Interview

Selwyn Senatori laat met zijn expositie nadenken over het werkende leven

Het was al Selwyn Senatori’s levensspreuk: Out of Office Forever. Mede door corona is het een expositie geworden met wereldambitie, die de kijker laat nadenken over het werkende leven.

Boxes of Hope and Dreams. Beeld &SAMHOUD
Boxes of Hope and Dreams.Beeld &SAMHOUD

Out of Office Forever is al heel lang mijn levensspreuk,” zegt (levens)kunstenaar Selwyn Senatori (47). “Het houdt in dat ik leef buiten het raamwerk. Non-conformistisch – hoewel, ik heb kinderen dus ook ik moet me een beetje conformeren. En ik moet ook belasting betalen, maar ik heb gelukkig een geweldige assistent die dat allemaal voor me regelt. Ik leef een beetje outside die gekke box, zeg maar. Ik werk niet van negen tot vijf. Ik ben kunstenaar; ik sta op wanneer ik wil. Dat is voor mij Out of Office For­ever.

Senatori kijkt een halve seconde naar zijn publiek, spraakwatervalt dan verder: “Vier, vijf jaar geleden beantwoordde ik mijn e-mails nog zelf. Ik kreeg heel vaak out-of-office-reply’s. Iedereen was weg. Toen zei ik tegen mijn ­assistent: ‘Ik ga dit niet meer doen. Stuur maar terug: ­Selwyn is Out of Office Forever; je kunt het verder met mij ­opnemen.’ Het voelt alsof ik met pensioen ben, maar ik werk wel harder dan een pensionado. Snap je wat ik bedoel?”

Hij wacht het antwoord niet af. “Het is nu op een andere manier ook voor anderen relevant. In deze tijd van corona moeten we allemaal thuiswerken; we zijn dus allemaal niet op kantoor. En er lijkt geen einde aan te komen. Vandaar dat ik deze term nu uitermate geschikt vind voor mijn expositie.”

Stay Fucking Positive

Senatori leidt groepjes journalisten rond in zijn tentoonstelling Out of Office Forever ten kantore van &samhoud, het adviesbureau van Salem Samhoud op de Oosterdokskade. Hij draagt een witte stofjas; op zijn borst staat zijn – handgeschreven – naam (‘Senatori’). Ook Samhoud ­(‘Salem’) en creatief directeur Marijn Korver (‘Marino’) dragen een witte laboratoriumjas over hun gewone kleren.

De samenwerking tussen Senatori en Samhoud dateert van eind vorig jaar. “In zijn galerie in de P.C. Hooftstraat zag ik een kunstwerk dat ik heel relevant vond. Dat staat nu hier,” zegt Samhoud (60), terwijl hij wijst naar een groot rood bord met de tekst Stay Fucking Positive, geschreven in Senatori’s karakteristieke handschrift.

“Daar begon het mee. Positiviteit is een eigenschap die we moeten koesteren, vind ik, juist in deze onzekere periode. We hebben T-shirts gemaakt met ‘Stay Fucking Positive’ erop; de opbrengst van de verkoop ging naar het Rode Kruis. Een paar weken later ging ik weer langs en zag ik ­ergens in een hoekje Out of Office Forever staan. Toen zei ik tegen Selwyn: ‘Je hebt iets opgeschreven dat nu relevant is voor de hele wereld.’ Zo is het begonnen.”

“Ja,” zegt Senatori,“dat was zes, zeven weken geleden. In interstellaire snelheid hebben we vervolgens deze tentoonstelling uit de grond gestampt. Dat kan alleen maar door deze bijzondere symbiose tussen bedrijfsleven en creatieven; dat heeft elkaar ontzettend versterkt. Het was een soort kleine big bang.”

“We gaan er effe knalhard doorheen,” zegt Senatori, terwijl hij voorgaat naar de entree van &samhoud. Daar staat in een vitrine een skyline van gestapelde kartonnen dozen en pakketjes in allerlei maten en vormen, met opschriften als ‘Table for Two’, ‘Hugs’ en ‘Concerts’. Boxes of Hope and Dreams heet het kunstwerk. De prijs: 85.000 euro.

Het is dan ook een uiterst relevant object, aldus Senatori. “Een soort zeitgeistding, een tijdcapsule: het geeft aan wat we nog zouden willen en wat we missen. Het heeft een verleden en een toekomst en het huidige moment in zich. In deze coronaperiode zie ik de pakketbezorger vaker dan mijn vrouw; álles gaat nu via pakketpost.”

“Hoe dat in de toekomst zal gaan, weet ik ook niet. Wat ik wel weet, is dat er heel veel zaken zijn die je via pakketpost niet kunt krijgen. Iets wat niet tastbaar is, zoals hoop, bijvoorbeeld. En dromen en liefde, maar ook random ­encounters – dat zijn allemaal dingen die je niet via pakketpost kunt krijgen en die ik enorm mis.”

Hij houdt zijn vinger bij zijn oor. “De soundscape met toeterende auto’s en een helikopter is opgenomen in New York – New York mis ik ook heel erg.”

I can rescue you. Beeld &SAMHOUD
I can rescue you.Beeld &SAMHOUD

Lippenstiftafdruk

De tentoonstelling gaat door op de eerste verdieping, waar tot vorig jaar mei het tweesterrenrestaurant &moshik zat (De keuken is nu ingericht als Senatori’s laboratorium). “Dit gaat over het contrast tussen arm en rijk,” zegt Senatori, terwijl hij op twee enorme prints wijst. “Het linkerbeeld komt uit de film The Wolf of Wall Street: dat is Leonardo DiCaprio die uit een achterlijk dure Lamborghini klettert. In die film heeft ie alles; hij is fucking rijk, en toch is ie niet gelukkig en moet ie heel hard aan de drugs om aan die wereld te ontsnappen. Out of Office Forever.”

“Op de rechterprint staan twee daklozen die ik heb ge­fotografeerd op de Haarlemmerdijk. Hun hele leven zit ­gepropt in die plastic tas van de Jumbo, maar ze zijn ogenschijnlijk gelukkig. Niet euforisch, maar het is gewoon ­zoals het is: Out of Office Forever.”

Have It All Want It All Leave It All: ‘Leonardo DiCaprio in The Wolf of Wall Street is Out of Office Forever.’ Beeld &SAMHOUD
Have It All Want It All Leave It All: ‘Leonardo DiCaprio in The Wolf of Wall Street is Out of Office Forever.’Beeld &SAMHOUD

Tussen beide beelden hangt een handgetekende cover van Time, die net als de andere prints te koop is in een ­oplage van drie (het grootste formaat kost 14.500 euro). “Ik vind het zo’n relevante topic dat ik de spreuk ook maar ­alvast op de cover heb gezet van bladen als Time Magazine, Der Spiegel en National Geographic.”

Naast de installatie Boxes of Hope and Dreams en de prints heeft Senatori een aantal objecten gemaakt. Er hangt een roze Out of Office-neon, er staat een koffiekopje met lippenstiftafdruk onder een glazen stolp, en er is een kast met tientallen mokken met namen van bekende en minder ­bekende wereldburgers.

“Dit representeert alle mensen die hun kopje hebben ­laten staan bij de koffiemachine en nu allemaal out of office zijn. Dat kan op meerdere manieren: er zijn mensen die het voor eeuwig zijn, zoals Michael Jackson en Prince. Er zijn mensen die het hebben gemaakt en daarom out of ­office zijn, zoals Kim Kardashian. En er zijn mensen die je graag out of office zou willen zien.” Ik noem geen ­namen, zegt hij, en noemt vervolgens ‘Baudet’ terwijl hij in zijn hand kucht.

Aan het einde van de rondleiding, bij een enorme, blinkende vuilnisbak met deuk erin (I Don’t Waste My Time; de s is een dollarteken), neemt Samhoud weer het woord. “Als ik multinationals adviseer, zeggen de grote ­bazen altijd: don’t waste my time. Tijd is het enige wat telt. Dat kwam samen met mijn idee dat we deze coronatijd niet mogen verspillen, maar juist voor iets positiefs moeten inzetten. Met dat verhaal ging ik naar Selwyn.”

Luxe vuilnisbak

“Dat zette mij weer aan het denken,” zegt Senatori. “Ik wilde tijd vertalen in een waardevol object. In iets wat je kunt aanbidden; een Maya-achtig ding. Op dat moment viel mijn blik op het vuilnisbakje in een hoek van mijn atelier. Ik dacht: shit hé, ik ga daar een ultra high-end luxe vuilnisbak van maken. We zijn gaan schuren, slijpen en lassen, en hebben dit ding in elkaar gedraaid: een megagrote can, inclusief de deuk die in de mijne zit. Het is een exacte replica.”

“Selwyn heeft een wereldambitie,” zegt Salem Samhoud ten afscheid. “In Nederland is hij al heel succesvol, maar wij gaan proberen hem verder te brengen. We hebben een prachtige ­digitale tour gemaakt en er zijn ook plannen om de tentoonstelling te laten zien in Londen en Singapore.”

“Ik ben een commerciële rakker, altijd al geweest, maar de zakelijke vertaalslag op wereldniveau kan ik niet alleen. Daar weet Salem alles van,” zegt Senatori, terwijl hij een catalogus signeert. De volgende draaiende camera staat alweer te wachten.

Out of Office Forever van Selwyn Senatori: t/m 14 mei via outofoffice-forever.com (digitaal) of bij
&Samhoud, Oosterdokskade 5 (op afspraak).

Selwyn Senatori  Beeld Marinke Davelaar
Selwyn SenatoriBeeld Marinke Davelaar
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden