PlusFilmrecensie

To the Moon is een angstaanjagend mooie ode aan de maan

Gaandeweg wordt To the Moon minder letterlijk.
 Beeld
Gaandeweg wordt To the Moon minder letterlijk.

De collagefilm To the Moon reist niet af náár de maan, maar richt zich vooral tót de maan. Aan de hand van de verschillende schijngestalten (volle maan, afnemende maan, nieuwe maan, wassende maan) produceert de Ierse filmmaker Tadhg O’Sullivan tien montages die elk een ander thema uitlichten, zoals liefde, waanzin (lunacy) en melancholie.

To the Moon weet de ervaring van maankijken op te roepen door een beroep te doen op die tijdloze gevoelens. Het is een angstaanjagend mooi project dat de hypnotiserende ervaring van het staren naar de maan weerspiegelt middels zijn montage, waarin de beelden ritmisch ebben en vloeien en worden bijgestaan door lyrische overpeinzingen gehaald uit de dichtkunst, literatuur en muziek.

De documentaire creëert een nieuwe film grotendeels uit bestaande beelden. O’Sullivan weeft clips van over de hele wereld, in verschillende talen en uit verschillende decennia, aan elkaar. Zwart-wit wordt afgewisseld met kleur, zelf geschoten met ­gevonden, archiefmateriaal met ­recente beelden. Het resultaat, waar O’Sullivan zo’n vier jaar aan heeft gewerkt, is een overweldigende kijkervaring die inspeelt op de diepste menselijke emoties.

Gaandeweg wordt de film minder letterlijk. De wassende maan wordt uitgedrukt door beelden van bloeiende bloemen en close-ups van een nieuw leven. Beelden van de nieuwe maan, vooral gevangen als een ­gapende leegte in de lucht, worden ­bijgestaan door een relaas over de angst om te sterven. In de maan zien we, zo leert dit project ons, een weerspiegeling van onze menselijkheid.

To the Moon

Regie Tadhg O’Sullivan
Te zien in Eye

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden