienerfiguranten is Kruistocht, een voorstelling gebaseerd op dat dikke boek van Thea Beckman over die kinderen die heel ver moeten lopen en die ene jongen in die moderne broek, bepaald geen traditionele enscenering van de klassieker uit 1973.

Het hele Oost-Westconflict van de kruistochten interesseerde hoofdpersoon Dolf, tijdreizend bloemenkind uit de jaren zeventig, geen zier, constateren theatermakers Marjolijn van Heemstra en Sadettin Kirmiziyüz.