PlusFilm

The Glorias oogt als een opsomming waaruit alle frictie is verdwenen

The Glorias Beeld Dan McFadden
The GloriasBeeld Dan McFadden

Met The Glorias verfilmt Julie Taymor op ambitieuze wijze het leven van Gloria Steinem, icoon van de tweede feministische golf. Ze zette zich in voor het Equal Rights Amendment, ging undercover bij de Playboy-bunny’s en richtte het feministische tijdschrift Ms. op (waarover in 2018 de fantastische documentaire Yours in Sisterhood verscheen).

Het komt allemaal voorbij in The Glorias, waarvoor Taymor (Frida, Across the Universe) zich baseerde op Steinems memoires My Life on the Road. We zien Gloria als kind met haar platzakke vader en getroebleerde moeder, als jonge vrouw (gespeeld door Alicia Vikander) reizend door India en betrokken rakend bij de civil rights movement en uiteindelijk als boegbeeld van de vrouwenbeweging (Julianne Moore).

Al die versies van Gloria brengt Taymor samen in een Greyhoundbus die het Amerikaanse landschap doorkruist. Het is een geforceerde manier om Gloria te laten reflecteren op de lange weg die ze aflegde naar haar iconische status, en de vele lessen die ze leerde over genderongelijkheid. Zoals wanneer ze haar eerste journalistieke baan krijgt en alleen ‘vrouwenonderwerpen’ toegeschoven krijgt. En, o ja, of ze ook even koffie wil zetten.

null Beeld Dan McFadden
Beeld Dan McFadden

Waar ze in India nog de buitenstaander is die onrecht ziet en daar iets aan wil doen, is ze in deze scènes degene die het onrecht aan den lijve ondervindt. En dat blijkt uiteindelijk de sleutel voor haar idealisme. Een idealisme dat altijd door de praktijk geschaafd blijft worden en juist daarom zo vitaal is, zoveel veerkrachtiger dan een dogmatische overtuiging.

In de tweede helft van de film veroorlooft Taymor zich meer vrijheid in vorm. Het schiet soms alle kanten op qua toon en niet altijd de juiste, maar het levert ook de spannendste momenten op. Al kan het niet verhullen dat The Glorias uiteindelijk dichter bij een conventionele biopic ligt dan op het eerste gezicht lijkt.

En zoals vaak bij biopics die groots willen zijn, is The Glorias vooral vluchtig. Taymor en coscenarist Sarah Ruhl willen elk wapenfeit benoemen en creëren zo een film die oogt als een opsomming waaruit alle frictie is verdwenen. En ook krijgen scènes daardoor vaak niet het beoogde emotionele gewicht. Er is te weinig tijd om personages voldoende te leren kennen om met ze mee te voelen.

null Beeld Dan McFadden
Beeld Dan McFadden

En toch zijn er momenten waarop Taymors ambitieuze aanpak waardering en ook ontroering afdwingt. Scènes waarin ze de dynamische energie van de vrouwenbeweging, de verstrengeling van het persoonlijke en politieke, aanstekelijk voelbaar weet te maken. Zoals in het slot, wanneer eindelijk duidelijk wordt waar die Greyhound naar onderweg was.

De boodschap van die bestemming is duidelijk: er is nog een lange weg te gaan.

The Glorias

Regie Julie Taymor
Met Julianne Moore, Alicia Vikander, Janelle Monáe
Te zien in Cinecenter, City, Euroscoop, Filmhallen, Studio K

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden