Plus Film

The Day After is een statig en melancholisch portret van de zwakke mens

The Day After. Beeld -

Nadat drie weken geleden Claire’s Camera van de Zuid-Koreaanse ­regisseur Hong Sang-soo werd uitgebracht, verschijnt nu zijn volgende film The Day After. Een slimme keuze van distributeur Contact Film, want de twee films tonen keerzijdes van dezelfde medaille. Niet voor niets waren ze in 2017 allebei te zien op het prestigieuze filmfestival van Cannes.

Beide films draaien om de nasleep van een buitenechtelijke affaire. Ze reflecteren daarmee op Hongs eigen, in de Koreaanse pers breed uitgemeten relatie met actrice Kim Min-hee, die in beide films een hoofdrol speelt. De films dragen bovendien onmiskenbaar Hongs stempel als filmmaker. Samen tonen ze de volle breedte van die stijl: tegenover het springerige en lichtvoetige Claire’s Camera staat nu het statige en melancholische The Day After. (En voor wie er dan nog geen genoeg van heeft, is volgende week op filmfestival Pluk de Nacht alweer Hongs volgende film Grass te zien.)

De basisingrediënten van Hongs ­cinema zijn vrijwel altijd hetzelfde, en ook hier weer present. Zijn personages houden lange gesprekken in restaurants en cafés, vaak in ­beschonken toestand, die draaien om menselijke zwakte en moeizame relaties. Hong vat ze in simpele, lang aangehouden shots die het ritme van de gesprekken benadrukken, en speelt ­intussen meesterlijk met de structuur van zijn vertellingen.

Die draait dit keer om vier personages, gevat in een op papier bijna kluchtige relationele verwarring. ­Uitgever Bong-wan (Kwon Hae-hyo) had een affaire met zijn medewerkster Chang-sook (Kim Sae-byuk), tot zij hem een maand geleden dumpte. Wanneer zijn vrouw Hae-joo (Cho Yun-hee) een oud liefdesbriefje vindt, belaagt ze Bong-wans nieuwe medewerker Areum (Kim Min-hee) omdat ze denkt dat zij de minnares is. In de loop van een rommelige dag raakt Bong-wan telkens weer verstrikt in zijn kleine en grote leugens, en weigert hij telkens weer zijn lesje te leren.

The Day After

Regie Hong Sang-soo

Met Kwon Hae-yo, Kim Min-hee, Cho Yun-hee, Kim Sae-byuk

Te zien in Eye, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden