Wijn: De diva onder de druiven

'De viognier wordt wel beschouwd als de diva onder de druiven. Ze kan buien hebben waarbij die van Maria Callas in het niet vallen. Tref je haar op een slechte dag, dan ruikt ze als goedkope eau de cologne en smaakt ze als Palmolivezeep die opgelost is in wodka,' noteerde wijnschrijver Stuart Pigott ooit. Als een viognier echter een goede dag heeft, dan valt er een hoop aan te genieten. Alleen dient er dan wel flink in de buidel te worden getast. Topviognier is zeldzaam.

Condrieu, waaraan de druif zijn faam dankt, telde in 1965 maar acht hectare. En met de 1900 liter die daar vanaf kwam, moesten de liefhebbers zich maar tevreden stellen. Inmiddels huisvest de appellation in de noordelijke Rhône weliswaar een dikke honderd hectare, maar ook die kunnen bij lange na niet voorzien in de groeiende vraag. Een prijs van veertig euro per fles of meer vormt geen enkele belemmering.

Nu valt die populariteit te begrijpen. De wijndrinker met budget wil ook wel eens wat anders dan die eeuwige zacht-romige chardonnay of de inmiddels ook al onvermijdelijke fris-puntige sauvignon blanc. En Condrieu biedt een uniek alternatief.

Wijnschrijvers Oz Clarke en Margaret Rand karakteriseren wijn van de viognier onder andere als 'hebbende het gewicht, de zachtheid en de souplesse van een chardonnay met eiken - maar dan zonder eiken'. Ik kan daar nog wel wat geur- en smaakschakeringen aan toevoegen.

Ik dronk een paar weken geleden nog een fraai exemplaar in restaurant Sophia. Bij deze van Christophe Pichon uit het legendarische jaar 2004 noteerde ik: 'Delicaat geurend naar bloesem, honing en tutti fruit, de smaak van gedroogde abrikoos en perzik, een fijne peperigheid plus een flinterdunne lijn zachte zurigheid, zoals in crème fraîche, die constant de mond opfrist en andere smaken annonceert, waaronder gember en rozemarijn.' Enfin, je zou er zo maar lyrisch van kunnen worden.

Nu had de sommelier mij hier een modelletje ingeschonken dat ook Pigott wel zou zijn bevallen. De slechte dag van de diva waarover hij rept, geldt dan ook niet zozeer voor Condrieu, maar voor voordeliger viognier van buiten de grenzen van de appellation.

Elders in de Rhône wordt er intussen namelijk ook mee gewerkt. De Languedoc telt inmiddels het grootste wijngaardareaal ter wereld en in de Provence is eveneens flink aangepoot. Bovendien wilden nieuwewereldwijnmakers in Chili, Australië en Californië wel eens een poging wagen. Maar populair betekent niet altijd lekker.

Geregeld tref ik uitvoeringen die de minder aantrekkelijke karaktereigenschappen van 'de diva' accentueren. Dan is het ineens een goedkoop (Palmolive-)soapsletje met uitgelopen make-up. Lomp in de mond, met dijen als volle fietstassen, schreeuwerig door een overdosis alcohol, een vermoeiende, overaanwezige tafelgenoot. Viognier vraagt, om in showbizzjargon te blijven, dan ook om een goede manager. Eentje die weet dat zij het beste presteert op zanderige grond, bij voorkeur met graniet eronder. En die haar vervolgens precies op tijd 'brengt'.

Niet te vroeg plukken, omdat dit wel voor voldoende zoet zorgt, maar vervolgens het unieke aroma doet ontberen.

Te laat plukken daarentegen resulteert in een olieachtige, slome vloeistof. Ook is voorzichtigheid met eiken geboden. 'De diva' heeft het, gek genoeg misschien, niet zo op de planken. Niet of nauwelijks gebruiken; een wijn die zo geurig en smaakvol is, heeft helemaal geen extra smaakmakers nodig.

De piepjonge wijnmaker Vincent Chansault (28) weet dat. Hij voedt zijn Languedoc-viognier op roestvrij staal op. En waar zijn Gayda 2007 nog niet erg kon overtuigen, neemt hij revanche met zijn 2008. Een tombola van abrikoos, perzik, ananas en ook wat peer. Peperige gember, marmelade, het bitter van perzikpit. Mooi slank en lekker strak in het vel: een diva zonder sterallures maar wel met klasse. En voor slechts 6,95 euro zit u op de eerste rij. (HAROLD HAMERSMA)

Pasteuning
Wijn & Catering
Willemsparkweg 11
020 - 662 24 55

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden