Wijn: Klik, ik heb je

Tot voor kort was de markt van internetwijnverkopers nog maar een kleine. Weliswaar scharrelden er in Nederland een stuk of vierhonderd langs de digitale snelweg, maar in volume stelde het allemaal nog niet zo veel voor. Een paar serieuze partijen die van oudsher, louter via de ouderwetse brievenbus, al wijn aanboden, maakten de logische stap. Voorts wemelde het net van kleine importeurs en gelukszoekers die het computerscherm als etalage voor hun wijnvondsten gebruikten. En dan waren er ook nog bedrijven die wijn als een soort bijvangst aanboden naast hun reguliere handel van afslankpoeders en viagra-achtigen.

Maar goed, het heeft nog niet tot substantiele marktaandelen geleid. Daarover circuleren bovendien verschillende cijfers. Het Productschap Wijn meldt een groei van zeven procent in het aantal internetaanbieders. En volgens 's lands grootste kruidenier is het zelfs tien procent.

Wellicht is de wens hier echter wel heel erg de vader van de gedachte. Albert Heijn heeft zich een paar weken geleden namelijk geschaard bij het legertje van 'on-winers' en ook meteen maar de maarschalkstaf opgeëist. Via AH.nl, wekelijks goed voor meer dan een half miljoen bezoekers, kan de liefhebber thans shoppen bij AH Wijndomein, de nieuwe wijnwebwinkel van Albert Heijn. Deze is volgens een woordvoerder vooral bestemd voor 'experimenteerders en kenners'. Om hen te behagen bevinden zich in de virtuele kelder van het domein thans driehonderd verschillende wijnen, honderd uit het al bestaande Albert Heijnassortiment en tweehonderd nieuwe, met prijskaartjes van 3,99 tot 99 euro.

Daar zitten ook wijnen tussen die het anders niet tot een 'listing' geschopt zouden hebben. Albert Heijn heeft meer dan achthonderd vestigingen in Nederland en aan kleine hoeveelheden of aan partijen hebben de wijninkopers geen boodschap. Sommige premiumwijnen zijn namelijk zo premium dat er maar één fles per filiaal beschikbaar zou zijn.

Wat treft de experimenteerder of de kenner nog meer? Informatie, veel informatie. Over landen, streken en druiven. Er is een overzichtelijk keuzesysteem. Er wordt volop 'geïnspireerd', want dat is tegenwoordig het sleutelwoord in de retail. Met proefdozen en wijnboeken. Vanzelfsprekend zijn er feestelijke openingsaanbiedingen. De vraag 'wat eten we vandaag?' wordt 5500 keer beantwoord via evenzoveel Allerhande-recepten, alle voorzien van een wijnadvies. En vanwege de onvermijdelijke dorst zijn daar natuurlijk ook nog de wijnen zelf.

Ik zie een hoop vertrouwde gezichten uit de gewone Appie: Rosemount, Norton, Undurraga, Lindemans, Penfolds... Wijnen uit de categorie gemaksaankopen. Nooit meer sjouwen.

Maar al dwalende, ontdek ik ook een flink aantal minder alledaagse verschijningen. Bijvoorbeeld de Zuid-Afrikaanse Vondeling Babiana 2006 (8,99; tien procent korting bij zes). Een blend van vooral chenin blanc met wat chardonnay en viognier. Opgevoed op nieuw eiken. Zoet geurend als een pas gebadderd babyhuidje. Romig, rond, marsepeinig, mandarijntjes, hazelnoot, fijne zuren. Degene die 'm te vondeling heeft gelegd, moet een wijnhater zijn geweest.

Aangenaam rood tref ik in een nisje van Antinori. In Umbrië heeft deze grootmacht niet zo lang geleden La Braccesca overgenomen, een domein met een syrahreputatie. Ik proef hun Achelo Cortona 2006 (aanbieding: 9,99 euro). Heerlijke geur. Iets wat ze in Australië road kill noemen. Donker fruit. Geroosterde nootjes. Wat verdwaalde krenten. Peperig en karakteristieke, Italiaanse zuren. Mooie en aparte vondst. Klik, in Mijn Winkelwagen. Klik, ik heb je. (HAROLD HAMERSMA)

Verkrijgbaar bij: www.ah.nl/wijndomein

null Beeld

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden