Wijn: Naar de Provence

In Zuid-Frankrijk geweest om weer eens de Provencerosé aan de tand te voelen. Ik merk aan de aantallen die ik krijg opgestuurd, dat er weer volop belangstelling bestaat.

Een tijdje hebben we in Nederland op het rosévlak het principe 'Wat je van ver haalt, is lekkerder' gehuldigd. Behalve wit en rood gingen we ook onze rosé uit de wijnlanden van de Nieuwe Wereld betrekken. Maar naarmate we er meer van zijn gaan drinken, begonnen we ook te ontdekken dat de van oudsher rosé producerende wijnlanden Frankrijk en Spanje toch de lekkerste maken. Aldus herontdekken we ook de Provence.

Zo proefde ik onder meer een verfijnde, zachtkruidige en voordelige Château du Rouët 2007 Estérelle (5,71 euro; www.glashelderwijn.nl) en de Fleur de l'Amaurigue 2007 van de Nederlander Dick de Groot, een rosé die dit oogstjaar bijzonder goed gelukt is. De wijn die vernoemd is naar zijn dochter -waarschijnlijk omdat deze dezelfde kleur heeft als haar haar - kost 6,99 euro (Gall & Gall).

In Cannes wordt ook de kwaliteit van de rosé getest. Intensief zelfs. Weliswaar is de badplaats net bekomen van het filmfestival, maar als ik er ben, zijn reclamemakers van over de hele wereld er neergestreken om er commercials, advertenties, internetcampagnes en vooral elkaar te bekijken. Dat laatste gebeurt in de strandtenten langs de Boulevard de la Croisette. Plage Royale ('ses poissons, ses crustacés, ses cocktails') heeft inmiddels een reputatie verworven als 'het Hollandse strandje'. Daar is nog steeds een veelgehoorde kreet: 'Zullen we nog een Ottje doen?'

Het nog veel kostbaarder alternatief, de 'Garrus' van Château d'Esclan (consumentenprijs in Nederland 72,50, euro importeur Wijnhandel Chauxdigue, www.chauxdigue.com), zag ik echter nog niet omgekeerd in de koelemmers belanden. Maar dat kan er natuurlijk mee te maken hebben dat het nu niet overal hosanna is in de vaderlandse reclame-industrie.

Gelukkig had de sommelier van Plage Royale ook economische tegenwind voorzien en 'R' van Domaine de Rimauresq ingekocht. Ik heb deze wijn verleden jaar al eens bezongen in mijn artikel over 'de rosé van het jaar', toen de 2006 van deze cru classé uit de Provence als beste te voorschijn kwam in de categorie tussen vijftien en twintig euro. (17,50 euro; Van Krimpen; The Art of Wines) En dat scheelt toch behoorlijk met de 41,99 euro van Domaine Ott's Coeur de Grain, Château de Selle.

In Cannes proefde ik al de verse 2007 oogst van 'R', en die vind ik eigenlijk beter. Nu was het overigens niet het traditionele onbeperkt-rosé-drinken-op-kosten-van-de-baas dat mij opviel. Trendsetters als reclamemakers hebben, noteerde ik, ook behoorlijk wat rood in hun ijsemmertjes. Instapmodelletjes Bourgogne, crus uit de Beaujolais, hier en daar zelfs wat rode Loires. En niet alleen tijdens de lunch op het strand. Ook 's avonds in de aan de straatkant van de Croisette gelegen Caveau 30 zien we het frisse rood.

Buiten het mondaine leven van de boulevard is het de uitbaters eveneens bekend dat bepaalde rode wijnen lekkerder zijn als deze onder 21 graden worden geschonken.

Toch weet de wijnkelner in het piepkleine Le Comptoir des Vins mij te verrassen. Vooral door zijn volledige ontkenning van het begrip chauvinisme. Want hij tovert geen Franse rouge uit zijn klimaatkast, maar een Spaanse tinto. Om deze vervolgens niet op de op het etiket gedicteerde achttien graden te serveren, maar vier graden frisser. En dat bevalt deze Quatro Pasos 2005, gemaakt van de geheimzinnige, autochtone mencíadruif uit het noordwestelijke El Bierzo, enorm. En mij ook. Ik ruik en proef marasquin, een blobje vanillevla uit de tijd dat vanillevla nog vanillevla was, rond sap, donkere kersen, frambozen, bitterzoete amandeltjesmarsepein en de zachte zuren van rijpe bramen die in de schaduw gewacht hebben om geplukt worden.

Wat een bof om er, terug in Amsterdam, achter te komen dat De Eekhoorn hem hier verkoopt voor maar 9,95 euro. (HAROLD HAMERSMA)

Harold Hamersma schrijft wekelijks over de beste wijnen voor de beste prijzen in de beste Amsterdamse zaken, of gewoon in de supermarkt.

De Eekhoorn
Kinkerstraat 270
020 - 618 04 33

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden