Recensie

Vooral geen quasiserieuze momenten na 127 optredens van Katy Perry (****)

Het was gisteravond een koortsdroomversie van een bont, kleurrijk popspektakel in de Ziggo Dome. Te midden van al het geweld houdt Katy Perry zich dapper en ogenschijnlijk relaxt staande en zingt ze zich zuiver door een dwarsdoorsnede van haar hits.

Beeld anp

De status van Katy Perry als popster met een hoofdletter P is al lang en breed bevestigd. Perry bedient zich van de larger than life-aanpak en schuwt geen middel om effect te oogsten. Met succes: haar nummer 1-hits zijn bijna niet meer op de vingers van twee handen te tellen, en ze is met afstand de populairste beroemdheid op Twitter, met 66 miljoen volgers.

Het is dan ook niet verrassend dat de Ziggo Dome totaal is uitverkocht voor haar Prismatic World Tour. Perry's clips worden per single bonter en kleurrijker, en dat schept hoge verwachtingen. Dat laatste beseft Perry maar al te goed, en dus schraapt ze het onderste uit de kan van de hedendaagse showmogelijkheden. Dit is niet zomaar een bont, kleurrijk popspektakel: dit is een koortsdroomversie van een bont, kleurrijk popspektakel. Het is niet over the top: het is over the top tot de derde macht.

Vervelen geen optie
Om er zeker van te zijn dat het publiek zich geen nanoseconde verveelt, is de show opgedeeld in verschillende blokken met verschillende thema's. Apocalyptisch gedreun en zoeklichten vormen het startschot van een avond die de grens van het absurde vaak opzoekt en vaak ook schaamteloos overschrijdt. Indianen met neonverlichte tooien en dito pijlen dansen over het podium rond een driehoekige roze stellage, die zich opent als een futuristisch ei. Daarin staat Perry, in een zilveren jurk, en ­Roar begint. Die ingrediënten zouden voor één nummer meer dan voldoende zijn, maar niet voor Perry, wier jurk licht blijkt te kunnen geven. Om te voorkomen dat we dat na twee minuten toch wat saai vinden, wordt er ook nog even touwtje gesprongen. Met lichtgevende touwen, dat spreekt inmiddels voor zich.

Zo flitst en knalt de avond voorbij. In twee uur zien we 3D-projecties met flakkerende driehoeken, duizelingwekkende tijgerkoppen en exploderende piramides. Vuurwerk schiet uit gitaarhalzen, rookkanonnen draaien overuren en het podium blijkt een soort cakewalk te zijn, vol lopendebanden en draaiende schijven. Tijdens het Egyptische blokje komt Perry uit het podium gestegen, gezeten op een gouden paard en verkleed als Cleopatra die per ongeluk in een bak glitter is gevallen.

Lolitatoontje
Is er dan niets too much vanavond? Nee hoor, want hup, daar worden tijdens I Kissed A Girl wat twerkende mummies het podium op gestuurd, die om onverklaarbare redenen enorme tieten en konten hebben. Dat duurt welgeteld een minuut: daarna moeten de dansers alweer aan een enorme stalen diamant in de lucht hangen om halsbrekende capriolen uit te halen.

Dan hebben we de tapdansende katten en leutige filmpjes van poezen in bikini nog niet eens gehad, maar het is duidelijk: dit is onbeschaamd hysterisch entertainment. Te midden van al het geweld houdt Perry zich dapper en ogenschijnlijk relaxt staande en zingt ze zich zuiver door een dwarsdoorsnede van haar hits.

Dat ze na 127 shows alleen nog maar met het publiek kan praten op een artificieel Lolitatoontje is haar vergeven, alsmede het wat suffige akoestische gedeelte waarin ze probeert te ontroeren met ballads als Unconditionally. Dat slaat na al het visuele geweld zo dood als een pier, en veel gevoel lijkt Perry er ook niet in te leggen. Deze show is ontworpen als een groots, belachelijk, strak geregisseerd, overvol en zinderend feest: daar passen uitgeklede, quasi­serieuze momenten nou eenmaal slecht tussen.

Katy Perry

Ons oordeel: ****
Wat: Pop
Gehoord: 9 maart
Waar: Ziggo Dome
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden