Plus Film

Zelfs briljante Judi Dench kan Red Joan niet redden

Red Joan is een gemiste kans. Het had een intrigerend verhaal over spionage, verraad en idealisme kunnen worden maar helaas wordt dit potentieel niet benut. De film zou een mislukking zijn geweest ware het niet dat de briljante Judi Dench de film enigszins redt. 

Sophie Cookson (boven) en Judi Dench spelen de jonge en de oudere Red Joan. Beeld Cineart Nederland

Bij spionnen denken we niet aan een fragiele 87-jarige, die na haar arrestatie in haar voortuintje de pers te woord staat. Toch was er twintig jaar geleden zo iemand, in de persoon van Melita Norwood. De Britse hoogbejaarde vrouw stond voor haar huis de media te woord nadat er bewijzen waren gevonden dat ze vanaf de jaren dertig 40 jaar voor de Sovjet-Unie had gespioneerd.

Het hoogtepunt van haar activiteiten lag in de Tweede Wereldoorlog en het eerste decennium erna, toen ze als medewerker van het Britse atoombomproject informatie doorspeelde aan de Russen. Historici zijn het er niet over eens of haar spionage de ontwikkeling van de Russische atoombom heeft versneld.

Norwood dacht niet dat ze iets verkeerds deed; ze meende voor de wereldvrede te handelen. Als behalve de VS ook de Sovjet-Unie een atoombom had, zouden geen van beide die durven te gebruiken. De naoorlogse geschiedenis geeft haar in elk geval geen ongelijk.

Norwoods verhaal had een interessante film over spionage uit idealisme kunnen opleveren, maar die film is Red Joan niet. Het drama, dat schakelt tussen het politieverhoor van de op Norwood gebaseerde Joan en flashbacks van haar spionageverleden, vindt de liefdes- en familieperikelen van de spion interessanter dan haar motivatie om voor de Russen te werken. In de jaren dertig is Joan (Sophie Cookson) student, die een Russisch spionageweb wordt ingetrokken door de uit nazi-Duitsland gevluchte Joden Sonya (Tereza Srbova) en Leo (Tom Hughes).

Landverrader

Joan handelt niet uit politieke overtuiging, maar uit blinde liefde voor Leo, die meer van de Sovjet-Unie houdt dan van haar, zo blijkt snel. Voor Leo, en zijn spionagenetwerk, is Joan de perfecte spion als ze in de oorlog medewerker wordt van het Britse atoombomproject. Niemand zal de onopvallende grijze muis verdenken. Zeker haar getrouwde baas niet (Stephen Campbell Moore), die in een flutterig zijlijntje verliefd op haar wordt.

En dan zijn er nog de familieperikelen van de oude Joan (Judi Dench) die, als haar spionageactiviteiten uitkomen, de wind van voren krijgt van haar zoon. Voor hem is zijn moeder een landverrader. Haar tegenwerping dat ze van haar land hield en handelde uit vredesmotieven, gaat er bij hem niet in. Red Joan doet dan al meer aan een tv-soap denken, dan aan een intrigerende spionagegeschiedenis.

De 79-jarige regisseur Trevor Nunn is in Engeland een gerespecteerde toneelregisseur, die soms een uitstapje naar film en televisie maakt. Wat hem bewoog om 23 jaar na zijn laatste speelfilm weer een film te regisseren, weten we niet, maar het resultaat is een ongeloofwaardig drama, dat nooit interessant wordt. Meer nog dan aan Nunn is dat misschien te wijten aan het scenario van Lindsay ­Shapiro, ze schreef een handvol scripts voor tv-series en een paar (genre)films.

Gelukkig heeft Red Joan één geweldig pluspunt: prachtig om te zien hoe de 84-jarige Dench de fragiele, maar heldere Joan speelt. Ze is te weinig in beeld om de film te kunnen redden, maar het gemak en de subtiliteit die ze haar personage geeft, verraden dat acteren voor haar geen geheimen meer heeft. Het is toeval dat we, een week nadat we een buiging maakten voor Catherine Deneuve (75 jaar) in Claire Darling, dat nu weer doen voor een oude actrice. Dat beiden nog lang mogen leven!

Red Joan

Regie Trevor Nunn

Met Judi Dench, Sophie Cookson

Te zien in Cinecenter, City, Filmhallen, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden