PlusRecept van de dag

Yaki nasu (gegrilde aubergine)

Filmmaker en ramenchef Fow Pyng Hu heeft drie restaurants in de stad. Hij haalt zijn inspiratie uit Amsterdam, Tokio en alles daartussenin. Vandaag: Yaki nasu (gegrilde aubergine).

Fow Pyng Hu. Beeld Jakob Van Vliet
Fow Pyng Hu.Beeld Jakob Van Vliet

Er zijn mensen die eten een last vinden, een storende onderbreking van de belangrijke dingen die ze aan het doen zijn. Misschien zouden ze liever een maaltijdvervangend pilletje nemen. Het zou kunnen, maar eten draait niet om het innemen van voedsel. We eten omdat we ervan willen genieten, ernaar verlangen of aan iets herinnerd willen worden. We willen er iets bij voelen. Geen aandacht voor eten duidt op een gebrek aan romantiek.

Wat is dan die romantiek? Als filmmaker ben ik er ook door geobsedeerd: Nederlandse films die door gebrek aan romantiek niet tot leven komen.

Ik heb een vermoeden dat het allemaal neerkomt op het platte landschap waarin we leven. Het daagt ons niet uit om te fantaseren. We hoeven niet te vrezen voor onbe­kende vijanden achter bergen, maar we kunnen ook niet ­dromen van zakken met goud die daar zouden liggen. Er zijn geen wouden met monsters. Ons landschap is te voorspelbaar, het draagt geen drama in zich, grote gevoelens houd je er niet aan over. Ook het weer is niet extreem genoeg om het spannend te maken. We zien alles al van ver aankomen.

We beheersen het landschap zelfs: we polderen het in en we bakenen het af. Zo houden we het gevaar buiten de deur. We hebben geen ruimte meer voor sprookjes of bijgeloof. We zijn liever efficiënt en nuchter. Daarom hebben we ook minder te verbergen en laten we de gordijnen open. We presenteren ons als een open boek.

Het is gezond voor de samenleving, maar funest voor de cinema. Als kind hebben we het verbeelden nooit goed geoefend. Maken ze daarom in Denemarken en België net iets spannendere films? Met hun bossen, meertjes en heuvels? Al die eeuwen die we in dit landschap doorbrengen moeten toch ook effect hebben op ons denken?

En Rembrandt of Van Gogh dan? Ik vind ze meesters. Maar romantiek zie ik in hun werk niet terug. Bij de olijfbomen van Van Gogh voel je die bomen, misschien ook de hitte van de dag. Maar een bos van Cézanne doet je misschien denken aan het moment dat je verliefd werd. Het maakt Van Gogh geen mindere schilder, maar aan de nuchterheid ontsnapt hij niet, ook niet in Zuid-Frankrijk.

Dat we de romantiek niet in ons hebben, wil niet zeggen dat we er niet van houden. We genieten juist van alle films en al het eten dat is ontstaan uit complexe romantische gevoelens. Gelukkig maar.

Yaki nasu (gegrilde aubergine)

Ingrediënten
1 langwerpige aubergine (bij de toko te koop)
1 lente-ui, fijngesneden
1 tl geraspte gember
1 el sojasaus

bonitovlokken

Bereiding
Het kaisekidiner in Japan is op-en-top romantiek. Het bestaat uit tal van kleine schaaltjes met elegante gerechten. Je kunt het vergelijken met een achtgangenmenu, maar dan met alles tegelijk op tafel. De gerechten weerspiegelen de schoonheid van het seizoen. Soms neem je vooraf een bad in een onsen (Japans gasthuis met geiserwaterbaden) en schuif je in je yukata (eenvoudige kimono) aan tafel. Met zorg en respect begin je te eten, terwijl je gedachten afdwalen naar de natuur en herinneringen bovenkomen. Yaki nasu is misschien te eenvoudig voor kaiseki, maar het past in die gedachtelijn.

Een gewone aubergine is te dik om snel te garen. Probeer daarom dunne, langwerpige te vinden. Snijd de aubergine lichtjes in over de lengte. Leg ’m op een barbecuerekje op het vuur van je gasfornuis. Gril totdat het vel totaal is verbrand en de aubergine zacht begint te worden. Je kunt dit ook in een hete oven doen. Leg de aubergine daarna heel even in ijswater en verwijder het vel. Snijd ’m in vier stukken, doe er lente-ui, wat gember en de sojasaus over. Strooi er tot slot wat bonitovlokken over – bonito is een tonijnachtige vis, die wordt gerookt en gedroogd. Geniet ervan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden