Rood is voor de rijken

Maandag 28 september werden er tijdens het Symposium Wijn & Marketing in Den Haag door Trendbox twee onderzoeken gepresenteerd, die waren uitgevoerd op verzoek van het Productschap Wijn: over wijn drinken in 2009. Een onderzoek dat 'de beleving van wijn door drie generaties wijndrinkers' in kaart heeft gebracht. Extra aandacht was er voor de onderwerpen 'wijn en maaltijd' en het wijnetiket.

'Harde resultaten gecombineerd met menselijke nuancering'. Dat betekent dat staafdiagrammen worden verluchtigd met uitspraken die opgetekend zijn uit de monden van verschillende respondenten. Zo verwacht een vertegenwoordiger uit de groep young adults 'dat Italiaanse wijn lekker is, want Italië heeft mooie gebouwen en chique terrassen'. Een ander meent dat 'rode wijn echt iets voor rijke stinkerds' is. Ook is de bekentenis opgetekend: 'Ik drink altijd witte wijn, want van rode wijn krijg ik blauwe tanden.'

Daarmee wordt dan weer wel het risico gelopen niet uitgenodigd te worden voor diepgaande gesprekken, want 'witte wijn heeft de oppervlakkigheid van een fotomodel'. Uitwijken naar rosé heeft geen enkele zin, omdat 'rosé de oppervlakkigheid heeft van een huisvrouw'. Nog erger, als gevraagd wordt dit type wijn als een persoon te omschrijven, luidt het antwoord: 'Gerard Joling, die is schreeuwerig en ordinair.' De conclusies over wijn en eten leiden tot minder uitgesproken standpunten. Inmiddels schijnen we het er volmondig over eens te zijn dat wijn bij het eten hoort en dat deze drank de maaltijd perfectioneert.

Bijna zestig procent van de ondervraagden drinkt 'af en toe' tot 'bijna altijd' wijn bij het eten. Het favoriete wijndrinkgerecht is biefstuk. Wat voor wijn, maakt de helft van de ondervraagden niet uit 'als-ie maar lekker is'. Een derde vindt het wel belangrijk.

Het onderzoek naar uitstraling en betekenis van het wijnetiket leverde een veel opmerkelijker conclusie op. Opvallende namen en vormgeving, zoals die van Fat Bastard (met op het etiket een moddervet nijlpaard), Scraping The Barrel (waarop een cartoonfiguurtje in een wijnvat hangt) of hypermoderne, veelkleurige, strak-typografische hoogstandjes van Peter Lehmanns 'The Future' worden niet bovengemiddeld gewaardeerd.

Alle inspanningen van de vormgevers en de marketingafdelingen ten spijt wensen de jonge en de oudere wijndrinkers een klassiek etiket, bij voorkeur met een kasteel en krulletters erop. De oudere wijndrinker vindt daarop in één oogopslag de benodigde informatie met betrekking tot land, streek en druif, terwijl de jongere er juist status aan ontleent.

Ook afwijkende verpakkingen, zoals flessen met smalle halzen komendekwaliteitsperceptie niet ten goede. En de steeds vaker opduikende tetrapakken en blikverpakkingen worden zelfs als volstrekt ongeloofwaardig gezien. Daar kan simpelweg geen kwaliteitswijn in zitten.

Dat is goed nieuws voor bijvoorbeeld Franz en Elisabeth Lentsch, die een wijnbedrijf hebben in de Oostenrijkse wijnregio Neusiedler See. Zij hebben hun Blaufränkisch 'Hoförtl' 2007 in een traditionele fles gestopt.

Enop een donkerrood etiket met gouden krulletters hun familienaam geschreven. Geen kasteel te vinden echter, maar dat heeft een reden: de Lentschjes wonen in een gewoon huis met een loods ernaast. Staat niet zo leuk.

Die Blaufränkisch is overigens een autochtone, blauwe Oostenrijkse druif die de laatste paar jaar echt furore maakt. En dat is mede te danken aan een drastische wijziging van stijl in wijn maken. Waar eerst nog sprake was van zwaarbekelderde alcoholische monsters die terugbrulden naar de uit eikenhout opgetrokken blockbusters uit de nieuwe wereld, wordt er nu veel meer gewerkt aan een lichtvoetiger, verfijndere en transparantere beleving.

Zoals deze, die lekker bramig en pruimig is, met sappige zacht-zure kersen, peper en laurier. Een prachtige rode. En daarvan krijg weliswaar blauwe tanden, maar je hoeft er geen rijke stinkerd voor te zijn: 8,95 euro. (HAROLD HABERSMA)

De Wijnrank
Fannius Scholtenstraat 56
020 6862707
www.dewijnrank.nu

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden