Schuim

Verdient de man met de triangel net zo veel als een violist?

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: Opening Night Concertgebouworkest.

Hans van der Beek. Beeld Artur Krynicki

Het Concertgebouw­orkest opent het nieuwe seizoen met een walking dinner, een concert en borrel toe. Nu is het met klassieke muziek en mij zo: ik vind het prachtig en indrukwekkend en erg knap gedaan ook, maar op een gegeven moment dwalen mijn gedachten toch af.

Die twee tribunes aan de achterkant van het podium, bijvoorbeeld. Zijn die goedkoper? Dus denkt de rest van de zaal: dat is de sloeber­tribune? Of zitten daar juist de mazzelaars?

Ik snap, je zult de akoestiek van het orkest vast minder goed horen, maar je zit wel met je neus boven op de gezichtsexpressie van de ­dirigent. Wij kijken naar een rug.

Zeker vanavond. De dirigent is Elim Chan, 33 jaar en piepklein, en het is fascinerend te zien hoe zij het orkest opjaagt, zelfs al alleen op haar rug gezien.

Maar goed.

Links op het podium zitten dus twee vrouwen achter een harp. Die hebben niet zo veel te doen vanavond. Nog erger: op een gegeven moment mag een van de twee wel wat spelen, maar de andere niet. Die mag pas op het aller-, allerlaatst even.

Dus omdat zo’n Tsjaikovski 140 jaar geleden bedenkt dat één harp wel genoeg is zo – straks komt er nog wel eentje bij, voor de extra ­power – moeten sindsdien talloze harpisten naar hun werk, met niet zo veel te doen. Je moet die harp toch steeds meesjouwen.

Ik heb ook het idee dat ze de ­muzikanten met veel minder ­partituren bij elkaar zetten, als steun onder elkaar. De strijkers ­zitten natuurlijk vooraan op het ­podium, violen links, cello’s rechts. Die moeten aan de bak.

Daarachter zit het klein en groot koper. Die houden elkaar in de ­gaten tijdens een hazenslaapje.

Achteraan staat de percussie, de culthelden van elk orkest. Ze ­krijgen ook vanavond weer extra applaus tijdens het voorstelrondje. Ik heb daar toch een paar vragen over. De pauk, de triangel, de gong. Is dat een fulltime baan?

Geen muziekstuk kan zonder, dat snap ik helemaal, maar in de regel zit zo’n muzikant toch te wachten op de finale, terwijl anderen het werk doen. Wat zou die verdienen? Het kan niet bestaan dat hij hetzelfde salaris krijgt als een violist, die thuis zit te blokken op partituur na partituur.

Aan de andere kant: zo’n man achter een pauk moet voor die paar slagen wel aanwezig zijn, tijdens al die repetities en hele avonden ­optreden. En je moet ook gewoon mee op tournee. Je kunt dan geen bijbaantje nemen.

Maar daar wil ik op een feestavond als deze niemand mee ­lastigvallen.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl.

Wat Opening Night Concertgebouworkest
Waar Concertgebouw, Concertgebouwplein
Wie Jan Raes, Elim Chan, Simone Lamsma, Robbert Dijkgraaf, Carolien Gehrels, Eijk de Mol van Otterloo
Wanneer vrijdag 13 september, 18.00 tot 00.00 uur

Drank en spijs *****
Sfeer ****
Hans vindt wel dat dit publiek wel erg graag en lang klapt

Jan Raes, directeur Concertgebouworkest, moest last minute twee vervangers vinden: violist Simone Lamsma en dirigent Elim Chan. “Vrijdag de dertiende, we hadden al tegenslag verwacht.” Beeld Hans van der Beek
Schrijver Pia de Jong, haar partner/professor Robbert Dijkgraaf met Rose-Marie en Eijk de Mol van Otterloo, ­grote schenkers. Beeld Hans van der Beek
Michiel Jongejan en Anne Christin Erbe van het ­Concertgebouworkest. Jongejan: “Dit is de vijfde editie en het wordt elk jaar feestelijker.” Beeld Hans van der Beek
Penningmeester Paul Schnabel, oud-wethouder ­Carolien Gehrels, haar partner Fina Hilverts (Nationale Politie) en Hans Zwarts (Amsterdam Arena). Beeld Hans van der Beek
Een vader-zoonavondje. Consultant Stanislas Cozon, ­helemaal uit Parijs, met zoon Timothée, student in ­Leiden. Met Iris Kuethe (Artis en oud-Amsterdammer van het Jaar). Beeld Hans van der Beek
Jeroen Top (Backstages), Henny Corten (Havenbedrijf Amsterdam), fotograaf Sabine Heetebrij en Gert-Jan Ros (Music Stages): “Ik ben niet in smoking, is dat een probleem?” Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden