PlusVoorwoord PS

Tegenstrijd

Judith Zilversmit.

 Beeld Marc de Groot
Judith Zilversmit.Beeld Marc de Groot

De eerste keer dat ik een tentoonstelling van Helen Verhoeven zag, verliet ik het museum in verwarring. Haar schilderijen zitten vol tegenstrijdigheden: ze zijn abstract én figuratief en zowel verleidelijk als grimmig. Het werk van Verhoeven gaat over macht en het menselijk tekort. Je wordt er ietwat mistroostig van en tegelijk relativeert Verhoeven de zwaarte die het leven ook met zich meebrengt.

In deze PS een interview met deze kunstenares. Verhoeven schilderde het familieportret van de Oranjes, nu te zien in het Paleis op de Dam, en ze exposeert vanaf deze week nieuw werk.

Ze vertelt hoe ze vroeger bewust jacht maakte op ingrijpende ervaringen, om die daarna in haar schilderijen te verwerken. Nu is dat minder nodig, hoewel ze zeker weet dat haar werk meer gewicht krijgt door eigen emotionele ondervindingen.

Natuurlijk vertelt ze ook over haar vader – Paul Verhoeven – en hoe het was om vanuit Leiderdorp naar Los Angeles te verhuizen. “Wij, mijn zus en ik, werden meegesleurd in een andere wereld die mijn ouders niet hadden kunnen voorzien. Ze waren progressief, liberaal, Europees en eigenlijk naïef, wat Amerika betreft.”

Een gesprek met Helen Verhoeven is net zo intrigerend als haar werk. Ze praat even makkelijk over nare dingen als over ­vrolijke zaken. “Omdat humor nu eenmaal het beste tegengif is voor alle ellende.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden