Rufus Wainwright en Carice van Houten: Vlekkeloze cappuccinopop versus indrukwekkend emotie-spectrum ****

Gebruikelijk is het niet, dat een voorprogramma op net zoveel aandacht mag rekenen als de man of vrouw van wie de naam met de grootste letters op de poster staat. Toch was dat zondagavond in de Heineken Music Hall het geval, waar Carice van Houten voor Rufus Wainwright opende. Haar allereerste echte concert.

Peter Bruyn
De Nederlandse actrice Carice van Houten tijdens haar debuut als zangeres met haar eigen band in de HMH tijdens het voorprogramma van de Amerikaanse singer-songwriter Rufus Wainwright. Beeld ANP
De Nederlandse actrice Carice van Houten tijdens haar debuut als zangeres met haar eigen band in de HMH tijdens het voorprogramma van de Amerikaanse singer-songwriter Rufus Wainwright.Beeld ANP

Het verschijnen van Carice's debuutplaat vorige maand ging reeds gepaard met een hoos aan publiciteit, wat gezien de BNners-gerichtheid van de Nederlandse media natuurlijk niet verwonderde. De reacties op de plaat varieerden van welwillend tot positief, waarbij vooral de kwaliteiten van de internationale schare meewerkende musici werden geroemd. Tegelijk was het duidelijk dat het album goeddeels aan de tekentafel tot stand gekomen was en green resultaat van jarenlang spelen en zingen in kroegen en achterafzaaltjes.

Dus was het de vraag hoe dat op het podium uit zou pakken. Het antwoord laat zich in één woord samenvatten: Perfect. Van Houten zingt al net zo langt als ze acteert en doet dat loepzuiver. Ze is absoluut geen 'zingende actrice' die in de riksja van een vakkundig achtergrondkoortje weinig naar het eind van het liedje gereden moet worden. Ze heeft geen koortje nodig.

Ook haar band, met ondermeer JB Meijers en Ken Stringfellow, laat niet het geringste steekje vallen. Tegelijk is dat ook de paradox, want de 'soul' zit bij muziek juist vaak in de rafelranden en de sensualiteit in het over de lijntjes kleuren. Zodat het concert van Carice vooralsnog resulteert in vlekkeloze cappuccinopop.

Rufus Wainwright verscheen in een splinternieuw hemd, gekregen van couturiersduo Viktor & Rolf, dat ook in de zaal zit. Het concert van de Canadees is vrijwel identiek aan zijn optraden in de Melkweg-Rabozaal, in april jongstleden. Alleen wordt er in de niet helemaal uitverkochte Heineken Music Hall met nog meer raffinement en souplesse gespeeld.

Wat Wainwright zo'n groot kunstenaar en entertainer maakt is niet alleen zijn muzikale vakmanschap, maar vooral de balans die hij weet te vinden tussen humor, drama en kwetsbaarheid. Zijn optreden is indrukwekkend en vaak beladen; van het aan zijn overleden moeder Kate McGarrigle opgedragen en a capella gezongen 'Candles' tot de apotheose met het aan zijn dochter gerichte, al even ontroerende 'Montauk'. Om vervolgens terug te komen voor een bizarre musicalklucht in de toegift, waarin hij als Rufus Apollo met geolied lijf en gekleed in een soort laken de komst van de 'Gay Messias' bezingt.

Aan dat extreme spectrum aan emoties kan Carice met haar optreden nog niet tippen; al is het wellicht ook absurd om dat van een debutant te verwachten.

De Amerikaanse singer-songwriter Rufus Wainwright treedt op in een uitverkocht Heineken Music Hall. Beeld ANP
De Amerikaanse singer-songwriter Rufus Wainwright treedt op in een uitverkocht Heineken Music Hall.Beeld ANP
De Amerikaanse singer-songwriter Rufus Wainwright treedt op in een uitverkocht Heineken Music Hall. Beeld ANP
De Amerikaanse singer-songwriter Rufus Wainwright treedt op in een uitverkocht Heineken Music Hall.Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden