Plus

Verfrissend fragiel ballet bij The Sleeping Beauty

Weelderige kostuums en decors zijn een lust voor het oog in de klassieker The Sleeping Beauty Beeld Marc Haegeman

The Sleeping Beauty is een van die ijzeren klassiekers die eens in de zoveel tijd terugkeren in de programmering bij Het Nationale Ballet, bij voorkeur rond de kerstdagen.

Bij de laatste uitvoering van vier jaar geleden stoorden mij de ietwat stijve mimetaferelen die Peter Wright had toegevoegd aan Marius Petipa's oorspronkelijke choreografie uit 1890. Bij nadere beschouwing kun je wel snappen waarom de Britse balletveteraan het verhaal in 1981 een beetje wilde oppeppen.

Want danstechnisch mag Petipa's bewerking van Charles Perraults sprookje bij vlagen nog zo virtuoos zijn, het drama verliest het regelmatig van de passen.

Spectaculair
Illustratief is de eerste opkomst van de boze fee Carabosse. Haar aankomst in een door boosaardige hulpjes gesjouwde draagstoel is - mede dankzij lichtshow en rookmachine - spectaculair. Maar als de tovenares eenmaal op de grond is beland, komt zij vooral dreigend over door haar imposante zwarte gewaad.

Dat gebrek aan drama geldt ook voor de latere krachtmeting tussen Carabosse en de Seringenfee. Aan de inzet van danseressen Samantha Mednick en Pascalle Paerel ligt het niet, maar choreografisch levert deze scène nou niet bepaald een epische strijd op tussen Goed en Kwaad.

Wel overrompelend zijn nog steeds de weelderige decors en kostuums en de symmetrische tableaus. Het is af en toe alsof je kijkt naar een gigantisch bewegend schilderij uit de pruikentijd.

Verfrissend fragiel
Vergeet uiteraard niet de betoverende muziek van Pjotr Tsjaikovski, voortreffelijk uitgevoerd door het Balletorkest onder leiding van Boris Gruzin.

Natuurlijk valt of staat The Sleeping Beauty bij de hoofdpersoon, de bij haar geboorte door de beledigde Carabosse door een slaapvloek getroffen Aurora. Sasha Mukhamedov danste haar verfrissend fragiel en meisjesachtig - hetgeen knap is omdat de rol een zeer volwassen beheersing van de danstechniek vereist.

Jozef Varga is perfect als de prins die haar wakker mag kussen. Zijn sprongen en draaien zijn trefzeker, maar zijn optreden blijft niet hangen in loze virtuositeit. Vooral in het partnerwerk stelt Varga zich bewonderenswaardig dienstbaar op aan 'zijn' Doornroosje.

The Sleeping Beauty

Door Het Nationale Ballet
Gezien 11/12, Opera & Ballet
Te zien t/m 1/1, aldaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden