Tips

Uit in Amsterdam weekagenda: Het Parool tipt muziek, theater en film

Ben Cobra Beeld Ray van Zessen

Expo: Slow

Katinka Lampe

De schildermethode van Katinka Lampe is extreem arbeidsintensief en tijdrovend. Zij schildert laag over laag, soms wel tien over ­elkaar, waarbij de verf iedere keer een week moet drogen. Het effect is dat haar portretten van binnenuit lijken te gloeien. De personages vertegenwoordigen maatschappelijke thema’s. In Slow is dat de ­virulente naming-en-shaming­cultuur op internet. Lampe laat haar modellen wegkijken of zich omdraaien. Zij veroordelen niet, maar wensen op hun beurt ook niet te worden beoordeeld.

t/m 3 oktober in Galerie Ron ­Mandos, Prinsengracht 282

Expo: Ben Cobra

Het is een beproefde methode om de vaste collectie te reactiveren: laat er een gastcurator met een frisse blik op los. In het geval van Ben Cobra is dat er niet één, maar 25, van de kinderburgemeester van Amsterdam Ilias Admi tot schrijver Arnon Grunberg. Zij ­werden uitgenodigd door modeontwerper Aziz Bekkaoui. Naast 25 stukken uit de collectie van het Cobra Museum toont hij foto­collages waarin wordt gezocht naar een hedendaagse herijking van de ‘Cobra-spirit’.

t/m 5 april in Cobra Museum, Sandbergplein 1, Amstelveen

Expo: Tightrope: Concave Triangles

Elias Sime

De Ethiopische kunstenaar Elias Sime bouwde een bol van hout en zaagde die in stukken, als verbeelding van een intens verdeelde wereld. Op de scherven van de globe timmerde hij gevlochten elektriciteitsdraden vast. Ook gebruikte hij toetsenbord­onderdelen en andere e-waste die massaal wordt gedumpt in Afrika. Simes krachtige sculpturen zijn erg populair in de VS en waren niet eerder te zien in Nederland.

t/m 26 september in Grimm ­Gallery, Keizersgracht 241

Expo: What’s Left?

Michael Landy

Michael Landy haalde in 2001 het wereldnieuws met zijn werk Break Down. Hiervoor inventariseerde hij zijn complete bezit – 7227 items – en vernietigde alles door het in een reusachtige shredder te gooien.

Na afloop had hij niets meer, behalve de kleren aan zijn lijf. Ook in zijn nieuwe werk houdt Landy zich bezig met consumptie, waarde en eigendom. Het mooiste is een ­uitverkoopmand vol troep waaruit de stem van een marktkoopman schalt die de waren aanprijst.

t/m 31 oktober in Galerie 

Expo: Homemade Equations

Ehsan Ul Haq

Een vis min een vis staat gelijk aan nul. Klinkt hartstikke logisch, maar die twee dode vissen op het krijtbord geven deze mathematische zekerheid een absurdistische draai. En daar is het de Pakistaanse ­kunstenaar Ehsan Ul-Haq met zijn foto’s en sculpturen om te doen. Het ene moment heb je het gevoel naar rekwisieten uit een low­budgetsciencefictionfilm uit de jaren zeventig te kijken, het volgende denk je dat hier archeologische vondsten van een onbekende ­beschaving worden getoond.

t/m 10 oktober, Galerie Martin van Zomeren, Hazenstraat 20

Voor kinderen: Waarom is het stil in de stad?

Urban Myth

Hoe hebben kinderen de ‘intelligente lockdown’ ervaren? Voor de theatervoorstelling Waarom is het stil in de stad? interviewde Urban Myth kinderen met verschillende achtergronden over de corona­crisis en wat er bij hen thuis gebeurde. Terwijl in de krant en op televisie de (volwassen) experts zich verdrongen aan talkshow­tafels om hun mening te geven over deze historische gebeurtenis, bleef de ervaring van kinderen nagenoeg buiten beschouwing. Wat is hun verhaal? Hoe voelden zij zich? Birgit Schuurman en Tarikh Janssen brengen deze interviews rechtstreeks het toneel op. Voor kinderen vanaf 8 jaar.

18 t/m 20 september, ­De Krakeling

Voor kinderen: De gelaarsde kat

Het Nederlands Marionetten­theater

Floris, de jongste molenaarszoon, erft na zijn vaders dood een kater. Daar is hij niet zo blij mee, maar het dier blijkt heel slim te zijn en belooft zijn meester, in ruil voor een mooi pak en een paar laarzen, snel een rijk en gelukkig man te maken. Lukt het plan van de kater, en zal Floris met de prinses trouwen? Zowel de kostuums als de decors en muziek zijn in 18de-eeuwse stijl.

16 en 19 september, Het Nederlands Marionettentheater

En ook:

Spot de Big Five

Havensafari

Ontdek tijdens een spannende vaart het fascinerende haven­gebied van Amsterdam. De Havensafari is een reis met bijzondere verhalen waarbij je havens in mag die normaal niet voor publiek toegankelijk zijn. Net als andere safari’s heeft ook de Havensafari een ‘Big Five’: vletterlieden, koekoek, cacao-opslag, general cargo-zeeschip en zelfs het nijlpaard.

12, 19 en 26 september, Pier14, Amsterdam Centraal Station

135 jaar The White Room

Zesgangendiner 

Dit jaar viert Restaurant The White Room – het oudste restaurant van Amsterdam, dat gehuisvest is in hotel Krasnapolsky – zijn 135-jarig bestaan. Op 15 en 16 september ­organiseert het restaurant een ­exclusief zesgangendiner, verzorgd door chef de cuisine Randy Karman en Jacob Jan Boerma. Zij doken in de receptuur van een van de allereerste menukaarten, uit 1885, om deze gerechten opnieuw te presenteren, met Michelin-allure. Verder is in de lobby van het hotel een expositie met historische beelden en objecten, serveert Grand Café Krasnapolsky ook een speciaal menu en kun je genieten van een punch volgens oud recept in een nieuw jasje in Bar The Tailor.

15 en 16 september, Hotel Krasnapolsky

Film: Sidik en de panter

Reber Dosky

Al 25 jaar zoekt Sidik in de bergen van Koerdisch Noord-Irak naar sporen van de Perzische panter. Als hij het dier eindelijk vindt, wordt zijn leefomgeving plotsklaps beschermd natuurgebied – en komt er wellicht ook een einde aan de bombardementen. Reber ­Dosky’s wonderschone documentaireportret viel vorig jaar al in de prijzen op het Idfa.

Te zien in De Balie, Eye, Het Ketelhuis, Kriterion, Rialto

Film: Barn

Dag Johan Haugerud

Dit imponerende Noorse drama laat de sociale en persoonlijke ­effecten van de dood van een 13-jarig kind op een hele gemeenschap zien. In zijn opeenstapeling van piepkleine momenten en doodgewone gesprekken wordt een grote emotionele impact ­opgebouwd.

Te zien in Cinecenter, Eye, Filmhallen, Het Ketelhuis

Film: Brazil

Terry Gilliam

Lange tijd hing The Man Who Killed Don Quixote als een schaduw over het oeuvre van ex-Monty Python-lid en filmdromer Terry Gilliam. Het in de jaren negentig begonnen maar niet afgemaakte project had zijn meesterwerk moeten worden. In 2018 kwam het er alsnog, maar helemaal gelukt was het uiteindelijk niet. En zo staat nu zonder enige twijfel vast dat Brazil (1985) het grote meesterwerk van Gilliam is. Die film is de komende week weer eens op het grote scherm te zien in Lab111, waar hij wordt vertoond in de doorlopende reeks Lab Sug­gestions. Hiervoor kan het ­publiek zelf een favoriete film aandragen. Gilliam zelf noemde zijn dystopische toekomstvisioen destijds grappend ‘1984-en-een-half’, een verwijzing naar zowel George ­Orwell’s literaire klassieker 1984 als Federico Fellini’s al even tijdloze film 8½.

Te zien in Lab111 op 13, 17 en 21 september

Theater: Stemmen uit beton #3 Kid’s Eye View

Timo Tembuyser & Naomi Steijger

Theatermakers Timo Tembuyser en Naomi Steijger zijn regelmatig in de Bijlmer om zich te laten inspireren voor een nieuwe aflevering van Stemmen uit beton. Dat leidde al tot een ouverture en een balkonkoor door de bewoners van Groeneveen. In dit derde deel, Kid’s eye View, komen kinderen van toen en nu aan het woord. Het levert een muzikaal coming-of-age­verhaal op over de flat en zijn inwoners, en een reis door de tijd.

Vanaf 11 september, Frascati 4

Theater: Scherder zoekt verder

Cor Bakker en Erik Scherder

Hoe komt die Cor Bakker eigenlijk zo muzikaal? Hoe onthoudt hij de muziekstukken? Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, die ­regelmatig te gast was in DWDD, laat zien op welke manieren Bakkers hersenen bij zijn muzikale ­talent zijn betrokken. Verwacht een laagdrempelig avondje wetenschap. Uiteraard speelt Bakker ook het een en ander op de piano, dus een muzikaal uitje wordt het ook. 

12 september, DeLaMar 

Zeilen op de wind van vandaag

Frans Mulder & Marco Braam

Stemmen uit Beton #3KIds eye view Beeld Het Parool

Ze kennen elkaar van Purper, maar hebben hun sporen ook elders ­verdiend. Mulder schreef voor bijna de hele Nederlandse theaterwereld teksten, Braam zette er veel van op muziek. Een bron waar ze deze ­muzikale middag uit zullen putten, aangevuld met anekdotes over de vijftig jaar die Mulder op het ­po­dium staat, veertig jaar Purper en de vijftig theaterproducties van Braam. Geïnspireerd door hun ­hernieuwde samenwerking kijken ze ook vooruit, want: je moet zeilen op de wind van vandaag.

13 september, DeLaMar

Dancing apart together Beeld Bart Hess

Dancing Apart Together

Nationale Opera & Ballet

Knap lastig, dansen in tijden van corona. Mensen moeten afstand van elkaar houden en kunnen elkaar niet aanraken, terwijl de behoefte aan menselijk contact juist zo groot is. Dat is het uitgangspunt van deze voorstelling. Met werk van choreografen van dicht bij huis, die vaker voor Nationale Opera & Ballet werkten. Er zijn onder andere drie nieuwe werken van artistiek directeur Ted Brandsen, het wonderschone On the Nature of Daylight van David Dawson (op muziek van Max ­Richter) en Solo van Hans van Manen op de Partita for Violin van Bach: een razende dans­estafette. Het is een ‘solo’ voor drie, omdat – zo verklaarde Van Manen destijds – Bachs stuk wegens zijn moordende tempo niet door één mens te dansen is.

Vanaf 17 september, Nationale Opera & Ballet

Muziek: Folk

Judy Blank

Ze schreef met het liedje 1995 een van de mooiste folksongs uit de Nederlandse polder ooit. Het ­leverde Judy Blank, de nummer 2 uit het tweede seizoen van tv-­talentenjacht De beste singer-songwriter van Nederland, nog niet meteen een grote doorbraak op. Toch kan het niet lang meer duren voor meer mensen vallen voor haar subtiele tokkelsongs en haar stem, waarin een lichte snik doorklinkt.

16 september, de Waalse Kerk

Muziek: Nederlands Blazers Ensemble

Klassiek

De blazers van het Nederlands ­Blazers Ensemble (NBE) zwegen de afgelopen maanden. Maar met een slimme opstelling op het podium kan het vooraanstaande gezelschap zijn seizoen dan toch openen. Voor het comebackconcert in Paradiso blijft het exacte programma vooraf geheim. Maar het kan toch amper anders dan dat die heerlijk swingende eigen kijk op Chuck Berry’s Roll Over Beethoven een plek op de setlijst krijgt.

17 september, Paradiso

Muziek: White Riot

Muziekfilm

Muziekdocumentairefestival ­In-Edit organiseert de komende maanden onder de noemer In-Edit On Tour exclusieve filmvertoningen in grote popzalen. Deze week gaat White Riot van Rubika Shah in première. White Riot documenteert hoe eind jaren zeventig een groepje muziekliefhebbers samen met The Clash en andere punkbands de grootse antiracismebeweging van Groot-Brittannië creëerden.

14 september, Paradiso en 16 september, Melkweg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden