PlusDéjà vu

Zoek de verschillen: Oostenburgermiddenstraat, in 1982 en in 2022

Amsterdam is altijd in beweging. We gaan terug naar een plek van toen. Deze week: Oostenburgermiddenstraat, 1982.

Erik Klein Wolterink

Oostenburgermiddenstraat, 1982. Sinds omstreeks 1840 produceerde Werkspoor dieselmotoren voor treinen en schepen op Oostenburg. In 1995 sloot de fabriek en begon de herinrichting tot stadswijk. Vanaf 1999 verrees hier bedrijfsverzamelpand Init, waarin zich later ook de redacties van de Volkskrant, Trouw en Het Parool vestigden. Beeld: Stadsarchief en Erik Klein Wolterink

Handelsbladgebouw, Nieuwezijds Voorburgwal 234-240, 1980. Het Handelsbladgebouw, vernoemd naar de krant die er werd gemaakt, is een van de weinige Jugendstilgebouwen in Amsterdam. In 1977 kwam het complex leeg te staan en een jaar later werd het gekraakt. De gemeente kocht het pand in 1980 waarna de krakers huurcontracten kregen. Beeld: Stadsarchief en Erik Klein Wolterink

Ertskade, circa 1907. Tussen ongeveer 1898 en 1990 werden aan de Ertskade schepen met erts en steenkool gelost. De kade ligt op Sporenburg, een kunstmatig schiereiland dat zijn naam dankt aan het gebruik als rangeerterrein. Vanaf eind twintigste eeuw werd het gebied herontwikkeld tot woonwijk. Foto en research Erik Klein Wolterink. Beeld: Stadsarchief en Erik Klein Wolterink

Nieuwezijds Voorburgwal 160, 1945. In de Tweede Wereldoorlog was Het Parool een illegale krant en werd achtereenvolgens door meerdere drukkerijen gedrukt. Drukkerij Jesse aan de Nieuwezijds Voorburgwal 160 drukte de krant van 7 november 1944 tot 6 mei 1945. De drukkerij is in 1976 opgeheven. Nu zit er een hotel-restaurant. Beeld: Cas Oorthuys / Nederlands Fotomuseum en Erik Klein Wolterink.

Haarlemmerweg, 1959. De Haarlemmerweg was in 1959 een driebaansweg met uitzicht op de Petruskerk en de Coca-Colafabriek van Sloterdijk. Deze fabriek uit 1930, Coca-Cola’s eerste bottelarij in Nederland, werd gesloopt voor de aanleg van de A10. De ringweg en de Haarlemmerwegbrug werden geopend in 1966. Foto en research Erik Klein Wolterink. Beeld: Stadsarchief en Erik Klein Wolterink.

Witkarstation Elandsgracht, 1975. De witkar was een tweepersoons driewielig elektrisch voertuig, bedoeld als collectief vervoermiddel in de Amsterdamse binnenstad, ontworpen door de Amsterdamse provo Luud Schimmelpennink. Vanaf 1974 werd het witkarsysteem in gebruik genomen met uiteindelijk 25 voertuigen en vijf witkarstations. In 1988 werd het project definitief opgeheven. Beeld: Stadsarchief en Erik Klein Wolterink.

Stenen Hoofd, Westerdoksdijk, ca. 1907. Op het Stenen Hoofd stond sinds 1906 een ijzeren loods met een kantoorgebouw van de Holland-Amerika Lijn. Sinds 1978 ligt het terrein braak en wordt het gebruikt voor allerlei tijdelijke activiteiten. Ook heeft zich een bijzondere flora ontwikkeld en staat het bekend als muurplantenreservaat. Beeld: fotograaf onbekend/Stadsarchief en Erik Klein Wolterink.

Dijksgracht, 1922. Dijksgracht is de naam van zowel de gracht als de dijk waarop al sinds 1874 een spoorlijn ligt. De voormalige Binnenhaven tussen de Dijksgracht en de Piet Heinkade werd in 1962 gedempt, waarna de spoordijk sterk werd verbreed. Zuidelijk van de Dijksgracht lagen scheepswerven en verrijst nu de wijk Oostenburg. Beeld: Gustaaf Oosterhuis/Stadsarchief en Erik Klein Wolterink.

Hoek Anjeliersstraat/Madelievenstraat, 1980. In 1971 legde de gemeente Amsterdam enkele openbare sleutelplaatsen aan, waaronder die op de hoek van de Anjeliersstraat en de Madelievenstraat. Hier konden buurtbewoners reparaties aan hun auto uitvoeren. In de jaren tachtig zijn ze weer opgeheven vanwege strengere milieurichtlijnen. Beeld: Ino Roël/Stadsarchief en Erik Klein Wolterink.

Marnixstraat/Lijnbaansgracht, ca 1930. Vanaf 1895 was er aan de Marnixstraat/Lijnbaansgracht een groentemarkt. De verkoop zou direct vanuit de vletten plaatsvinden, maar de praktijk verliep anders, waardoor de Marnixstaat ontoegankelijk werd en de markt uiteindelijk in 1934 werd opgeheven. In 1995 zijn hier de eerste floatlands, drijvende tuinen, aangelegd. Beeld: fotograaf onbekend/Stadsarchief en Erik Klein Wolterink

Vijgendam, ca 1911. In 1911 stond op de Vijgendam het Commandantshuis, ooit dienstwoning van de stadscommandant en later kantoor van overheidsinstellingen. Het pand werd in 1912 afgebroken, waarna eerst het Damplantsoen werd aangelegd en vanaf 1955 het definitieve Nationaal Monument verrees. In 1957 verviel de naam Vijgendam; dit deel werd bij het andere deel van de Dam gevoegd, waar het Paleis staat. Beeld: Collectie Joh.B. Bickhoff/Stadsarchief en Erik Klein Wolterink

Weteringschans in 1980 en 2021

Huis van Bewaring, Weteringschans, 1980. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was dit een beruchte gevangenis van de nazi’s, waar ook Anne Frank werd vastgehouden voordat zij werd gedeporteerd. Het complex werd in 1979 gesloten en daarna zaten er tijdelijk een kinderboerderij en culturele instellingen. Het gerenoveerde binnenterrein met luchtplaats heet sinds 1991 Max Euweplein. Beeld: Martin Alberts/Stadsarchief en Erik Klein Wolterink

Bekijk hier eerdere afleveringen van onze fotorubriek Déjà vu

Vijgendam, ca 1911
In 1911 stond op de Vijgendam het Commandantshuis, ooit dienstwoning van de stadscommandant en later kantoor van overheidsinstellingen. Het pand werd in 1912 afgebroken waarna eerst het Damplantsoen werd aangelegd en vanaf 1955 het definitieve Nationaal Monument verrees. In 1957 werd de Vijgendam bij de Dam gevoegd.
foto en research Erik Klein Wolterink Beeld Stadsarchief
Vijgendam, ca 1911In 1911 stond op de Vijgendam het Commandantshuis, ooit dienstwoning van de stadscommandant en later kantoor van overheidsinstellingen. Het pand werd in 1912 afgebroken waarna eerst het Damplantsoen werd aangelegd en vanaf 1955 het definitieve Nationaal Monument verrees. In 1957 werd de Vijgendam bij de Dam gevoegd.foto en research Erik Klein WolterinkBeeld Stadsarchief
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden