Plus

Strange Sounds From Beyond laat nieuw geluid horen

Festival Strange Sounds From Beyond deed zijn naam zondag eer aan. Bezoekers hoorden geen standaard dancehitjes, maar vergeten klassiekers, B-kantjes en vers ontdekte afrobeats uit Ghana.

Op het festivalterrein bij café Noorderlicht leek iedereen in goede doen. Beeld Marc Driessen

De naam verraadt het eigenlijk al: Strange Sounds From Beyond. Duidelijk, op dit nieuwe festival op het NDSM-terrein ga je geen standaard dancehitjes horen.

Deze verse loot aan het overvolle Amsterdamse zomerfestivalaanbod is het resultaat van een samenwerking tussen drie organisaties: de Alkmaarse danceorganisatie Outsiders, radiostation Red Light Radio en The Rest is Noise, bekend van avonden in het Muziekgebouw aan 't IJ. Hun gemene deler is een goede neus voor de vernieuwende en wat experimentelere elektronische geluiden.

Muzikale wereldreis
Die krachten bundelden ze afgelopen zondag in een vooruitstrevend fijnproeversprogramma waar je op drie podia op het NDSM-terrein rond café Noorderlicht meegenomen werd op een muzikale wereldreis. Die liep van het Midden-Oosten naar Afrika en van Brazilië naar Europa, maar dan wel dwars door elkaar. Het is het resultaat van de exotische winden die de laatste jaren steeds frequenter door de vierkwartsmaat van de dance waaien.

Daar bovenop was ook ruimte voor een experimenteler wat hoekig new wave-achtige geluid. Een festival waar zo'n 3600 liefhebbers op afkwamen die niet bang zijn voor een portie obscure hoekige tracks, tegelijkertijd ook warm lopen voor tropische geluiden en dol zijn op vergeten klassiekers en B-kantjes.

Toegevoegde waarde
Teleurgesteld werden ze zondag niet. Integendeel. Strange Sounds From Beyond liet zien een enorme toegevoegde waarde te zijn in het festivalaanbod, juist door die focus op de vernieuwde en obscure elektronische muziek in de programmering.

Het was bij elk podium op het knusse terrein elf uur lang honderd procent genieten. Iedereen leek deze dag in goede doen: de vertrouwde Amsterdamse dj's (Antal, Young Marco, Orpheu the Wizard) en de bekende internationale namen (Gilles Peterson, Vakula, Omar Souleyman). En ook de vele relatief onbekende acts die een soort ontdekkingsprogramma boden.

Zoals de stoere beats van de coole dames Aurora Halal en Clara 3000. Of Duitser Tolouse Low Trax met zijn zwaar grommende slow motionelektronica. Alleen de rustige synthesizerproducties van de Griekse producer Vangelis Katsoulis kwamen wat in het gedrang in een hinderlijke geluidssoep van het naburige podium.

Feelgoodverhaal
Hoogtepunt? Zonder twijfel het optreden van Ata Kak en zijn vierkoppige band, die werden getrakteerd op een volgelopen veld voor het podium. De gunfactor voor deze man uit Ghana is groot sinds zijn herontdekking, zo'n twintig jaar nadat hij weinig succesvol een mix van house, funk, rap en locale dansmuziek had uitbracht op een vijftigtal cassettes. Musicoloog Brian Shimkovitz ontdekte een van die cassettes op een markt in Ghana en postte dat op zijn blog awesometapes.com, nu een heilige graal voor fans van Afrikaanse muziek.

Na vier jaar vond Shimkovitz de onbekende man achter Ata Kak, die nu op zijn eerste Europese tournee is. Dat geweldige feelgoodverhaal zag je zondag helemaal terug in de enorme grijns en aanstekelijke danspasjes. En wie niet bekend was met Ata Kaks geschiedenis viel eenvoudig voor zijn charisma, de opzwepende synthesizerklanken en de supersnelle scattende Ghanese raps waar het verrassend lekker op meezingen is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden