Plus

Van de solisten van de Nationale Reisopera gaan we meer horen

De jonge, maar getalenteerde zangers van de Nationale Reisopera maakten in Mozarts Così Fan Tutte veel indruk.

Erik Voermans
Concertgebouw Beeld anp
ConcertgebouwBeeld anp

Het is een leuke gewoonte aan het worden: De Nationale Reisopera verzorgt in het Concertgebouw aan het einde van augustus de afsluitende avond van de Robeco SummerNights met een opera die al in het reguliere seizoen werd opgevoerd. De keuze viel op Mozarts Così Fan Tutte, waarmee de Reisopera in februari en maart door het land tourde.

De opera, waaraan een boel valt te verpesten, werd door de muziekkritiek vriendelijk ontvangen, waar ook alle reden toe was. De productie vormde het bewijs dat de Reisopera na de draconische bezuinigingen van Rutte I, waarmee al het voortreffelijke werk van intendant Guus Mostart in een klap teniet werd gedaan, aan het opkrabbelen was. Onder de leiding van de nieuwe intendant Nicolas Mansfield slaagde de Reisopera er zelfs in een nieuw elan uit te stralen door veel met jonge, getalenteerde (en goedkopere) zangers te werken.

Een prachtige boom die door onverlaten in de fik wordt gestoken, maar die in de lente toch alweer nieuwe blaadjes vormt - zoiets.

Dat elan werd beloond met een positieve beoordeling door de Raad voor Cultuur. Wat blijft, is de verwondering hoe de politiek zo ondoordacht en lichtzinnig kan omgaan met langzaam opgebouwde, waardevolle verworvenheden.

Spiergeheugen
Iets vergelijkbaars gebeurt in Così Fan Tutte, maar dan op het emotionele vlak. De huwelijkstrouw van twee jonge stellen wordt op de proef gesteld in een weddenschap met een oudere, cynische man, en aan het eind zijn er goed beschouwd alleen maar verliezers.

Het Orkest van het Oosten had de veertien opvoeringen van Così Fan Tutte woensdagvond onmiskenbaar nog in het spiergeheugen. De uitvoering had onder de bezielde leiding van ­Arnaud Oosterbaan een zeer fraaie kamermuzikale kwaliteit en door de kleine bezetting van het orkest hoefden de zangers niets te forceren.

Van die solisten gaan we stellig meer horen. Met name mezzo­sopraan Florieke Beelen maakte ­indruk, in de rol van Dorabella, met een mooi, egaal timbre in alle registers. Goed waren ook bariton Martijn Cornet als Guglielmo en Lilian Farahani als Despina. Maar geen kwaad woord over de anderen. De aria van tenor Jaroslav Abaimov (Ferrando) in de eerste akte was zelfs het hoogtepunt van de avond.

De Nationale Reisopera

Met Mozart, Così Fan Tutte
Door Het Orkest van het Oosten o.l.v. Arnaud Oosterbaan
Gehoord 31/8, Concertgebouw

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden