Korreltje zout

Sportdrankjes zijn echte sluipdikmakers

Verslaggever Laura Obdeijn schrijft over de zin en onzin van ons eten en drinken. Deze week: sportdrankjes.

Beeld Shutterstock

Een AA’tje wegklokken na de wedstrijd hoorde erbij, nog uithijgend in een donkerbruine sportkantine. De knaloranje drankjes vlogen over de bar, want stoerder dan roze limo als je twaalf bent. Mijn laatste dronk ik jaren geleden, maar aan het supermarktschap te zien, verkopen sportdranken nog altijd prima. Je zou er ‘active’ van worden, voor ‘fast rehydration’ en ‘high energy’ zorgen ze, en ze zijn er in zoete en minder zoete varianten. Moet ik er toch weer een in mijn mandje gooien, zodat ik eindelijk eens echt goed kan ‘reloaden’?

Een betere sporter word je er niet van, zegt sportdiëtist en bewegingswetenschapper Titia van der Stelt, ­­coauteur van Eet als een atleet. Maar ben je een (amateur)wielrenner die straks minstens anderhalf uur flink doortrapt, dan kun je zo’n sportdrank overwegen. Hetzelfde geldt voor andere sporters die lange tijd achter elkaar moeten presteren, denk aan een drie uur durende tennispot. “Deze sporters verliezen veel vocht, zout en koolhydraten, waardoor ze de man met de hamer tegen kunnen komen. Je brandstof raakt op, en met de suiker en het zout in die drankjes vul je die voorraad snel weer aan, zodat je door kunt. In zo’n geval voorkomt het verval.”

Sta je echter een uurtje in de gym, dan heb je al die suiker niet nodig. “Zeker als je doel afvallen is.” Een echte sluipdikmaker, noemt ze de dranken. “Het is eigenlijk gek dat je het in de supermarkt te pas en te onpas kunt kopen, terwijl het alleen maar goed is voor een kleine, specifieke groep.”

In het schap staan ook minder zoete drankjes. Daar lijkt de vermindering van suiker gecompenseerd te worden met vitaminen en mineralen, zoals bij Aquarius Water +, met het ‘essentiële mineraal magnesium voor meer fitheid’. Nu is dat inderdaad belangrijk om binnen te krijgen, zegt Van der Stelt. Magnesium ondersteunt veel lichaamsprocessen, waaronder een goede werking van de spieren, je hebt er ongeveer 280 milligram per dag van nodig. “Maar daar kom je aan zonder dat je daar erg je best voor hoeft te doen.” Zo zit in een lepel gekookte spinazie al 39 milligram magnesium, en ook in fruit, granen en zuivel vind je het terug.

“Mensen vertellen me weleens dat ze extra magnesium slikken, omdat ze last hebben van krampen. Dan moet ik altijd een beetje lachen, dit is een hardnekkige fabel. Het kan geen kwaad, maar het is niet bewezen dat magnesium hiertegen helpt. Tenzij je zware tekorten hebt, maar dat komt bijna niet voor en is niet goed aan te tonen. Vocht­tekort is een veel grotere oorzaak van krampen. Het is enorm gehypet, een mooie marketingterm.”

Omdat mijn potjes tennis ook al geen uren duren, blijf ik wel ‘refuelen’ met water.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden