'Weidemelk is vooral imago'

Het weidemelkkeurmerk is vooral een kwestie van imago. Dat erkent president-commissaris Piet Boer van FrieslandCampina vandaag in Zembla.

null Beeld anp
Beeld anp

'Dat Hollandse beeld van een zwart bonte melkkoe in een groene wei met een blauwe lucht is zeker voor de markten in Azië in de grote steden heel belangrijk.'

Supermarktmelk van koeien die in de wei lopen is niet gezonder dan melk van koeien die op stal staan, stelt melkonderzoek Ton Baars in het tv-programma.

Melk van koeien die 's zomers maandenlang in de wei lopen en vooral gras eten bevat wel een hoger gehalte aan 'goede' meervoudige onverzadigde vetzuren, maar voor de weidemelk die in supermarkten te koop is geldt dit niet, aldus Baars. Daarvoor zijn de koeien te kort buiten, en bovendien krijgen ze veel krachtvoer en mais.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden