PlusInterview

Striptekenaar en ­illustrator Lorenzo ­Mattotti maakt filmdebuut

De bekende Italiaanse striptekenaar en ­illustrator Lorenzo ­Mattotti (65) maakt zijn speelfilmdebuut met de sprankelende fabel De beroemde ­bereninvasie van Sicilië, gebaseerd op het gelijknamige prentenboek van de Italiaanse schrijver en journalist Dino Buzzati.

Striptekenaar en illustrator Lorenzo Mattotti. Beeld Eamonn M. McCormack/Getty Images

Dat Mattotti’s animatiefilm niet alleen geschikt is voor kinderen, blijkt wel uit de selectie voor het programma Un Certain Regard tijdens het filmfestival van Cannes afgelopen mei. De fabel verhaalt over beren­koning Leonzio, die met zijn volk afreist naar de mensenwereld om zijn zoon Tonio terug te vinden. Die werd ontvoerd door jagers. Onder meer een gewiekste tovenaar en een reusachtig zeemonster staan in de weg, maar de grootste problemen ontstaan als de beren iets te veel slechte menselijke gewoontes overnemen.

Waarom wilde u dit boek verfilmen?

“Dino Buzzati is van grote invloed geweest op mijn werk, in de manier waarop hij verhalen vertelt en in de stijl van zijn tekeningen. Dit boek was zo fantasierijk, zat zo boordevol originele ideeën en er zaten veel mogelijkheden in voor een spectaculaire film. Al bleek het uiteindelijk alsnog lastig het tot een film te bewerken. Het verhaal heeft allerlei literaire uitweidingen en zijsporen, aangevuld met de prachtige kleine tekeningen en verhaaltjes in de marge. Dus we moesten het versimpelen; we hebben één rode draad gekozen in de relatie tussen vader en zoon.”

Was het lastig uw bewondering voor Buzzati opzij te zetten en het werk eigen te maken?

“Nee, dat ging heel natuurlijk. Ik ken zijn werk zo goed, het was vanzelfsprekend om daar mijn weg in te vinden. Alsof ik met hem in gesprek was. Ik wilde een nieuwe stijl vinden voor de film – niet mijn stijl, niet de stijl van Buzzati, maar de stijl van deze film; een fusie tussen hem, mij en het talent van alle mensen in ons team. Het moest filmisch zijn, met nadruk op de diepte van het landschap en de bewegingen van de ­personages.”

Na een flinke staat van dienst te hebben opgebouwd als illustrator en enkele vingeroefeningen met korte animatiefilms, maakt u nu voor het eerst een lange film. Was dat een grote omschakeling?

“Ik heb de afgelopen twee decennia stapje voor stapje toegewerkt naar dit grote avontuur. De samenwerking met het animatieteam was een fantastische leerschool voor me. Ze hebben zoveel discipline en hun oog voor detail is wonderbaarlijk. Het zijn echt vakmensen. Ik was de grootste amateur in het team!”

Wat was voor u het grootste aandachtspunt in deze nieuwe discipline?

“Het belangrijkste is het moment dat je de beelden en scènes daadwerkelijk samenstelt. Bijna als een schilder bouw je het beeld op, uit allerlei losse elementen die eerder al ontworpen zijn. Soms sta je dan met je handen in het haar – als je een wolk nodig hebt en die blijkt niet gemaakt te zijn, mijn god! Maar als het allemaal op zijn plek valt, is het magie.”

De beroemde bereninvasie van Sicilië is te zien in Eye, ­Filmhallen, Het Ketelhuis, Studio K.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden