Wijn-Willie Wortels

Verleden week deed ik verslag van de nouveautés op de wijnvakbeurs Wine Professional. Stikstofwijn-bewaarsystemen, design opbergkubussen, oogvriendelijke champagnekurkverwijdertangen...

Eenmaal thuisgkomen bleek de inspiratie van de wijn-Willie Wortels nog veel verder te gaan, want daar vond ik Hotello, een miniglossy van het International Network Connecting Hotelschoolgraduates, met daarin 'de nieuwste vondsten en hipste hebbedingetjes'.

Mijn oog viel op de kop 'Meer magneet, minder tanine'. En niet eens omdat de docent Nederlands aan de Hogere Hotelschool heeft verzuimd de graduates te leren dat de correcte schrijfwijze 'tannine' is, maar door de afbeelding eronder, van de Wine Clip.

Dit blijkt een Amerikaanse uitvinding te zijn voor wijnliefhebbers die niet het geduld kunnen opbrengen wijnen jaren te laten liggen om ze op smaak te laten komen. De Wine Clip belooft zulke bewaarwijnen al tijdens het uitschenken te transformeren tot fastfood.

In de Wine Clip, die om de hals van de fles moet worden geklemd, zitten zes magneten, die ervoor moeten zorgen dat meer zuurstof in de sapstroom wordt opgenomen. 'Als het goed is, proef en ruik je het verschil direct. De wijn is voller en ronder van smaak en de geur komt meer tot uiting,' schrijft de dienstdoende Hotello-redacteur. In deze laatste zin bespeur ik toch enige argwaan: 'Als het goed is...'
En dat is het zo goed als zeker niet. Ik heb al vaker dergelijke producten getest, die lijken ontsproten te zijn aan de verknipte brein van de geestelijk vader van Tell Sell.

Helder voor de geest staat mij nog de Clef du Vin. De belofte was dat wijn sneller op dronk zou komen door deze druppelvormige 'wijnsleutel' in het glas te hangen. Elke seconde contact stond voor een jaar extra rijping, dankzij 'een legering van verschillende metalen'. De wijndeeltjesversnellende werking was uitgevonden door 'een oenoloog en chemicus van opleiding, die directeur en leider was geweest van een domein in Meursault en van een groot Champagehuis.'

Toen de voorgeschreven aanpak niet tot resultaat leidde, heb ik het ding een hele nacht in een glas jonge, noeste Chileense cabernet sauvignon ondergedompeld. De volgende ochtend bleek die echter nog even druistig en weerbarstig. Die sleutel heb ik dus maar weggegooid.

Dat zouden ze ook moeten doen met de sleutel van het gekkenhuis waarin ze de uitvinder van 'het ademende wijnglas' moeten opsluiten: ditmaal luidt de belofte dat wijn dankzij dit glas binnen een paar minuten ruikt en smaakt alsof hij al een aantal uren geleden in een karaf is overgeschonken. Tja...

Met goede moed begin ik echter aan de Vinturi die mij is toegestuurd: een kogelvormige 'premium wijndecanteerder' van helder kunststof (€39,95). Traditionele decanteerkaraffen worden gebruikt om wijn lucht te geven, maar dat decanteren vraagt tijd en planning. Deze gepatenteerde uitvinding 'versnelt het proces', luidt de belofte.

Gorgelend proest de Vinturi een straaltje uit de proeffles Esprit de Grenache 2007 in een gewoon, niet ademend wijnglas. In een ander glas schenk ik deze Côtes du Rhône 2007 Villages direct vanuit de fles. Om de wijn te laten ademen, gooi ik de rest in plaats van in een decanteerkaraf in een plastic maatbeker en daarna weer terug in de fles en schenk daar dan een derde glas uit.

'Volbloed Rhône uit topjaar 2007' noteer ik. 'Het zwart van zwarte bessen, ambachtelijke bramenlikeur, het vrolijke zuur van kleine kersen, geroosterd donkerbruin brood, rijpe tannines die als een ingelopen kokosmatje lichtjes de smaakpapillen raspen.' Om te besluiten met: 'Koop voor de net geen veertig euro die een Vinturi verlangt vier flessen Esprit de Grenache à €9,95. Want de maatbeker-Rhône is de winnaar van deze trioproeverij.' (HAROLD HAMERSMA)

Wijnhandel De Eekhoorn
Kinkerstraat 270-272
618 04 33.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden