Korreltje zout

Welk keurmerk staat echt voor betere omstandigheden voor kippen?

Verslaggever Laura Obdeijn schrijft over de zin en onzin van ons eten en drinken. Deze week: keurmerken.

Beeld Shutterstock

Soms is het in de supermarkt even kiezen op elkaar en gaan. Wanneer bijvoorbeeld alle thuiswerkers om vijf uur ’s middags tegelijk op zoek gaan naar hun avondeten, de mondkapjesdragers lijnrecht tegenover de kapjeslozen komen te staan, en elk moment paniek kan uitbreken bij de zelfscanners omdat de Conference-peren onvindbaar zijn. Maar alsof dat nog niet stressvol genoeg is, is daar nog de wildgroei aan keurmerken, waardoor je, lamgeslagen door het keuzeaanbod, mogelijk met de minst duurzame producten de winkel uitloopt.

Neem eieren. De vrije-uitloopeieren hebben een Beter Levenkeurmerk. Ben ik voor. Maar de eieren van Lekker’nei hebben bovendien een logo met ‘erkend streekproduct’. De twijfel slaat toe, want in het schap liggen ook nog die van Respeggt, met onder meer een gele sticker met de woorden ‘zonder kuikendoden’. En niemand wil eieren met kuikendoden.

Sta je dan, met je goede bedoelingen. Als de woordspelingen me al niet deden duizelen, dan de keurmerken wel.

En ik ben niet de enige. Uit onderzoek van I&O Research blijkt dat bijna 7 op de 10 mensen vinden dat er te veel keurmerken zijn, waardoor ze door de bomen het bos niet meer zien, meldde Milieu Centraal vorige week. “Consumenten vinden duurzaamheid belangrijker en bedrijven gaan daarin mee. Op zich mooi, maar ook verwarrend,” zegt Paulien van der Geest van de voorlichtingsorganisatie. “Een keurmerk moet de productie verbeteren, maar ook helpen bij het maken van een duurzame keuze. Nu weten consumenten niet meer waar alles voor staat. We zijn bang dat mensen keurmerkmoe worden.”

Het zorgt er bovendien voor dat er sceptischer naar keurmerken wordt gekeken, zegt Van der Geest. Welke staan echt voor betere omstandigheden voor de kippen?

Autoriteit Consument & Markt pleitte eerder dit jaar al voor strengere controles op keurmerken, omdat lang niet alle claims zouden kloppen. “Soms zijn het bijvoorbeeld logo’s van bedrijven die zelf de eisen hebben opgesteld in plaats van een onafhankelijke organisatie, zoals gebeurt bij keurmerken.” En om het nog verwarrender te maken: sommige producten kunnen best heel duurzaam zijn, maar geen keurmerk hebben omdat ze bijvoorbeeld nog in de opstartfase zitten.

Voor mensen als ik bedacht Milieu Centraal de keur­merkensafari, waarbij consumenten bij de hand worden genomen. Je leert hoe je duurzaam boodschappen kunt doen met door de organisatie onderzochte ‘topkeurmerken’: tien stuks, waaronder Beter Leven en Eko, die eruit springen wat betreft ambitie op diverse duurzaamheidsaspecten, in combinatie met een strenge controle. Leer je die uit je hoofd, dan weet je altijd dat je goed zit, zegt Van der Geest. “En dan radslagmakend de winkel uit.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden