PlusAchtergrond

Van gas naar inductie: wel een beetje in stijl graag

Amsterdam moet in 2040 aardgasvrij zijn. Merel Philippart (30) maakt gedecoreerde, energiezuinige inductiekookplaten en is een van de ondernemers die duurzaam willen verleiden.

Merel Philippart: ‘Ik ben op zoek gegaan naar een product dat je wél aantrekkelijk kunt maken.’Beeld Jakob van Vliet

Bij Merel Philippart klinkt elektronische muziek. Hapjes en drankjes op tafel, bij de deur staat een gasstel, dat ze net heeft verkocht via Marktplaats. Philippart is de bedenker van ­Makus, een gedecoreerde inductiekookplaat.

Geïnteresseerden kunnen de matroze plaat bij haar thuis bekijken in plaats van online. Met haar decoratieve kookplaten wil ze de overgang van gas naar inductie aantrekkelijker maken. In haar huiskamer is ook een honingraatvariant te zien en de volgende zal zijn geïnspireerd op marmer – alles om de Amsterdammer maar van het koken op gas af te krijgen. “Makus is de Tony’s Chocolonely van de energietransitie,” zegt ze.

In 2040 moet heel Amsterdam aardgasvrij zijn, aldus het stadsbestuur. Het gemeentelijke project Amsterdam Aardgasvrij is al in volle gang. De buurten Slotermeer, ­Molenwijk, H-buurt, Van der Pekbuurt, Wildemanbuurt en De Banne moeten de overgang als eerste ondergaan. Als buurtbewoners gezamenlijk overstappen op voor-keurs­alternatief inductie, worden subsidies van maximaal 5000 euro verleend voor het aardgasvrij maken van de woningen. Voorwaarde is dan wel dat de gasaansluiting wordt afgesloten.

Een emotionele stap

Philippart vindt dat Amsterdammers nog wel een duwtje in de rug kunnen gebruiken. De transitie gaat haar niet snel ­genoeg. Daarom richtte zij Makus op. Ze werkte voor Squarewise, een adviesbureau voor duurzaamheid. “Een terugkerende vraag daar was: hoe krijgen we Nederland van het aardgas af? Het antwoord wordt veelal vanuit de techniek aangevlogen: huizen moeten worden geïsoleerd, er moeten zonnepanelen worden gelegd, er moet een nieuwe energiebron worden gevonden…”

Voor koken op inductie is elektriciteit die energiebron; je kookt door middel van magnetisme. Wanneer een pan met een magnetiseerbaar grondvlak op de kookplaat wordt gezet, wordt een magnetisch veld opgewekt. Het resultaat is dat de pan warm wordt, maar de kookplaat niet. Energiezuinig en veilig.

“Alleen, techniek verkoopt niet,” zegt Philippart. “Er valt een hoop winst te behalen als je vanuit mensen kijkt. Waarom schaffen ze dingen aan? Dat is meestal niet vanwege een technisch of duurzaam aspect, maar omdat iets leuk of mooi is.”

Tony’s Chocolonely bewijst dat, aldus Philippart. “Mensen kopen die chocolade niet omdat het fair trade is, maar omdat het er aantrekkelijk uitziet.”

In de verduurzaming van de ­bebouwde omgeving zag ze die ontwikkeling nog niet. “Daarom ben ik op zoek gegaan naar een product dat je wél aantrekkelijk kunt maken. Niet omdat dat energetisch ­gezien de grootste stap is, maar omdat inductiekoken een emo­tionele stap is.”

Het is een gedragsverandering, zegt ze. “Koken op vuur is een andere handeling dan koken op inductie. Het is ook lekker concreet. Andere ­aspecten van verduurzaming zijn minder voelbaar: van isolatie in de muren merk je in het dagelijks leven niet zo veel. Zonnepanelen op het dak zie je, maar daar ben je ook niet elke dag mee ­bezig.”

Dat die overstap naar duurzaam koken leuker kan, vindt ook Sander Steijnis (38), projectmanager bij Kookers, een organisatiebureau voor kookevenementen. Daarom is er een mobiele ‘inductiekookstudio’ gemaakt voor workshops, die veelal worden gegeven in opdracht van woningcorporaties en gemeenten. Steijnis: “Zo kunnen we op elke willekeurige plek aan de slag.”

Amsterdam maakt ook gebruik van zulke initiatieven. De gemeente werkt samen met stichting !Woon, die workshops geeft in een buurthuis in de H-buurt in Zuidoost. Komend jaar volgt een uitbreiding naar andere buurthuizen, aldus een woordvoerder van wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid).

Beeld Jakob Van Vliet

Sexyer

Philippart is zich ervan bewust dat op andere gebieden grotere klimatologische winst geboekt kan worden, maar ze is er wel van overtuigd dat het mensen trekt. “Het is sexyer dan een puur technische uitvinding.”

Ze wil het product nu ook zo veel mogelijk verduurzamen. “De keukenbranche is supertraditioneel, dus daar is nog veel te doen. Ik kreeg bijvoorbeeld het glas toegestuurd in een gigantische verpakking. Ik heb toen ­gezegd tegen de leverancier: joh, dit is wel heel veel piepschuim, doos en lucht voor een stukje glas. Sindsdien versturen ze het in pakketjes.” Philippart levert de kookplaat daarna zelf.

Elke Makusinductieplaat is geïnspireerd op een natuurfenomeen, dat zal meeprofiteren van de verkoop, zegt ze. Zo gaat een deel van de opbrengst van de honingraatplaat naar initiatief Ptthee, dat samenwerkt met boeren om de biodiversiteit te stimuleren. Dat doen ze door kruiden zaden over het land te strooien die, onder meer, bijen aantrekken.

De overstap op inductiekoken maakt het, volgens Philipart, ook daarom een leuk gespreksonderwerp. “We brengen wat kleur op de wangen van de energietransitie. Zodra mensen het eerste stapje naar verduurzaming hebben gezet, zetten ze sneller ook de volgende stap.”

Een greep uit andere decoratief-duurzame bedrijven

- Rebor B.V. ontwikkelde Loci: een zonnepanelendak – zwarte panelen zonder frame.
- Start-up Physee wekt zonne-energie op met cellen op ramen, zodat het niet opvalt.
- EigenEnergie.net komt met gedecoreerde zonnepanelen voor gevels; een gebruiker kan er een eigen print of ­logo op laten drukken.
- Zonnepanelenbedrijf Kameleon Solar verkoopt zonnepanelen in verschillende kleuren.
- Producent Exasun verkoopt ‘esthetisch verantwoorde’ zonnepanelen, in een kleurtje of juist zodat het op een normaal dak lijkt.
- Duurzaamheidsbedrijf Greenem verkoopt ook zonnepanelen in verschillende kleuren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden