Plus

Spelen én leren tijdens een kinderpubquiz in de buitenlucht

Ze blijven het tóch proberen, die volwassenen. Dus is er op het Javaplantsoen een interactief speeltoestel verrezen.

De Quest ­Memo op het ­Javaplantsoen Beeld Carly Wollaert

Het concept 'spelenderwijs leren' gaat, zoals u zich nog van uw eigen kindertijd zult herinneren, nooit helemaal zoals volwassenen dat zo utopisch hebben bedacht.

Hoe leuk en mooi een spel of boek met zulke doeleinden ook is vormgegeven: het blijft rieken naar 'educatief', en dat is nu eenmaal een woord waar doorsnee kinderen met de grootst mogelijke boog omheen lopen.

Waarom zou je in je vrije tijd ook zin hebben in die doorzichtige bemoeizucht van volwassenen, als je na schooltijd ook gewoon op je PS4 virtuele taxichauffeurs kunt neerknallen, urenlang wezenloos met een fidgetspinner in een portiek kunt hangen of eenvoudig tegen een bal kunt trappen op een speelveldje?

Als kind weet je prima waar je zin in hebt: daar heb je geen goedbedoelde invloed van buitenaf voor nodig.

Interactief speeltoestel
Maar goed, ze blijven het tóch proberen, die volwassenen. Dus is er op het Javaplantsoen een interactief speeltoestel verrezen: een zogeheten Quest Memo (gesponsord door het wetenschapstijdschrift), die kinderen 'moet stimuleren meer te sporten en bewegen in de openbare ruimte'.

Bij zo'n zin zou je van de weeromstuit zuchtend en lodderig met een zak Hamka's op de bank gaan liggen Netflixen, maar kinderen lezen de bijbehorende persberichten over het algemeen gelukkig niet.

Die zullen dus op z'n minst gefascineerd zijn door de ietwat futuristisch aandoende blauwe palen die op het Javaplantsoen staan op een ­bodem van kunstgras met een grote witte spetter erop. Het speeltoestel wordt kennelijk flink gebruikt: het staat volgens het begeleidend schrijven in de top 3 van een niet nader genoemde nationale ranglijst met een gemiddeld gebruik van 2,5 uur per dag.

Hufterproof touchscreens
Het is ook zeker leuk bedacht. Vanaf de middelste paal kun je kiezen uit vier spellen: Tag, Runner, Quest en een ABC. Die laatste hadden ze achterwege mogen laten: geen enkel kind zal met rode konen van enthousiasme de letters van het alfabet op de juiste volgorde aanraken op hufterproof touchscreens.

De andere spellen zijn spannender: bij Runner is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk een parcours aflegt, en Quest is feitelijk een soort kinderpubquiz in de buitenlucht.

Interactief speeltoestel

Waar Javaplantsoen, Oost
***

Dat onderdeel is meteen ook het leukste, met vragen waar je je als kind, maar ook als volwassene over kunt verwonderen: 'Waarom kun je je middelste tenen niet tegelijk bewegen?' En: 'Waarom eten konijnen hun eigen keutels?'

Saaie bemoeizucht
Door op de palen te slaan geef je antwoord en word je door een vriendelijke mannenstem enthousiast gefeliciteerd dan wel empathisch bijgestaan na een verkeerd antwoord.

Zo overstijgt het interactieve speeltoestel van Quest toch net de saaie bemoeizucht die bij dit soort dingen op de loer ligt, op het ABC-spelletje na. Dat is een prestatie.

En, mocht u het willen weten: die tenen kun je niet tegelijk bewegen vanwege spierwerking. En konijnen eten hun eigen poep vanwege de voedingsstoffen die erin zitten. Tóch weer wat geleerd.

Tips of opmerkingen? straatbeeld@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden