Nieuws

Volg live: wie wint talentenjacht De Beeldmakers?

Wie van deze tien fotografen en illustratoren winnen de derde editie van De Beeldmakers, de speurtocht naar creatief talent van Het Parool en creatief bureau Vandejong?

null Beeld Dax Niesten
Beeld Dax Niesten

Donderdagmiddag is de finale van de derde editie van De Beeldmakers, de zoektocht naar illustratie- en fotografie­talent die Het Parool in samenwerking met Vandejong organiseert. Door corona is ook deze bijeenkomst digitaal, maar daardoor wel voor iedereen bij te wonen. Om 17.00 uur, via deze link: debeeldmakers.nu.

Uit 150 inzendingen werden tien kunstenaars geselecteerd, die zich met een korte pitch presenteren aan een vakjury, bestaande uit Michiel van den Berg en Gitima van der Putten (beiden beeldredacteur van Het Parool), Roos Haasjes en Jordy Ringeling (Vandejong) en gastjurylid illustrator Ted Struwer.

De twee winnaars, en de winnaar van de publieksprijs, krijgen ieder twee keer de ruimte in Het Parool om hun werk te laten zien; vanaf volgende week op twee pagina’s in PS.­ Dit zijn de tien kandidaten:

Laag voor laag

Met een krant, een schaar en een scanner als gereedschap weet Bodil Havermans (24) nieuwe composities te creëren, die een ander licht werpen op de krant. Met microscopische precisie ontleedt ze het medium – laag voor laag. Deze manier van werken levert zorgvuldig gecomponeerde stillevens op. Nieuws is niet langer nieuws, de verbeelding neemt het over. Alsnog rijst de vraag: wat was het nieuws?

null Beeld Bodil Havermans
Beeld Bodil Havermans

Iedereen welkom

Van native Americans en Trump tot Frida Kahlo en vleermuizen; in de rijke verbeelding van Masja Ottenheim (46) is iedereen welkom. In haar werk creëert ze spannende kleurcombinaties en verrassende perspectieven. Haar verhalen zijn niet alleen rijk in vorm, ze nemen de kijker mee in een kleurrijke wereld die voor velen nog onbekend is.

null Beeld Masja Ottenheim
Beeld Masja Ottenheim

Wat is echt?

We leven in een tijd waarin we ons constant moeten afvragen of de informatie die tot ons komt de realiteit weerspiegelt of niet. Gebruikmakend van het spel tussen objectiviteit en subjectiviteit slaagt Bebe Blanco Agterberg (25) erin de geschiedenis op geheel eigen wijze te herschrijven. In haar werk is het altijd de vraag of het geënsceneerd is of dat we kijken naar de registratie van een werkelijke gebeurtenis. Niets is wat het lijkt.

null Beeld Bebe Blanco Agterberg
Beeld Bebe Blanco Agterberg

Op avontuur

Met Suzanne Schols (35) ga je op avontuur in haar fascinerende verbeelding. Ze creëert werelden die voor het grote publiek verborgen blijven, maar door haar intelligente vertaling tot leven komen. Haar wereldbeeld en onderwerpkeuze getuigen van engagement. Schols gebruikt fotografie om het ogenschijnlijk kleine secuur en afgewogen tastbaar te maken.

null Beeld Suzanne Schols
Beeld Suzanne Schols

Zachte toon

Door het combineren van verschillende technieken, zoals risoprint en digitale fotografie, weet Ella Gijselhart (22) een gelaagd beeld samen te stellen. Door het beeld op te bouwen geeft zij een nieuwe tactiliteit aan haar composities. Het raster van de risoprint zorgt voor een pluche of zachte toon, waardoor de beelden aanvoelen als vilt.

null Beeld Ella Gijselhart
Beeld Ella Gijselhart

Menselijk lijden

Als je met een doortastend oog naar het werk van Kyra Sacks (31) kijkt, gaat er een wereld van verbeelding open. Hoe vaker je naar haar werk kijkt, hoe meer er valt te ontdekken. Haar krachtige krijttekeningen verbeelden het menselijk lijden op verschillende manieren. Haar beheersing van het materiaal, zorgt voor precies het juiste gewicht aan de beladen onderwerpen die ze verbeeldt.

null Beeld Kyra Sacks
Beeld Kyra Sacks

Nieuw (dag)licht

Met de camera in de aanslag trekt Manon Sas (46) door de wereld, die ze op geheel eigen wijze vastlegt. Spelend met contrasten zet zij alledaagse taferelen letterlijk in een nieuw (dag)licht. Met haar journalistieke oog slaat zij de wereld gade; met speels gemak dompelt ze haar publiek onder in uiteenlopende en spannende situaties.

null Beeld Manon Sas
Beeld Manon Sas

Surrealistisch

Met haar olieverfschilderijen dompelt Dax Niesten (22) haar kijkers onder in een kleurrijke, vrolijke wereld, waar mens en dier elkaar vaak tegenkomen. Haar illustratieve werk voelt soms bijna surrealistisch aan. De verbeelde situaties en voorwerpen lijken willekeurig gekozen, maar niets is minder waar.

Filmisch tafereel

De dromerige beelden van Jill Noteboom (28) dompelen de kijker onder in een warme wereld, waarin licht, schaduw en kleur een nauwkeurige balanceeract uitvoeren. Zij geeft blijk van een goed en zeer precies gevoel voor kadrering. Door het standpunt van haar camera waan je je voyeur in een filmisch tafereel. Het resultaat is een visuele soundtrack van Californië.

null Beeld Jill Noteboom
Beeld Jill Noteboom

Een duel

Wisse Ankersmit (26) speelt in zijn tweeluiken op humoristische wijze met tijd en ruimte. Zijn beelden zijn een duel tussen realiteiten, samen­gesmolten tot een nieuw visueel construct. Door twee momenten zorgvuldig met elkaar te combineren, ­ontstaat de suggestie van beweging.

null Beeld Wisse Ankersmit
Beeld Wisse Ankersmit

De Beeldmakers, 17:00 uur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden