PlusAchtergrond

Tess Scholten en Britt Messing over hun TikTok- imperium: ‘We willen overal zijn waar generatie Z is’

Dat TikTok niet alleen een platform is voor dansjes, wisten Tess Scholten (25) en Britt Messing (25) al in 2020. Ze richtten een agentschap op in Amsterdam en vertegenwoordigen nu veertien bekende tiktokkers met een bereik van drie miljoen volgers. Wat is hun geheim?

Dianne Bleeker
Britt Messing (links) en Tess Scholten in het kantoor van hun bedrijf For You Agency. ‘We zijn vanaf het begin zelf ook online zichtbaar op het platform, waardoor creators zich snel aansluiten. Ze kennen ons al.’ Beeld Daphne Lucker
Britt Messing (links) en Tess Scholten in het kantoor van hun bedrijf For You Agency. ‘We zijn vanaf het begin zelf ook online zichtbaar op het platform, waardoor creators zich snel aansluiten. Ze kennen ons al.’Beeld Daphne Lucker

Op vijfhoog in een statig kantoorpand aan de Keizersgracht vind je For You Agency. De muren zijn wit en ook de meubels zijn licht van kleur, op wat zwarte accenten na. Er staan een paar grote planten, verder is de inrichting vooral minimalistisch.

Op het eerste gezicht zou je niet zeggen dat dit de plek is waar het glamoureuze levensstijltje van menig bekende tiktokker achter schuilt. Een handvol jonge mensen zit geconcentreerd en in stilte achter grote HP-computerschermen. Een ding is duidelijk: hier wordt hard gewerkt.

Import-Amsterdammers

Beste vriendinnen Tess Scholten (25) en Britt Messing (25) komen uit ’t Gooi, maar wisten op hun elfde al zeker dat ze naar Amsterdam zouden gaan. “We hebben onze studie uitgekozen op Amsterdam. We moesten en zouden daarheen gaan,” zegt Messing. Dus verhuisden ze meteen na het behalen van hun middelbareschooldiploma.

Na een studie Marketing en Communicatie aan The New School ging Scholten als filmproducent aan de slag bij het reclamebureau MediaMonks, terwijl Messing de pr-wereld in dook en veel samenwerkte met beauty-, fashion- en lifestylemerken.

Maar na twee weken geproefd te hebben van het leven met een fulltime baan, kwam corona om de hoek kijken. “Iedereen om me heen zei dat het de leukste tijd van je leven is als je net gaat werken. Nou dat viel vies tegen zonder werkborrels en nieuwe mensen om me heen.”

Op het juiste moment instappen

Om de verveling tegen te gaan begon Scholten een TikTok-account (@tessscholten). Een vriend had haar in 2019 al getipt dat TikTok the next big thing zou gaan worden. In het begin maakte ze vooral filmpjes in het Engels, want er waren nog maar weinig Nederlanders op het platform. De content varieerde van lip-syncen (je lippen synchroniseren met stukjes tekst, zoals die van liedjes) tot aan grappige sketches en trends. In de zomer van 2020 had ze 5000 volgers.

Messing vroeg op dat moment of ze niet een filmpje wilde maken voor een tassenmerk waarmee zij samenwerkte, in ruil voor een gratis tas. “Ik dacht: prima, ik heb toch mijn fulltime baan, ik maak die video wel,” zegt Scholten.

Er kwam zoveel positieve respons van klanten die zich graag op TikTok wilden manifesteren maar er nog niks van begrepen, dat de twee For You Agency oprichtten, vernoemd naar de for you page op TikTok. Hiermee konden ze bedrijven koppelen aan tiktokkers en daarmee een vertaalslag bieden naar generatie Z, de generatie die bekendstaat als de eerste die zich geen leven zonder internet kan voorstellen.

Van gratis schoenen tot bedrijf

Ze begonnen het merk naast hun fulltime baan, maar die zegden ze in januari 2021 op. “Dat was heel spannend, want we hadden nog geen euro gefactureerd. Superleuk die gratis schoenen, maar daar betaal je niet de huur van,” relativeert Scholten.

Het pakte goed uit, want nu, tweeënhalf jaar later, kan je TikTok niet openen zonder de invloed van For You Agency tegen te komen. Scholten en Messing zetten campagnes op voor grote bedrijven als Philips, werken samen met klanten zoals Mentos en The Avocado Show en hebben veertien creators onder contract.

Rhodé Kok (17), een van de ‘creators’ van For You Agency. Beeld rhodekok
Rhodé Kok (17), een van de ‘creators’ van For You Agency.Beeld rhodekok

Een van die creators is de 17-jarige Rhodé Kok, die zich in 2021 aansloot en binnen een jaar van 30 duizend volgers naar 786 duizend volgers groeide. Op haar account (@rhodekok) post ze vooral humoristische filmpjes over haar leven als Nederlandse puber. Zo klaagt ze bijvoorbeeld over dat ze nooit verkering krijgt als ze de hond uitlaat, haalt ze nostalgische herinneringen op aan haar gestolen Cortinafiets of pakt ze samen met je haar koffer in als ze naar Amerika gaat.

Rauw en authentiek

Het is juist dat persoonlijke dat er volgens Scholten en Messing voor zorgt dat volgers zich aan je binden. “Waar Instagram echt nog het perfecte plaatje laat zien, is TikTok heel rauw, authentiek en humoristisch,” legt Scholten uit. “De voornaamste reden dat die creators zo hard groeien is dat ze geen schaamte kennen. Ze zijn volledig zichzelf en durven zich ook een beetje voor gek te zetten. Dat vinden mensen heel leuk om te zien.”

Duncan Tromp (21) is nog zo’n voorbeeld van een succesverhaal. Hij studeerde eigenlijk voor leraar Nederlands en werkte bij een bioscoop, maar daar heeft hij met 590 duizend volgers op TikTok (@duncantromp) en de podcast Dunc & Co, die meerdere weken op nummer 1 heeft gestaan in Nederland, nu geen tijd meer voor.

Tiktokker Duncan Tromp (21).  Beeld duncantromp
Tiktokker Duncan Tromp (21).Beeld duncantromp

Hij kan niet meer normaal over straat zonder herkend te worden. “Duncan stuurt soms filmpjes over dat hij drie kwartier buiten staat, omdat er rijen mensen met hem op de foto willen,” schetst Messing. De twee ondernemers vinden goede begeleiding van de creators heel belangrijk. “Het moet vooral leuk blijven, want het zijn echt jonge mensen. Ze doen het vanuit een hobby en ik wil wel echt dat dat gevoel blijft.”

Kantoor wordt te klein

Waarom creators de weg vinden naar For You Agency? “We zijn vanaf het begin zelf ook online zichtbaar op het platform, waardoor creators zich snel aansluiten. Ze kennen ons al,” zegt Scholten, die inmiddels 135 duizend volgers heeft op TikTok. Ook Messing post regelmatig video’s en heeft (@brittmessing) bijna 23 duizend volgers.

Voor wie denkt dat het leven van Scholten en Messing bestaat uit het ontvangen van pakketjes met kleding, reizen naar het buitenland en grote events, heeft het mis. “We zijn ook de hele dag mails aan het beantwoorden of we zitten in meetings met klanten, nemen de financiën door en voeren sollicitatiegesprekken.”

Inmiddels wonen ze zeven jaar in Amsterdam, nu als buren in De Pijp. Het kantoor aan de Keizersgracht wordt te klein; ze zijn op zoek naar iets groters. “We passen nu al niet meer aan de lunchtafel en er komen nog vijf nieuwe mensen bij,” zegt Scholten. De ambitie stopt daar niet. “We willen overal zijn waar de jongste generatie is.”

Of de TikTok-giganten nog tips hebben? “Mensen willen iemand zien. Het werkt als er in een video gesproken wordt,” begint Scholten. “Je moet ook niet vlak voor een witte muur gaan staan, de shots mogen best een beetje bewegen. En de three second hook is heel belangrijk; wat er in de eerste drie seconden gebeurt heeft veel effect, daarvan hangt af of gebruikers blijven kijken. Als ze een milliseconde verveeld zijn, scrollen ze je door.”

De groei van TikTok

- TikTok is verreweg het snelst groeiende socialemediaplatform in Nederland en ging van 1,2 miljoen gebruikers in 2021 naar 3 miljoen gebruikers in 2022.
- TikTok lijkt het plafond te hebben bereikt in de groep tot 15 jaar, maar groeit nu vooral sterk onder twintigers.
- 42 procent van de leeftijdsgroep van 15 tot 19 jaar is dagelijks op TikTok te vinden en gebruikt de app vaker dan Instagram of Snapchat.

Deze cijfers komen uit het Nationale Social Media Onderzoek 2022 van Newcom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden