PlusDe wandeling

Stadswandeling: op zoek naar rust rond Huis te Vraag

Goede vrienden Floor van Spaendonck en Gijs Stork houden van de stad en haar verhalen. Elke week wandelen ze volgens een ander thema – zo pik je ook nog eens wat op. Deze keer bezoeken ze de begraafplaats Huis te Vraag. Daar vinden ze iets wat in de drukke stad schaars is: rust.

null Beeld Jet de Nies
Beeld Jet de Nies

A.

Een bezoek aan begraafplaats Huis te Vraag in de Rijnsburgstraat betekent op zich al een prachtige wandeling. Overwoekerde graven en weelderige paadjes bieden de contemplatie die bij een laatste rustplaats hoort. Het verhaal gaat dat ­keizer Maximiliaan van Oostenrijk hier rond 1489 op zijn pelgrimstocht naar de Mirakelkerk om de weg heeft gevraagd.

De toenmalige buitenplaats werd sindsdien ‘Huis te Vraag’ genoemd. In de 18de eeuw was er een katoendrukkerij gevestigd en daarna werd het een begraafplaats. In de jaren zestig was er geen plek meer en kwam er een einde aan de uitvaarten, maar het kerkhof is gebleven. Het terrein, de grafstenen en de voormalige aula worden sindsdien door enthousiaste vrijwilligers onderhouden. Het is een oase van groen en rust, die overigens bedreigd wordt door stedelijke uitbreidingsplannen.

B.

We lopen naar het beginpunt van het jaagpad langs de Schinkel, die tussen het kantoorgebouw De Schinkel en de begraafplaats begint. Er loopt een smal pad tussen de oever van de Schinkel en het nog overgebleven stukje polderland. De schepen die hier liggen, vormen samen een woonbootwijkje (inclusief boomhut). Om de Schinkel over te steken kun je een van de twee draaibruggen bij de Nieuwe Meersluis gebruiken. Als de ene dicht is, is de andere open. De blauwe ophaalbrug over de Riekerhaven uit 1950 is een ontwerp van Piet Kramer en wordt ook wel de ­‘Riekerhavenbrug’ genoemd.

Verderop zien we de vijf hoge bruggen van de Ringweg, de Schipholspoorlijn en de metrolijn. De huidige Schinkelbruggen zijn gebouwd in 1972 (Ringweg Zuid), de eerste spoorbrug in 1978, de metrobrug in 1990 en de tweede spoorbrug kwam in 2015.

null Beeld Floor van Spaendonck en Gijs Stork
Beeld Floor van Spaendonck en Gijs Stork

C.

Als we de draaibrug over zijn, komen we op het IJsbaanpad. Je kijkt je ogen uit als je ziet hoe de woonbootbewoners van hun overtuinen een paradijs hebben gemaakt. Zelfs een eigen ijskraam siert een van de tuinen.

D.

We naderen nu de Amsterdamse sportzone met links en rechts faciliteiten: de Sporthallen Zuid, waar ­menig Amsterdammer ’s winters ­binnen sport, de terreinen van De Schinkel – met twee voetbalvelden, voetbalvereniging ASV Arsenal en een atletiekbaan waarnaast opvallende kunstwerken staan. Ter gelegenheid van dit nieuwe sportterrein ­werd in 2010 onder de noemer ­‘Terreinwinst’ een elftal kunstenaars ­gevraagd iets te maken. De kunst­werken zijn geliefd, maar helaas is het onderhoud ervan gestopt en is de bijbehorende website uit de lucht. Bordjes ont­breken, maar we wijzen graag op De wildplasser van Erik ­Kessels.

null Beeld Floor van Spaendonck en Gijs Stork
Beeld Floor van Spaendonck en Gijs Stork

E.

Als je deze wandeling op zondag maakt, kun je een historische tram van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam de weg zien oversteken. Die rijdt van het Haarlemmermeerstation tot Amstelveen-Bovenkerk.

We gaan rechts en lopen evenwijdig aan het tramspoor over de Stadiongracht langs het Olympisch Stadion, in 1927 ontworpen door de architect Jan Wils voor de Olympische Spelen van 1928. Langs het Olympiakanaal maken we even een rondje over het nieuw aangelegde Park Schinkel­eilanden.

F.

We vervolgen onze wandeling via de Karperweg naar een van de laatste ­rafelrandjes van de stad: een lappendeken van loodsen, die de thuisbasis van de historische tram is. Dit haventerrein gaat binnenkort op de schop.

null Beeld Floor van Spaendonck en Gijs Stork
Beeld Floor van Spaendonck en Gijs Stork

G.

We lopen langs het Haarlemmermeerstation, dat tot 1933 nog Station Willemspark heette. Het oorspronkelijk ontwerp was van architect Karel de Bazel, uit 1915.

We lopen langs het voormalige huis van bewaring aan de Amstelveenseweg, waar in de Tweede Wereld­oorlog verzetsheldin Hannie Schaft gevangen zat. Na de sluiting van de gevangenis zat hier een tijdlang een azc. Recent is hier The British School geopend. Een veelbesproken besluit, waarbij auto’s en herrie de inzet waren van een pittige burenruzie.

H.

We lopen langs de school naar de Schinkelkade en steken op de ­Hoofddorpweg de Zeilbrug over.

De brugbeelden zijn van Hildo Krop en de ­ondergrondse ruimte van deze brug wordt sinds 2015 als expositieruimte gebruikt.

I.

We gaan meteen naar links de Sloterkade op. Hier zien we industrieel erfgoed: de resten van een chemische wasserij en ververij van de firma Knottenbelt uit 1893, verwerkt in ­grote appartementencomplexen.

Deze kade vormt sinds de middeleeuwen een deel van de Heiligeweg van de Sloterweg (via de Overtoomse Buurt en de Overtoom) naar de ­Kalverstraat. Vandaar dat de keizer hier zocht naar een mirakel.

J.

We zijn blij om weer terug te zijn bij het beeldschone Huis te Vraag. Een plek waar je eeuwige rust kunt vinden, als de gemeente het tenminste met rust laat.

Floor van Spaendonck en Gijs Stork, ­Amsterdam door! Gijs & Floor – ­wandelen met een frisse blik op de stad, ­Uitgeverij Fjord, €22,50.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden