Korreltje zout

Wie de groentetortilla kiest, moet nog een hoop tomaten eten

Verslaggever Laura Obdeijn schrijft over de zin en onzin van ons eten en drinken. Deze week: groentetortilla’s.

Beeld No Fairytales

Sinds de groentebroodjes in de broodschappen bij Albert Heijn verschenen, wilde ik ze weleens proberen. Want waarom zou je zoiets kopen? Kun je niet beter een boterham met iets van groente erop eten? Aan de andere kant: misschien wilde ik na één keer proeven van een bieten-, paprika-, spinazie- of bloemkoolafbak­pita wel nooit meer anders, je weet het niet.

Het kwam er niet van, en nu zal ik zal het ook nooit weten. Het groentebroodje is uit het assortiment gehaald, omdat er niet genoeg animo voor was, zegt Albert Heijn.

Gelukkig zijn er nog wel groentetortilla’s.

Vijf knaloranje, rode of gele schijven in de smaken wortel, biet of paprika met chili zitten in de verpakking van No Fairy­tales. Ze zien eruit als gewone tortilla’s en zo smaken ze eigenlijk ook. De rode ruikt niet echt naar biet en wat ik proef is hooguit iets zoeter dan ik gewend ben. Ook een smaak­explosie van wortel hoef je niet te verwachten, maar heb je een aversie tegen groen en wil je toch wat gezonds binnen krijgen, dan lijkt dit een prima optie. Is dat ook zo?

Op de verpakking hebben ze het over ‘een avontuur met 45 procent groenten. Een bron van vezels.’ Marloes Korver is (sport)diëtist en heeft het blog Optima Vita, met een YouTubekanaal met ruim 100.000 abonnees, over gezonde voeding en levensstijl. De aanbevolen hoeveelheid is 250 gram groenten per dag, zegt zij. “Even grofweg: heb je een tortilla van 50 gram, dan is maar iets minder dan 25 gram daarvan groente.” Met andere woorden: dan moet je die dag toch nog een hoop tomaten en broccoli eten.

“Het is leuk dat fabrikanten bezig zijn met het gezonder maken van producten, dat is een fijne trend.” Maar het voelt voor haar ook dubbel. “Mijn voorkeur gaat altijd uit naar vers. De groenten in dit soort producten zijn bewerkt, waardoor je voedingsstoffen als vitamines en mineralen verliest. Dit gebeurt al zodra je een stuk groente doormidden snijdt. Vitamine C, bijvoorbeeld, vermindert bij bereiding, doordat het gevoelig is voor blootstelling aan licht. Als diëtist zie ik dit dan ook niet echt als groente-inname.”

“In volkorenwraps zitten bovendien meer vezels, dus die zou ik dan verkiezen boven deze tortilla’s waarbij tarwebloem het hoofdingrediënt is.” Maar je hoeft volgens haar niet altijd de gezonde keuze te maken. “Leg je deze groentetortilla’s naast de witte, niet-volkoren variant, dan zitten hier iets meer vezels in, en ze zijn lager in calorieën en koolhydraten.”

Het is nog wat zoeken naar de vorm, maar ze denkt dat we veel meer van dit soort producten gaan zien. Als ze dan maar niet allemaal het groentebroodje achternagaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden