Rosé met schroefdop

Zondag 1 juni heb ik de Sint Olofskapel bezocht. Niet om er een kaarsje te branden, maar vanwege de uitverkiezing van De Rosé van het Jaar. Meer dan honderd importeurs hadden ruim vijfhonderd flessen ingestuurd van 2,99 tot 41,99 euro. Daarvan belandden er ruim honderd in de finale. Er werden door vakjury's, sommeliers en journalisten maar liefst vijftien medailles uitgereikt.

Nu heb ik twee weken geleden al drie bijzonder goede roséwijnen in de schijnwerpers gezet. Ik zal de winnaars daarom niet allemaal noemen, maar mij beperken tot de in Amsterdam beschikbare en betaalbare uitvoeringen, alle uit de 2007 oogst. Het gaat hier om de 120 Cabernet Sauvignon Santa Rita uit Chili (5,95 euro; DirckIII, Super de Boer en Vomar), Château La Moutete uit de Côtes de Provence en in de persjury door mij aangeprezen als één van mijn favorieten (11,99 euro; Gall & Gall) en Domaine de l'Arjolle 'Méridienne', vin des pays des Côtes de Thongue (11,75 euro; Van Krimpen, The Art of Wines). Tot slot, de algehele winnaar in de categorie supermarkten, de Australische Rosemount Rosé 2007 (4,99 euro; Albert Heijn).

Over deze wijn viel - behalve dat hij lekker was - nog wel wat te melden. Het was één van de vele rosés met een schroefdop. De organisatie kwam tot dertig procent van de inzendingen. En ik verwacht dat dit percentage volgend jaar weer hoger zal liggen. Nog even de voordelen op een rijtje: nooit meer 'kurk', geen 'beschadigende' inwerking van zuurstof, hygiënisch en makkelijk. Ik vind het opvallend dat deze nieuwigheid toch vrij snel is geaccepteerd.

Heel lang heeft de vooruitgang geen vat gehad op de wijnindustrie. Toegegeven, bij de introductie van de schroefdop stond iedereen nog op zijn achterste benen. De producenten, maar de consumenten zeker niet minder. Wijn moest immers 'plop' zeggen. Anders smaakte hij niet lekker. Anders was het niet romantisch. Peperdure whisky, cognac en armagnac mochten wel met één polsbeweging geopend worden, maar een fles wijn van nog geen vijf euro diende toch echt onder kurk bewaard worden.

Maar de schroefdop is razendsnel geaccepteerd, ook als afsluiter voor witte wijnen. En ik krijg bovendien steeds meer rood aangeboden - ook veelal afkomstig uit het segment dat bedoeld is om snel te drinken - waarvoor ik geen kurkentrekker meer nodig heb.

Het gebruik van de kunststof kurk stagneert - goddank! - overigens. Na een status quo van decennia lijkt het alsof de wijnindustrie op verpakkingsgebied ineens aan een inhaalslag bezig is. Al dan niet ingegeven door ecotaksen stapelen nieuwe verpakkingsvormen en milieuontlastende initiatieven zich op. Ik kreeg al rood en wit in petflessen aangereikt. Helaas was die wijn ook pet. Een andere flessenproducent garandeert wijn een langer leven in de schappen, waar anders licht vrij spel heeft, dankzij een meerlaagse kunststoftechniek.

Weer een bedrijf schermt met the intelligent bottle, een chipsysteem waarmee niet alleen de fles gevolgd kan worden, maar ook de temperatuur tijdens opslag en vervoer kan worden geregistreerd. De glasproducenten ontwikkelen tot dertig procent lichtere flessen om CO2 uitstoot te helpen verminderen. En van de week nog ontving ik wit, rosé en rood waarvan het etiket gedrukt was met een inkt die oplicht als de wijn de juiste drinktemperatuur heeft bereikt.

Maar wat dan te denken van het rood van Pascal Potaire (11 euro; Vleck Wijnen) Onwaarschijnlijk verrukkelijke, biologische Loireblend van gamay en pineau d'aunis. Die wijn wordt deze zomer mijn koele, rode hapsap van feestvierende bosaardbeitjes, dure frambozen, rijpe tomaatjes, zoete paprika en fijne zuren.

Alleen zit dit in een transparante literfles met kroonkurk. Eentje die bovendien beplakt is met een etiket dat eruitziet alsof het is gemaakt door een afgewezen kandidaat voor Removos, de vereniging van mond- en voetschilders, waarvan mijn moeder een verjaardagskalender op de wc had hangen. Is dat nu heel modern of juist verschrikkelijk ouderwets?

Wijnhandel van Krimpen, Frans Halsstraat 67, 671 61 30

The Art of Wines, A.J. Ernststraat 665, 644 67 67

Vleck Wijnen, Eerste Helmersstraat 63, 683 59 80

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden