PlusWandeling van de week

Wandel langs de musea, dromend over exposities

Goede vrienden Floor van Spaendonck en Gijs Stork houden van de stad en haar verhalen. Elke week wandelen ze volgens een ander thema, zo pik je ook nog eens wat op. Deze keer lopen ze langs de Amsterdamse musea, dromend over alles daarbinnen.

null Beeld Laura van der Bijl
Beeld Laura van der Bijl

A.

Het Museumplein toont de grote ­musea in één oogopslag. We zien het Stedelijk met de tentoonstellingen Small World, Real World, Ulay Was Here en Surinaamse School, alle over identiteit en diversiteit in nieuw en historisch perspectief. Naast de Badkuip vind je het Van Gogh met alle schilderdoeken, brieven en tekeningen die de familie Van Gogh aan de Nederlandse staat overdroeg. We zien de zonnebloemen voor ons en worden warm van de kleuren.

B.

Het echte droomwerk begint bij onze nationale schatkamer, het Rijksmuseum. Hier lonken de tuinen en wacht de tentoonstelling Slavernij, waarin nazaten van zowel tot slaaf gemaakten als plantage-eigenaren aan het woord komen. We nemen ook de vaste expositie en de erezaal met Rembrandts als De nachtwacht en De staalmeesters, vol met Amsterdamse geschiedenis, mee in ons hoofd.

C.

Op de Spiegelgracht bieden de antiekwinkels schatten aan, zoals de etalages van Aalderink op nummer 15, waar oriëntaalse kunst aan verre reizen doet denken. Verderop, op de linkerhoek van de Prinsengracht en de Spiegelgracht, verwijzen de etalages vol Delfts blauw naar het porselein op de schilderijen in het Rijks.

Spiegelgracht. Beeld Gijs Stork en Floor van Spaendonck
Spiegelgracht.Beeld Gijs Stork en Floor van Spaendonck

D.

We lopen richting de Gouden Bocht, waar de meest luxe huizen van de ­Herengracht staan. VOC-geld maakte de bouw van deze stadspaleizen van handelsfamilies en burgemeesters mogelijk. We slaan rechtsaf, richting Amstel 216. Hier herkennen we het ‘huis met de bloedvlekken’ aan de ­rode strepen op de benedenmuur. De legende gaat dat in de 17de eeuw burgemeester Van Beuningen tot waanzin werd gedreven door ontslag, geldproblemen en een slecht huwelijk. Hij werd hier vastgehouden, brak uit en maakte zijn bloedtekeningen, die nog steeds te zien zijn. Bij Amstel 218 gaan we op de tenen staan bij het Sixhuis om een glimp van een Rembrandt op te vangen.

E.

In de Hermitage zijn schatten uit Sint-Petersburg en de grote schuttersstukken uit het Amsterdam ­Museum te zien. Ook is er de tentoonstelling Monument der regentessen van kunstenaar Natasja Kensmil. Kensmil schildert de regentessen met een donkere, onheilspellende ­interpretatie, waardoor je de schone schijn van de 17de-eeuwse portretten met andere ogen bekijkt.

Hermitage. Beeld Gijs Stork en Floor van Spaendonck
Hermitage.Beeld Gijs Stork en Floor van Spaendonck

F.

Achter de Hermitage ligt de Outsider Art Gallery, een pleintje met drinkfontein van de Cubaans-Amsterdamse kunstenaar Inti Hernandez. Het paviljoen biedt fijne versnaperingen, waarvan een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat.

G.

Om de hoek bij het Joods Historisch Museum in het Synagogencomplex willen we Zijn joden wit? van Gideon Querido van Frank zien. In deze tentoonstelling buigt het Joods Cultureel Kwartier zich over de vraag waar Joden zich bevinden op het spectrum van de huidige identiteits- en representatiepolitiek. Bij de Amstel stoppen we ter hoogte van de Stopera bij lijnen op de grond: contouren van het Nederlands-Israëlitisch Jongensweeshuis. We denken aan de buurt die hier ooit stond en is uitgewist.

H.

We lopen de Staalstraat in, waar in de 17de eeuw het hoofdkantoor van de Staalmeesters was gevestigd. Rembrandt vereeuwigde de bestuurders en het schilderij hing hier op nummer 7. Op nummer 7a vind je een hommage aan de Staalmeesters bij designcollectief, restaurant en galerie Droog. Hier is ook de expositie ­Onward & Upward – Art in the Garden of Life te zien, met kunst- en natuurinstallaties.

I.

Trek gekregen? Adesso aan de overkant heeft een geweldige truffelsalamipanini en buurman ’n Sterk Staal­tje verkoopt heerlijke salades.

J.

Aan het einde van de Staalstraat ­lopen we langs NH Collection Doelen, waar op het torentje de Kloveniers staan afgebeeld, een referentie naar de oude toren waar vroeger De nachtwacht te zien was.

K.

Om de hoek raken we de gevel aan van het Allard Pierson om door te ­lopen naar de poort van het Amsterdam Museum. De expo Refresh daar is een explosie van kleur en hedendaagse Amsterdamse kunstenaars. En staat de gouden koets al stiekem opgesteld? Voor nu bieden de gevelstenen en historische buitenmuren ook een museumwaardige ervaring.

De tuin van Huis Marseille. Beeld Gijs Stork en Floor van Spaendonck
De tuin van Huis Marseille.Beeld Gijs Stork en Floor van Spaendonck

L.

We lopen terug via Huis Marseille, waar Infinite Identities. Photography in the Age of Sharing lonkt met kunst van acht fotografen die Instagram ­gebruiken in hun werk.

M.

We lopen over de Leidsegracht en Leidsekade met het Americain en het Leidsebosje, waar we, naast het beeld van schrijver Arthur van Schendel, poffertjes eten en gaan via het Vondelpark terug naar het Museumplein.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden