Plus

Theatervoorstelling Venus in het DeLaMar is te dik aangezet

Georgina Verbaan en Jeroen Spitzenberger hebben genoeg in huis, maar de regie van Johan Doesburg maakt Venus wat plat.

Georgina Verbaan in Venus Beeld Leo van Velzen

Nou nou, wat een baasje, die Thomas Novachek (Jeroen Spitzenberger). Hij heeft er een dag audities voor de vrouwelijke hoofdrol in zijn stuk opzitten, en meneer beklaagt zich luidkeels aan de telefoon bij zijn vriendin over de kwaliteit van de 35 kandidaten. Ze zijn allemaal onder de maat, voornamelijk meisjes van 24 'die klinken alsof ze helium hebben in­geslikt, die het woord 'degradatie' niet kunnen uitspreken zonder spraakgebrek'.

'Actreutels', zo noemde Ischa Meijer zulke weinig overtuigende theaterdames lang geleden in de Haagse Post; in de vertaling die Gerardjan Rijnders van Venus maakte, is de term terug. Novachek zoekt een actrice voor een bewerking van Venus in fur, van Leopold Sacher-Masoch uit 1870, over onderwerping en masochisme, dus het moet wel een stevige dame zijn. Einde auditie.

Schijn bedriegt
Ho ho, niet zo snel. Er is nog één kandidaat die meneer de regisseur graag nog even haar kunnen wil tonen. Enters Wanda Jordan (Georgina Verbaan) in een jas met daaronder lingerie. Als een dea ex machina met donderslag en al.

Aanvankelijk lijkt ze net zo'n lichtgewicht als de andere 35, maar schijn bedriegt. Wanda heeft heel wat in huis en ze is gekomen om Novachek een lesje te leren.

Venus In Fur van David Ives was in 2011 een kei van een hit op Broadway, er volgende nominaties voor een Tony Award voor beste stuk en Roman Polanski verfilmde het met zijn eigen vrouw (Emanuelle Seigner) in de hoofdrol.

Een stuk over verleiding, erotiek en macht, dat verveelt nooit, zeker niet in tijden van Fifty Shades Of Grey, dus voerde de zegetocht van het stuk via Canada en Australië naar Amsterdam. En daar staat het nu in het DeLaMar Theater.

Zinderend
Venus is de eerste regie van Johan Doesburg voor het productiehuis van dat DeLaMar. Jarenlang was hij verbonden aan het Nationale Toneel, vorig jaar vertrok hij daar als artistiek leider en huisregisseur, met de Prijs van de Kritiek voor zijn hele oeuvre op zak. In het programmaboekje van de voorstelling benadrukt Doesburg dat 'Venus zindert van de spanning. De spanning van het spel in het spel dat de man en de vrouw in het stuk met elkaar spelen.'

Venus
Door DeLaMar producties
Gezien 6/10, DeLaMar Theater
Te zien aldaar, t/m 12/12

De actrice en de regisseur spelen met het script in de hand twee personages uit het boek van Masoch die zich overgeven aan een rollenspel van onderdanigheid, waarin ze van rol wisselen.

Dat vraagt om een heldere regie, ­anders verlies je uit het oog wie er nou aan het woord is.

Verbaan en Spitzenberger hebben genoeg in huis voor een stuk met zoveel lagen. Zij de inmiddels ervaren actrice die het domme blondje nog altijd in de vingers heeft, hij de acteur die de sardonische grijns kan laten overgaan in een blik van onderwerping.

Alleen had Johan Doesburg ze wel wat meer tinten mogen meegeven. Nu wordt alles in Venus heel dik aangezet en dat maakt het wat plat.

Zoals het geluidsontwerp van Harry de Wit, maar één ding lijkt uit te drukken: dit moet u spannend vinden.

Jeroen Spitzen­berger en Georgina Verbaan in Venus Beeld Leo van Velzen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden