PlusRecensie

Uitgeraasde Riri laat zich van haar professionele kant zien

Vrijdagvond trapte Rihanna het Europese deel af van de Anti World Tour in de Amsterdam Arena. Is bad gal Riri uitgeraasd?

Als een moderne Mozes kwam Rihanna in een wit gewaad de Amsterdam Arena binnen.Beeld Instagram

Rihanna weet hoe ze een entree moet maken. Als een moderne Mozes schreed ze sereen door de zee van publiek die door hordes bewakers op afstand werd gehouden.

In haar witte gewaad klom ze vervolgens in een glazen bak waarmee ze over haar publiek heen zweefde - daar kan de paus met zijn pausmobiel nog een puntje aan zuigen. Terwijl de fans zich onder haar drongen om foto's te maken, kronkelde Rihanna onkuis op de lome hiphopbeat van Sex with me.

Vrijdagvond trapte ze het Europese deel af van de Anti World Tour in de Amsterdam Arena. De 28-jarige popster uit Barbados is een van de meest productieve artiesten van het moment. Dit jaar bracht ze, met behulp van een mega sponsordeal met Sam­sung à 25 miljoen dollar, haar achtste studioalbum uit. Daarop klinkt ze opvallend rustig en veel ingetogener dan voorheen. Is bad girl Riri uitgeraasd?

Daar lijkt het wel op. Want anders dan in voorgaande shows gedroeg ze zich keurig: geen scheldwoorden, geen handen in het kruis, geen foto's van jointjes en slechts een half uur te laat begonnen.

Ze is tegenwoordig meer zakenvrouw dan meisje van de straat, en gebruikt haar ontstellend hoge aantal volgers op sociale media om behalve muziek ook schoenen, zonnebrillen en parfum te verkopen.

In de Arena zette ze een zeer professionele en visueel verleidelijke show neer, die tot in de puntjes was uitgedacht. Iets te uitgedacht misschien, want er was weinig ruimte voor spontaniteit of echt contact met het publiek, buiten de gebruikelijke bedankjes en 'Amsterdam, I love you's.

Het tempo lag bovendien erg hoog. Tijd om adem te halen was er nauwelijks. De 25 nummers passeerden binnen anderhalf uur in hapklare brokjes. Van zwoele r&b, via megahit Umbrella, naar een dancehall-blokje met Man down en Rude boy. Daarna een stampend housekwartiertje waarin het tot dan steriele, witte decor werd omgetoverd tot een regenboogkleurige disco met rode zwaailichten.

Op het einde bracht ze het tempo weer terug met de poppy meezinger FourFiveSeconds (een samenwerking met Kanye West en Paul McCartney) en het sixties soulnummer Love on the brain. Rihanna zelf was goed bij stem, alleen jammer dat we haar zo weinig hoorden.

Ze werd regelmatig overstemd door haar band (met harde bas en twee stevige drummers) of ze liet het zingen over aan haar achtergrondzangers en het publiek. Pas bij de laatste drie rustigere liedjes konden we haar echt goed horen en liet ze zich van haar innemendste kant zien. Het was een razendsnelle, strak geproduceerde wervelwind van een show, maar daardoor ook een tikkeltje steriel.

Anti World Tour
Door Rihanna
Gezien 17/6
Waar Amsterdam Arena
(***)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden