PlusNet open

Timberland brengt twee winkels in Amsterdam samen in één vestiging in de Kalverstraat

Elke dag openen nieuwe winkels, restaurants en cafés in Amsterdam. In onze rubriek Net open lees je erover. Vandaag: in het nieuwe filiaal van Timberland in de Kalverstraat wordt het bekende merk in een fris jasje gestoken.

Marck Lauxtermann
null Beeld Dingena Mol
Beeld Dingena Mol

Met de opening van een nieuw filiaal in de Kalverstraat zet Timberland een stap naar de toekomst. In de aanloop naar het 50-jarige jubileum zijn de oude filialen – de ene in de Leidsestraat, de ander in de Kalverstraat – gesloten en samengebracht in een nieuwe winkel.

Dat heeft niks te maken met tegenvallende verkoopcijfers, inflatie of hoge personeelskosten volgens Dustin Westerkamp (36), de manager van het nieuwe filiaal. Volgens hem is het een bewust keuze die Timberland in staat stelt om zichzelf op een nieuwe en frisse manier te presenteren: “We zijn er niet alleen voor de middelbare man, maar willen ook het jongere publiek aanspreken.”

Zowel hip en vooruitstrevend zijn zonder de trouwe klanten af te schrikken is een uitdaging, erkent Westerkamp. “Het is belangrijk om geen afbreuk te doen aan het dna van Timberland,” zegt hij. “Timberland neemt daarom kleine stappen, maar probeert tegelijkertijd innovatief te zijn.” Het nieuwe filiaal past binnen die strategie.

Waar de oude vestigingen een warme huiselijkheid uitstraalden, is deze winkel wat lichter, strakker en moderner. Timberland staat natuurlijk bekend om zijn schoenen, maar hier hangen jassen (vanaf €199,95) en truien (vanaf €80) op een prominente plek. Ook ligt de focus niet uitsluitend op zware, robuuste werkpaarden – zoals de Yellow Boot 1973 (€219,95) – waarmee Timberland groot is geworden, maar ook op de lichte, comfortabele schoenen die casual gedragen kunnen worden.

Het zijn kleine innovaties, die samengenomen een wezenlijk effect kunnen hebben, weet Westerkamp. “De afgelopen tien jaar, heb ik het merk ingrijpend zien veranderen.” Met de nieuw vestiging wordt deze trend doorgezet.

Timberland

Kalverstraat 88-90, Centrum

Cijfers

Ongeveer 70 procent van de klanten is man en ongeveer 30 procent is vrouw.

Bijzonder

Timberland Amsterdam scoort daarmee het hoogste percentage vrouwelijke klanten in Europa.

Voorganger

Pepe Jeans.

Bekijk ons overzicht met alle nieuwe winkels, restaurants en cafés. Tips? open@parool.nl.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden