Wijnkenners: 'De riesling komt terug!'

De Amsterdam Arena was maandag het toneel van riesling schenkende, proevende en spugende mensen. Foto Marc Driessen

AMSTERDAM - Wijnkenners verzamelden zich maandag in de Amsterdam Arena om ter hoogte van de middenstip van de Duitse riesling te proeven. ''Proef je dat mooie zuurtje en die zoutige tonen?''
Een licht briesje en een warme herfstzon. De koelers hebben moeite de wijn koud te houden. ''Je raadt nooit waar ik nu sta wijn te proeven'', maakt iemand zijn collega's jaloers.

Bijna zestig wijnboeren uit Duitsland hebben hun wijnen op tafels uitgestald en ze schenken op verzoek een bodempje in. Wijnimporteurs en sommeliers kijken kritisch, proeven en spugen daarna de wijn uit in grote zilveren bakken.

Riesling & Co, een proeverij ter promotie van de Duitse wijn, wordt voor de vijfde keer in de Amsterdam Arena gehouden. De perfecte locatie volgens organisator Alain Jacobs. ''Er is genoeg licht en frisse lucht. In die zaaltjes gaat het na een paar uur naar zweet ruiken.''

Lars Daniëls - zuidelijk accent, maar woonachtig in Amersfoort - is te bescheiden om zijn naambordje te dragen. Daniëls is één van de drie Nederlanders met de titel magister vini, het hoogst haalbare wijndiploma in Nederland. ''De riesling is bezig met een comeback,'' vertelt Daniëls. ''Het is een druivensoort met karakter. Ik vergelijk het wel eens met een vrouw die weinig make-up nodig heeft om mooi te zijn.''

Riesling staat bekend om z'n frisheid en lichtheid, het tegenovergestelde van een zware rode wijn. ''Alleen, riesling is niet voor beginners,'' waarschuwt Daniëls. ''Je moet weten waar je de goede wijnen kunt vinden. Een slechte Riesling, dat kan afschrikken.''

Naast sommeliers en wijnimporteurs zijn zo'n honderd leerlingen van acht hotelscholen uitgenodigd. De één netjes in pak om niet af te steken bij de rest, de ander gewoon als zichzelf. Bart Hoekstra volgt de mbo-opleiding gastronomie aan ROC West-Brabant en wil later vinoloog worden. Hij werkt al in een restaurant. ''Als ik een goede wijn tegenkom, geef ik dat zeker door aan mijn baas.'' Zo ziet organisator Jacobs het graag: ''Die leerlingen zijn de toekomst. Vandaag breng ik ze in contact met Duitse wijnen en morgen kopen ze ze in''.

Het gaat goed met de Riesling in Nederland. Samen met Japan en Scandinavië is Nederland een van de grootste afnemers. Ten opzichte van vorig jaar is de verkoop 35 procent gestegen.

Toch heeft Riesling bij veel mensen een slechte naam. ''Dat zit tussen de oren,'' zegt Jacobs. Volgens Daniëls zijn in het verleden inderdaad veel 'rommelwijntjes' geproduceerd, maar kiezen veel Duitse wijnboeren nu wel voor kwaliteit. (MARTHE DAMMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden