Tips

Uit-agenda: muziek, expo, theater, film, jeugd (lockdownversie)

Willy Spiller in Bildhalle. Beeld Willy Spiller/Bildhalle
Willy Spiller in Bildhalle.Beeld Willy Spiller/Bildhalle

Muziek

Testevenementen

Het is het weekend van de testevenementen in de culturele wereld. Kaartjes zijn vermoedelijk lastig te krijgen, maar de boodschap is hoopgevend: de zalen gaan langzaam weer open. Vanavond voert Ensemble Asko|Schönberg het werk Hoketus van Louis Andriessen uit in het Muziekgebouw. In het Concertgebouw zingt het Omroepkoor onder leiding van Ed Spanjaard vanmiddag werken van Duruflé, Saint-Saëns en Aan iedereen, een nieuw stuk van Bart Visman.

Testen via testenvoortoegang.nl.

Hiphoptalkshow: Rajko interviewt

In zijn nieuwe talkshow op YouTube interviewt Parooljournalist Rajko Disseldorp bekende namen uit de Nederlandse hiphop. In een studio met uitzicht op het IJ spreekt hij met onder anderen Opposites-helft Twan van Steenhoven (Big2) over de scheiding van zijn ouders en zijn eigen vaderschap.

De serie is te zien op YouTube.

Koor van De Nationale Opera: Requiem van Brahms

Donderdag neemt Ching-Lien Wu, artistiek leider van het Koor van De Nationale Opera, afscheid met een livestream vanuit het Concert­gebouw, waarvoor DNO en Het Concertgebouw voor het eerst hun krachten bundelen. Wu wordt ‘chef des choeurs’ bij de Opéra National de Paris. Als toepasselijk vaarwel zingt het koor het Requiem van Brahms. Wu zegt zelf: “Dit requiem stelt vragen naar onze eigen vergankelijkheid.”

Donderdag 22 april, 20.30 uur, €12,50, concertgebouw.nl/thuis.

Expositie

Anne Turyn: Top Stories

Op de golven van de punk begon Anne Turyn in 1978 het tijdschrift Top Stories. Het blad groeide uit tot springplank van een generatie schrijvers en kunstenaars die in de daarop volgende tien, vijftien jaar hun stempel drukten op de New Yorkse scene: Constance DeJong, Pati Hill, Jenny Holzer, Nan Goldin, Peter Hujar, Richard Prince. De eerste Europese tentoonstelling gewijd aan Turyns werk en archief geeft een inkijkje in de carrières van deze kopstukken. Ook schetst het een beeld van de tweede feministische golf en het fenomeen ‘zine’, dat opkwam in de jaren zestig en ondanks digitalisering en ontlezing nog steeds bestaat.

T/m 26 juni in Kunstverein, Hazenstraat 28, open op afspraak

Kader Attia: Fragments of Repair

Kolonialisme is niet iets van het verleden. De materiële en mentale schade die de onderwerping van andere landen en volkeren met zich meebracht, wordt gevoeld tot op de dag van vandaag. Volgens kunstenaar Kader Attia wordt dat onrecht verder uitvergroot door de coronacrisis en zijn er nieuwe ‘verwondingen’: chronische onzekerheid, maatschappelijk isolement, uitputting, verlies en angst. Attia stelt een genezingsproces voor van ‘dekoloniaal herstel’. Een reeks online lezingen, gesprekken en filmvertoningen verkent hoe historie, medische zorg en maatschappijkritiek concreet aan elkaar verbonden kunnen worden.

Openingsprogramma 17 april, 13:30-18:00 uur via bakonline.org.

Willy Spiller: New York 1977-1985

In de acht jaar dat de Zwitserse fotograaf Willy Spiller in New York woonde, maakte de stad een creatieve explosie door. De befaamde club Studio 54 opende de deuren. Hiphop deed zijn entree en graffitispuiters namen ’s nachts de metro’s onder handen. Schilders als Jean-Michael Basquiat en Julian Schnabel luidden het tijdperk van de art superstars in. Spiller keek ernaar en drukte af. In een combinatie van documentaire fotografie en kunst legde hij dit tijdperk vast, lang voordat de gentrificatie inzette. Het is Spillers eerste solo­tentoonstelling in Nederland.

T/m 12 juni in Bildhalle, Hazenstraat 15H, open op afspraak

Podcast: De Pest

Nog voordat iemand van Covid-19 had gehoord, had Museum Het Valkhof de plannen al rond voor een tentoonstelling over de pest. Maar hoewel de tentoonstelling over de dodelijkste infectieziekte aller tijden al twee maanden klaar staat, is hij nog niet open geweest. Voorlopig kunnen we luisteren naar een podcast. Die gaat in op de parallellen met de huidige pandemie. Wat vooral interessant is: welke invloed had de ziekte die in de middeleeuwen de bevolking van Europa halveerde op kunst, cultuur en het dagelijks leven.

Via Spotify en Apple Podcast

Theater

Testvoorstellingen

Een toegangsticket én een recente negatieve coronatest (binnen 40 uur via testenvoortoegang.nl) heb je nodig om een try-out van De Uren te bezoeken (de eerste regie van Eline Arbo bij ITA), of muziektheatervoorstelling De Gliphoeve van Orkater in Bijlmerparktheater.

17 en 18 april, via ita.nl en bijlmerparktheater.nl, testen via testenvoortoegang.nl.

Nederlands Dans Theater/NDT2: We haven’t said enough

In maart 2020 ging bij de jonge dansers van NDT2 Impasse in première, van de Zweedse choreograaf Johan Inger. Door corona heeft bijna niemand die voorstelling kunnen zien, nu volgt de herkansing online. Ook op het programma The Big Crying van Marco Goecke, dat hij maakte na het overlijden van zijn vader. Over afscheid en alles wat we moeten achterlaten.

20, 21, 22 april, 20.00 uur, €15, ndt.nl.

Film

Shalini Kantayya: Coded Bias

Wie nog steeds denkt dat ‘data’ en ‘algoritmes’ objectief en neutraal zijn, doet er goed aan deze documentaire te zien. Die volgt wetenschapper Joy Buolamwini (zwart, vrouw, en daarmee onzichtbaar voor veel gezichtsherkenningssoftware) op haar zoektocht naar geautomatiseerde vooroordelen.

Te zien op moviesthatmatter.nl en Netflix

Brendan Cronenberg: Possessor

Fascinerende scifi-horror die hoge ogen gooide op het Amerikaanse Sundance. Vorige week draaide het competitie op het festival Imagine. Met Andrea Riseborough als agent van een mysterieuze organisatie die de lichamen van mensen kaapt om moordaanslagen te plegen.

Te zien op Pathé Thuis

Movies That Matter

Vorig jaar was Movies That Matter het eerste filmfestival dat het aandurfde (en voldoende voorbereidingstijd had) om een bescheiden digitale editie te realiseren. Dit jaar was de organisatie dus terdege voorbereid om een uitgebreid online programma aan te bieden, met dertig Nederlandse en zelfs internationale premières. Ook het verdiepingsprogramma dat het mensenrechtenfestival van oudsher in de zalen biedt zit erbij. Het festival opende vrijdagavond met The Man Who Sold His Skin van Kaouther Ben Hania, over een Syrische vluchteling die zich in de cynische Europese kunstwereld stort, in de hoop zijn verloren geliefde terug te vinden. De film is, zoals alle films die tijdens het festival worden aangeboden, gedurende tachtig uur te zien. Daarnaast zijn er diverse eenmalige livevertoningen, waarbij regisseurs, experts en de geportretteerde mensenrechtenactivisten (virtueel) aanwezig zijn.

Te zien t/m 25 april via moviesthatmatter.nl.

Kind

NDSM Kinderwerf: Speurtocht

Noorderlicht heeft vier speurtochten uitgezet op de NDSM-werf: kinderen gaan op zoek naar letters om daarmee één woord te vormen. De speurtochten duren gemiddeld een uur en gaan langs de bekende rode hijskraan, Sexyland, de IJhelling en het Street Art Museum Amsterdam. Ontdek bijvoorbeeld de naam van het enige schip met drie masten dat op het uiterste puntje van de werf ligt. Wie de puzzel oplost, krijgt een verrassing bij de bar van Noorderlicht. Geschikt voor kinderen tussen 4 en 12 jaar.

Zaterdag t/m maandag, van 12.00 tot 17.00 uur, noorderlichtcafe.nl.

Familieconcert: Jazz op recept

De Kindermuziekweek 2021 sluit af met een jazzconcert voor kinderen vanaf 8 jaar. In het concert zien we de verlegen Nina, die van de dokter een opmerkelijk recept krijgt: geen pillen of vieze drankjes, maar muziek. Sofie Habets verzorgt de zang met Kiki Jaski op regie. Het concert is gratis online te bekijken. De link blijft beschikbaar tot en met maandag 19 april 12.00 uur.

18 april, 16.00 uur, kindermuziekweek.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden