Aldus

Schone Kleren Campagne: ‘De duurzame kleding van Zara is niet duurzaam’

Kledingketen Zara heeft een nieuwe, duurzame lijn. Volgens Suzan Cornelissen (35) van Schone Kleren Campagne klopt dat niet helemaal.

Wat hebben jullie ontdekt?

“Dat de duurzame lijn van Zara helemaal niet duurzaam is. De hoodie met de tekst ‘R-E-S-P-E-C-T’ zou zijn gemaakt door arbeiders die een degelijk loon verdienen. Wij ontdekten dat ze slechts een derde van het loon ontvangen dat nodig is om van te leven.”

Hoe kwamen jullie daarachter?

“We hebben samengewerkt met een Frans onderzoeksbureau en twee ­Europese organisaties die zijn aangesloten bij ons internationale netwerk van 230 organisaties en vakbonden. We onderzochten de hele keten, dus de prijsopbouw van zo’n hoodie.”

Wat verdient Zara er dan aan?

“De hoodie kost gemiddeld 26 euro. Zara maakt 4,20 euro winst per stuk, meer dan het dubbele van de inkomens voor de arbeiders. Als de hoodie voor 30 euro wordt verkocht, kunnen ze wel een loon verdienen om van te leven. En dan heb ik het nog niet eens over de werktijden.”

Zara stelt: jullie berekeningen zijn speculatief en ongegrond. Ze beweren veel meer te betalen.

“Het is een schatting op basis van goed onderzoek. Zara ontkent, maar wil de juiste cijfers, volgens hen dan, niet geven.”

Wat willen jullie bereiken?

“Aandacht vragen voor de lage lonen die kledingarbeiders verdienen. Dat kledingbedrijven hun productielocaties en wat de arbeiders daar verdienen openbaar maken. We hopen dat Zara zich hier iets van aantrekt.”

Wat kan een consument doen om duurzaam te kopen?

“Ik kan geen merk aanbevelen, want ook duurzame, kleine merken zijn niet altijd transparant. Organiseer liever kledingruilfeestjes. Of koop tweedehands.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden