PlusAchtergrond

Waarom het plots weer populaire De Sims de perfecte game voor dit moment is

Met het binnenblijven komen oude hobby’s weer bovendrijven. Journalist Misha Melita (28) sloeg aan het ‘simsen’, en ze is niet de enige. Een perfecte game als je weinig controle hebt over je leven. 

De leefwereld van de Sims. De diamant boven het hoofd van de personages geeft aan hoe het met ze gaat. Beeld The Sims

Nu mijn sociale leven stilstaat en buitenhobby’s on hold zijn gezet, zit ik op de bank. Mijn ogen zijn gericht op een computerscherm waar virtuele mensen zo ongeveer hetzelfde doen als ik de hele dag: eten, slapen, werken, en de volgende dag hetzelfde riedeltje van voren af aan. Waarom is het zo leuk om in tijden van sociale isolatie je te bemoeien met de levens van digitale gamepersonages?

Als kind kon ik tot vierkante ogen aan toe het spel De Sims spelen. Urenlang bouwde ik aan huizen, maakte ik mijn eigen familie na als Simsfamilie en deed ik mijn best om mijn Sims te laten ontvoeren door aliens. Want hoewel het spel een simulatie is van het mensenleven, zijn er een paar toevoegingen die Simslevens interessanter maken dan onze eigen levens. Zo kun je bij het overlijden van een ­familielid Magere Hein, die de ziel komt opeisen, smeken je huisgenoot te laten leven. Heeft hij een goede bui? Dan blijft hij misschien nog even hangen om wat tv te kijken en blijft je huisgenoot in leven.

Die kinderobsessie met De Sims is waarschijnlijk herkenbaar voor generatiegenoten, want het spel kwam in 2000 op de markt en was meteen een grote hit. De werk­titel van de game was Doll House, wat de inhoud van het spel goed samenvat: een digitaal poppenhuis waarin je ­alle touwtjes in handen hebt. De maker, Will Wright, ­bedacht het nadat hij zijn huis had verloren in een brand. Het opbouwen van een nieuw huis inspireerde hem. De Sims, zoals de bewoners van deze virtuele wereld heten, waren in eerste instantie vooral opvulling van de architectuur, maar kregen met elke editie meer ­bewegingsvrijheid.

Nog altijd verslavend

Ik ben niet de enige die in deze tijden van binnen zitten aan het gamen is geslagen. De Sims is populair, blijkt uit de grote online gemeenschap. Voor mij is het een hernieuwde kennismaking met het spel, dat intussen al aan een vierde versie toe is. Het blijkt nog altijd verslavend. Met gemak spendeer ik een paar uur aan het bouwen en ­inrichten van het perfecte huis en het uitspelen van de virtuele ­levens van mijn Sims. Of het de coronamaatregelen zijn of de leeftijd weet ik niet, maar waar ik vroeger vooral bezig was met het bouwen van het perfecte huis en cheats ­gebruikte om mijn Sims in een klap multimiljonair te ­maken, focus ik nu vooral op ‘live-mode’. Mijn Sims moeten werken voor hun geld en eropuit. Ze gaan op ­dates, worden verliefd en gaan vreemd, stijgen tot grote hoogtes in hun carrières, publiceren boeken en vieren hun verjaardag met de buren.

Net als wij moeten de Sims slapen, eten en werken om geld te verdienen. Beeld The Sims

De Sims (€40, exclusief uitbreidingspakketten) is geen spel met een hoger doel. Je leeft het leven van de Sims. Net als wij moeten ze slapen, eten en werken om geld te verdienen en om spullen te kunnen kopen. De diamant ­boven hun hoofd geeft aan hoe ze zich voelen: is ie rood, dan is het tijd om te slapen of een bord spaghetti naar binnen te werken. Bij groen gaat het goed. Carrières ontwikkelen zich beter als je met een groene diamant op pad gaat, en bij een rode diamant zeuren ook Sims over hun problemen ­tegen andere Sims.

Maar er is geen toren met een prinses die gered moet worden of een vijand die je moet verslaan. Als ik me tot vier uur ’s nachts met het leven van mijn Sims heb ­bemoeid en mijn vriend de volgende ochtend vraagt wat ik heb bereikt, is mijn eerlijke antwoord dat mijn eerste Sim nu bijna bejaard is en dat ik overweeg een verjaardagsfeest te plannen.

Het belang van koken

Mijn Sims mogen alles wat ik even niet mag en het besturen van hun virtuele levens geeft een gevoel van controle terug. Maar andersom heeft het spel ook invloed op mijn non-virtuele leven. Ik zie mezelf steeds meer als een Sim met een diamant boven mijn hoofd die aangeeft hoe het met me gaat. Niet goed geslapen? Misschien moet ik maar even een dutje gaan doen zodat mijn energielevel weer omhooggaat. ­Onrustig gevoel? Tijd om het plezierniveau op te krikken met een film of een wandeling.

Mijn vriend stimuleer ik tot koken door De Sims. Kijk, leg ik hem uit, in een Simshuishouden is het niet handig als maar één Sim kan koken. Een onervaren Sim achter het aanrecht is levensgevaarlijk. Er kan brand uitbreken en voor je het weet vinden je Sims de dood te midden van een ongare tosti. Daarom is het belangrijk dat iedereen in het huishouden in elk geval een beetje kan ­koken, en de enige manier om dat te leren, is door het te doen. Dus fijn als jij vanavond een lekkere lasagne op tafel zet.

Gebrek aan privacy

Simsspelers geven elkaar online extra uitdagingen om het spel moeilijker te maken. Een voorbeeld van een populaire challenge, die al voor corona rondging op internet, is de hundred baby challenge, waarbij je, de naam zegt het al, honderd baby’s moet zien te krijgen.

Die challenges hebben zich aan de tijdgeest aangepast. Zo is er een quarantainechallenge waarin je de deur van je Simshuis weghaalt zodat de bewoners niet meer naar buiten kunnen. Ze moeten nu vanuit huis hun geld verdienen en telefonisch sociale relaties onderhouden.

Beeld The Sims

In andere quarantainechallenges wordt geprobeerd zo veel mogelijk mensen in een huis te laten overleven, of in een bijzonder kleine ruimte. En dan blijkt dat Sims niet ­alleen kunnen sterven door te weinig eten of van ouderdom, maar ook door een gebrek aan privacy. Sims weigeren te douchen waar andere Sims bij zijn, en op een gegeven moment wordt het zo gênant dat ze sterven van schaamte. Het spel eindigt in een ruimte vol lijken.

Sadisme

Die challenges klinken sadistisch en een beetje luguber, en dat zijn ze natuurlijk ook. Ook voor de uitbraak van ­Covid-19 hoorde bij het spelen van De Sims een zekere ­mate van sadisme. Er zijn cheatcodes om op een nette ­manier van je Sims af te komen en als ze een bepaalde leeftijd bereiken, gaan ze vanzelf dood, maar veel spelers ­experimenteren met de vele mogelijkheden om een Simsleven te beëindigen. Het trapje weghalen bij het zwembad, ­zodat ze onherroepelijk sterven, is een van de bekendste methodes en ik moet de Simsspeler nog ontmoeten die dat nooit heeft uitgeprobeerd. Niet in de laatste plaats om de eerdergenoemde Hein uit te kunnen dagen.

De Sims biedt de speler de kans om voor god te spelen, een poppenspeler met alle macht over een klein groepje mensachtigen en het is bijna onvermijdelijk dat die macht corrumpeert. En dat is natuurlijk wat het spel in deze tijden zo aantrekkelijk maakt: terwijl het leven buiten zich aan al je controle onttrekt, kun je binnen het leven van virtuele mensen compleet beheersen. 

Gamen en corona

Veel gameontwikkelaars zien hun omzet groeien sinds de afkondiging van lockdowns over de hele wereld. De schattingen lopen uiteen van

20 procent tot 75 procent voor sommige games. Ook streamingdiensten als Twitch en Steam, waar je mee kunt kijken hoe anderen een spel spelen, zagen hun kijkcijfers omhoog schieten. YouTube zegt dat er ongeveer 15 procent meer mensen naar filmpjes over games kijken.

Gamen is ook een prima manier om je te houden aan lockdownmaatregelen. Sommige spellen herinneren gebruikers er zelfs aan afstand te houden, in Groot-Brittannië zagen spelers van onder andere Candy Crush en het schietspel Sniper Elite 4 af en toe de tekst ‘Stay home. Save lives’ in beeld komen, en de Wereldgezondheidsorganisatie lanceerde met een aantal grote spelers op de gamingmarkt de hashtag #PlayApartTogether om mensen te stimuleren computerspellen te spelen, en daar virtueel samen te komen, nu ze binnen moeten zitten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden