Uitgelicht

Sporen van het koloniale verleden bij Gilleam Trapenberg

Koraal Tabak, 2016 Beeld Gilleam Trapenberg
Koraal Tabak, 2016Beeld Gilleam Trapenberg

Gilleam Trapenberg (1991) verhuisde op zijn negentiende van Curaçao naar Nederland en ­studeerde in 2017 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. In het najaar van 2020 deed hij mee aan de veelgeprezen groepstentoonstelling In the Presence of Absence in het Stedelijk Museum; onder de noemer This Surely Must Be Paradise combineerde hij portretten van kennissen en vrienden, beelden van landschappen en woonwijken op Sint Maarten, en gelikte panorama’s zoals die te vinden zijn in reisbrochures.

Nu heeft hij zijn eerste solotentoonstelling in Foam 3h: Unbé t’aweró (‘Binnenkort zal het later zijn’ in het Papiaments). Het is de volgende stap in de langlopende zoektocht waarin hij de voorstelling en beeldvorming van het Caribisch gebied afweegt.

Liefdevolle herinneringen aan zijn geboorte-­eiland worden afgewisseld met sporen van het koloniale verleden en subtiele ondertonen van politiek wanbeleid, maar ook van individuele trots en uitingen van identiteit – ruim tien jaar nadat Curaçao een autonoom land binnen het Koninkrijk der Nederlanden is geworden.

Unbé t’aweró van Gilleam Trapenberg: t/m 12 september in Foam 3h, Keizersgracht 609

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden