Plus

Zomervoorstelling Amsterdamse Bos is zoveelste Romeo & Julia

Romeo & Julia door regisseur Ingejan Ligthart is ambitieus, maar niet altijd even sterk. De voorstelling in het Amsterdamse Bos bevat aardig acteerwerk, maar blijft vooral te veel hangen in vorm.

Afgedankte terminalsluizen dienen als weids decor in het ­Amsterdamse Bos. Beeld Ben van Duin

Gebrek aan ambitie is regisseur Ingejan Ligthart Schenk niet te verwijten. Voor de zomervoorstelling bij het Amsterdamse Bostheater werkte hij samen met muziektheatergroep de Veenfabriek en TENT circustheater producties. We noteren maar liefst vier muzikanten, vijf circusartiesten en zes acteurs.

Op het grote openluchtpodium in het Amsterdamse Bos liggen zeven afgedankte terminalsluizen als een uit de kluiten gewassen mikadospel over elkaar. Laagvliegende vliegtuigen ronken daar regelmatig overheen. In deze aftandse gateway ­bevechten de Montagues hun strijd met de Capulets.

De vertaling die Schenk met Erik Bindervoet maakte, bleef dicht bij Shakespeares origineel: vol metriek, rijm en binnenrijm. De Vlaamse Ward Kerremans weet daar als dromerige romanticus Romeo goed raad mee.

Sentiment
Bij zijn Montaguevrienden dweept hij pseudoarrogant met zijn talige vondsten, maar eenmaal op zichzelf aangewezen, balancerend onder het balkon van zijn pas ontvlamde liefde, is die taal geen instrument meer maar een te beteugelen vijand.

De jonge Yara Alink zet tegenover dat sentiment een onstuimige dertienjarige, die zich even puberaal als oprecht onderdompelt in een nog te ontginnen grotemensenwereld.

Schreeuwerige hilariteit
Daarnaast valt vooral Camilla Siegertsz op als Julia's bulderende min. Smijtend met lompe woorden en beukend met haar boezem ('puur natuur, al zeg ik het zelf') ontfermt ze zich over Julia, het kind dat nog geen veertien jaar daarvoor aan haar borsten lag.

Maar door al die schreeuwerige hilariteit schemert ook een onvoorwaardelijke zorgzaamheid, die een hoogtepunt bereikt in een mooi gespeelde scène waarin ze Julia dood aantreft. 'Een en al tranendal, treurgeval.'

Visueel geweld
Ja, deze adaptatie bedient zich van grootse woorden en gebaren. Acrobaten tuimelen over elkaar heen, klimmen op en af elkaar, glijden van het indrukwekkende decor en klauteren daar weer op; de muzikanten van de Veenfabriek verzorgen live het geluidsdecor.

Romeo & Julia
Door Amsterdamse Bostheater/Veenfabriek/TENT circustheater
Gezien 22/7, Amsterdamse Bostheater
Te zien aldaar, t/m 3/9

Ambitieus zogezegd, maar niet altijd even sterk. Vaak vertilt de voorstelling zich aan al dat visueel geweld.

De scène bijvoorbeeld waarin Mercutio gewond raakt en sterft en Romeo vervolgens het heft in eigen handen neemt, verdwijnt bijna in het spectaculaire toneelbeeld.

Vorm
Uiteindelijk blijft het onduidelijk wat Schenk met deze voorstelling wil zeggen. Het decor zou de wirwar aan kleine straatjes in Verona moeten ­representeren, waar families door letterlijk gebrek aan ruimte rivaliseren; een ingang die aardige parallellen met de actualiteit kan bieden. Maar die verstikking komt geen moment over het voetlicht in het weidse toneelbeeld.

Ook de acrobatische acts, waarmee Schenk een fysieke dreiging teweeg wilde brengen, zijn te minimaal en abstract om het gevaar echt invoelbaar te maken. Het blijft allemaal te veel hangen in vorm, in theatrale toevoegingen en daardoor blijft het een te vlakke voorstelling.

Als de voor dood gewaande Julia uiteindelijk naar haar laatste rustplek wordt uitgeleid en Romeo haar daar vindt, valt alles daaromheen even weg. De twee jonge acteurs hebben dan alleen zichzelf om ons te ­beroeren. Dan is deze voorstelling op zijn sterkst.

Maar puntje bij paaltje is het toch gewoon weer de zoveelste Romeo & Julia, met aardig acteerwerk, maar het tornt nergens aan enig mens- of wereldbeeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden