Wijn: Booming sauvignon blanc

Nieuw-Zeeland heeft altijd iets magisch en ongerepts. Niet voor niets is er de filmtrilogie The lord of the rings opgenomen. En ook lifestylemerken associëren zich graag met dit land. Zo is er vrij recent een internationale kledinglijn op de markt gebracht (van Nederlandse origine overigens), die luistert naar de naam NZA, New Zealand Auckland, 'geïnspireerd door de natuurlijke schoonheid en geschiedenis van Nieuw-Zeeland'. Op www.rnza.com kunt u in de virtuele helikopter stappen en krijgt u een voorproefje van hoe het voelt als u een polo of sweater van dit merk aantrekt. Evenals de twee brandpersonalities die als piloot optreden (denk aan een niet-rokende Marlboro man met zijn zoon), waant u zich dan niet veel later in eeuwige bossen, op verlaten stranden en tussen indrukwekkende bergkammen.

De kracht van Nieuw-Zeelandse wijnen is dat ook deze zich anders laten beleven dan de rest van het wereldwijde aanbod. Om elke fles hangt een zweem van frisheid, zuiverheid en energie. Merkwaarden waaraan niet wordt getornd sinds de doorbraak van het land op het internationale wijnpodium in 1973. En die vallen in de smaak.

Met als belangrijkste merkambassadeurs pinot noir en sauvignon blanc is de populariteit van de wijnen explosief gestegen. Vooral laatstgenoemde heeft zich ontwikkeld tot een fenomeen. De helft van de volledige Nieuw-Zeelandse wijnoogst (en drie van de vier geëxporteerde flessen) is sauvignon blanc. In zijn eentje heeft deze druif Marlborough op de kaart gezet, de plaats die door collega Oz Clarke al eens the sauvignon blanc capital of the world is genoemd.

Zeven van de tien wijnen die uit dit noordelijke gedeelte van het Zuideiland komen, hebben sauvignon blanc op het etiket staan. Er staan dan ook meer wijnranken aangeplant dan in alle overige wijnstreken van Nieuw Zeeland samen. En zo lang er voldoende land en water beschikbaar is, zal de druif daar aangeplant blijven worden.

Kan er nog meer bij? Toen ik anderhalf jaar geleden in Marlborough was, had ik het idee dat er alleen nog plek was op balkons en dakterrassen.

Die onstuimige groei kent dan ook een keerzijde. Waar 'vroeger' een fles Nieuw-Zeelandse sauvignon blanc geruststellend kostbaar was en toch minstens een tientje in euro's verlangde, verschijnen nu ook al budgetmodelletjes op de markt voor de helft van de prijs. Er is immers veel fruit van jonge stokken beschikbaar, vaak afkomstig van minder interessante percelen, en dat zorgt voor een wassend aanbod aan saaie en fletse wijnen.

In Marlborough begint daarom ook de drang tot diversificatie te ontstaan. Waar eerst Marlborough Sauvignon Blanc op het etiket al voldoende was, benadrukt men nu de drie subregio's binnen de streek. Zo wenst Wairau zich te profileren met delicate, niet al te agressieve wijnen met veel passievrucht en zwarte bessen. De Southern Valleys lonken met een mix van tropisch fruit en groentonen.

En Awatere Valley laat zich voorstaan op zeer geconcentreerde, grassige wijnen met veel kruisbessen. We produce Sancerre on steroids, hoorde ik lokale wijnmakers ooit zeggen. Dat waren in elk geval niet Nigel McNaught en Stephen Walker die op Awatere Valley Road McNaught & Walker bestieren. Van hen proefde ik een volstrekt andere sauvignon blanc dan normaal. Met een geur- en smaakbeleving die zij creëerden door een deel van de druiven op eikenhout te laten fermenteren. Niks gras, groene kruiden, tomaten en een frontale aanval van kruisbessen. Hier heeft een suikerspin een web geweven met draden van karamel, waarin de smaken gevangen zijn van perzik, abrikoos, gebakken ananas, pistache, vanille en citrus. En waarin mineralen glinsteren als ochtenddauw.

Ondanks het oogstjaar 2006 is deze McNaught & Walker White Ash Bluff Single Vineyard (€ 12,50) nog springlevend en rank. Ook hiervan kunt u een virtueel voorproefje krijgen: www.mcnaughtwalker.com. Voor een rondleiding wordt gezorgd. In dit geval door een Marlboroughman en zijn jongere uitvoering. (HAROLD HAMERSMA)

Tastevin Dehue, Nieuwe Herengracht 18, 020 623 58 77
www.tastevindehue.nl

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden