Wijn: Weg met bubbelbelasting

Onder het kopje 'Misstand in wijnland' stuurde collega Hubrecht Duijker begin juni een berichtje de wereld in, waarin hij verkondigt 'dat het te gek is dat de liefhebbers van bubbelwijnen door de regering consequent, zo niet discriminerend worden bestraft. Omdat op wijnen mét belletjes de accijns ruim drie keer zo hoog is als op wijnen zónder. Terwijl mousserende wijnen, denk alleen al aan Prosecco, toch echt geen luxeproduct meer zijn.'

Duijker meent dat deze vreemde, volstrekt achterhaalde bubbelbelasting moet verdwijnen. Daarvoor heeft hij een oproep op www.hubrechtduijker.com gedaan, waarin hij de hoop uitspreekt dat deze enige steun krijgt. En die kwam snel. Hoewel de oproep werd gedaan ten tijde van het verkiezingsgekrakeel zette De Telegraaf het op de voorpagina.

Ook vanuit de wijnbloghoek kwam bijval. Op www.bythegrape.com kan zelfs een petitie (www.bubbel.petities.nl) getekend worden. Het is de bedoeling om veertigduizend handtekeningen bij elkaar te krijgen, zodat deze flagrante vorm van drinkersdiscriminatie ook echt in de Tweede Kamer behandeld moet worden.

In het webbericht wordt het rekensommetje van Duijker overigens nog wat verder geduid: per honderd liter wijn met koolzuurgas moet naast btw 240 euro betaald worden, terwijl voor stille wijn dit bedrag maar zeventig euro is.

Bovendien vinden de opstellers dat de reden voor deze extra accijnsheffing is achterhaald: 'Omdat generaties geleden alleen de welgestelden dure Champagnes nuttigden, kon de staat deze luxewijn extra belasten.' Maar tegenwoordig zijn de meeste belletjes helemaal niet luxe meer. De afgelopen paar jaar kwamen er driehonderdduizend nieuwe drinkers van bruiswijnen bij, vooral dankzij Popie Jopie Prosecco.

Voor het televisieprogramma Kassa heb ik er vorige maand tien geproefd, tussen 3,29 euro en 7,95 euro. Het werd een teleurstellende proeverij, waarin slechts vier Prosecco's tussen de zes en de zeven scoorden. De beste (met rapportcijfer 6,6) was de Villa Marianna van Jumbo ( 3,99 euro) en nummer twee (6,3) bleek de Santa Chiara van Gall & Gall ( 4,99 euro) De rest noteerde daaronder, soms zelfs ruim.

Opvallend was dat er relatief veel wijnen tussen zaten die 'oud en vermoeid' overkwamen, terwijl Prosecco het van zijn jeugd moet hebben. Ik noteerde al eens uit de mond van een importeur dat commerciële Prosecco's vaak niet langer dan een maand of twee, drie meekunnen. Je zou bijna kunnen stellen dat het een halfversproduct is. Is het dan ook geen overweging om eens een 'ten minste lekker tot'-datum op de flessen te zetten? (HAROLD HAMERSMA)


Verlepte groente
Bij de Kassa Proseccotest eiste Mitra's Il Cortegiano ( 5,99 euro) de vuurrode lantaarn op. Dankzij een geur van verlepte groente, een grove, snel verdwijnende mousse en een veel te zoet mondgevoel. Bovendien was dit er zo eentje die ook wel zeer belegen overkwam... ''Ik ben toch echt bang dat er bij Kassa een verkeerde fles op de proeftafel is beland,'' verdedigt de categorymanager van de slijterijketen zich. ''Ik heb er na de inzending een aantal geproefd en die kwamen heel anders over.''

Wie geen enkel risico wil nemen, kan overigens toch bij Mitra terecht. Daar verkopen ze ook heel goede, zoals Bellussi frizzante en spumante. Een duo dat nauwelijks overeenkomsten vertoont met de toch zo geliefde kunstmatige, slapzoete budgetbubbels.

De frizzante, Prosecco met een lichte mousse, is verfrissend. Met lichtgroene appeltjes, tikje perzik, amandeltjes en heerlijk droog. De spumante is ronduit speciaal. Zeer verfijnd, citrusrijk zonder zuur te zijn, lichtgistig, dartelend en elegant. Zo kan het dus ook.

Al betekent meer genieten ook wel meer uitgeven. De frizzante kost
€ 9,99 en de spumante € 13,99. Maar goed, mijn stelling luidt dat er welbeschouwd maar een soort dure wijn bestaat: en dat is goedkope wijn die vies is.
www.mitra.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden