Plus Reportage

Regisseur Michiel van Erp: ‘Connie en Ischa slurpten het leven op’

Regisseur Michiel van Erp (r) naast hoofdrolspelers Wende Snijders en Ramsey Nasr. Beeld © 2019 Elmer van der Marel

Regisseur Michiel van Erp (56) werkt aan een vierdelige dramaserie over de liefde tussen schrijfster Connie Palmen en journalist Ischa Meijer, gebaseerd op Palmens roman I.M.

Michiel van Erp en zijn team hebben tot vier uur vannacht doorgewerkt, maar het resultaat mag er zijn: de Boekenbalscène staat erop. “We hebben gedraaid in de Stadsschouwburg. Dat moet ’s nachts, want ’s avonds zijn er ­gewoon voorstellingen,” zegt de regisseur. Ook op het Leidseplein is gefilmd. “Een hele toer, maar het ging hartstikke goed.”

Niet zo lang geleden nam schrijfster Connie Palmen nog een kijkje op de set: haar boek I.M. vormt het uitgangspunt voor de serie. Toch wordt het geen een-op-eenvertaling van de roman over de liefde tussen Palmen en Ischa ­Meijer, in de serie gespeeld door Wende ­Snijders en Ramsey Nasr. “De kracht van het boek is dat het over een ultieme liefde gaat,” zegt Van Erp. “Over twee mensen die enorm tot elkaar aangetrokken zijn, iets in elkaar zoeken, gesprekken voeren over de liefde en het definiëren daarvan. Daarin volgen we het boek, maar omdat het verhaal geschreven is vanuit Connies perspectief en we beide karakters tot leven willen brengen, hebben we veel elementen uit Ischa’s leven en carrière toegevoegd.”

Toen I.M. in 1998 verscheen, kreeg het boek veel kritiek: het werd banaal genoemd, te persoonlijk, een mengeling van feit en fictie die niets met literatuur te maken had. Of dat terecht was, daarover laat Van Erp zich niet uit: “Ik vind het vooral een heel mooi boek.”

Culturele duizendpoot

De serie speelt zich af in het Amsterdam van 1991 en 1995, het jaar waarin Meijer – op zijn 52ste verjaardag – overleed. Elke aflevering begint met een gedeelte van zijn begrafenis op Zorgvlied, waarbij honderden fans, lezers en bekende Amsterdammers aanwezig waren. Van Erp snapt de ­populariteit van de overleden interviewer, televisiepresentator, schrijver en acteur goed: ook hij was, en is, gefascineerd door Meijer. “Hij was natuurlijk dé interviewer van Nederland, maar hij deed daarnaast nog zoveel meer. Een soort rare culturele duizendpoot, eigenlijk. De vraag wie hij nou was en wat zijn drijfveren waren, waarom hij deed wat hij deed, heeft me altijd geïntrigeerd. In de serie wil ik zijn essentie laten zien.”

Om dat met zorgvuldigheid te doen, sprak Van Erp ­uiteraard veel met Palmen. Ook ontmoette hij Meijers dochter Jessica, die het boek Een blik jodenkoeken schreef over het verlies van haar vader. “Ze was bij de opnames in de Reestraat, waar we filmden in het huis waar ze als klein meisje heeft gewoond,” zegt Van Erp. “Heel bijzonder.”

Veel mensen hebben Meijer gekend, merkte de regisseur tijdens de opnames: overal waar hij filmde, deelden ­Amsterdammers anekdotes met hem. Bang dat al die mensen straks misschien een beeld van Meijer terugzien dat niet overeenkomt met hun herinneringen, is de filmmaker niet. “Daar moet je je niet te druk om maken, anders moet je niet aan zo’n serie beginnen. Als mijn team en ik ons gevoel volgen en elkaar vaak genoeg aanspreken op wat we doen, vertrouw ik erop dat het goed komt. Ramses heb ik ook gemaakt na het overlijden van Ramses Shaffy en het is me toen reuze meegevallen met de reacties.”

Karakters

Noem dat gerust een understatement: die eveneens vierdelige serie werd bekroond met onder andere een Zilveren Nipkowschijf en hoofdrolspeler Maarten Heijmans won een Emmy Award. Legt dat de lat voor een nieuwe serie niet extra hoog? “O nee, dat heb ik helemaal losgelaten,” antwoordt Van Erp laconiek. “Dat moet ook, anders blokkeer je jezelf alleen maar. Pas toen ik al begonnen was aan dit project, dacht ik: o, er zijn eigenlijk best wat verwantschappen met Ramses. Beide series spelen zich bijvoorbeeld af in Amsterdam, en niet in het nu. Daardoor krijg je weer te maken met praktische zaken als auto’s vervangen en gevels aanpassen. Bijzaken hoor; zo’n serie moet drijven op de karakters en wat ze meemaken.”

Nog een overeenkomst met bijna al het andere werk van Van Erp: I.M. gaat over mensen die hun leven onder ­controle proberen te krijgen. Meijer, geboren tijdens de oorlog, heeft een oorlogstrauma waar hij moeilijk over kan praten; Palmen probeert haar geliefde te doorgronden. “Connie wilde graag bij Ischa zijn, maar moest hem ook kunnen vrijlaten. Ze wilde hem helpen, maar het leven ook bij de kladden grijpen.”

Wat zegt Van Erps nieuwste werk eigenlijk over hemzelf? “Ik probeer me altijd te spiegelen aan mensen die het ­leven groot ­durven maken, die het avontuur aan durven gaan,” zegt de filmmaker. “Dat geldt in de serie voor zowel Connie als Ischa. Mensen die het leven durven opslurpen, daar hou ik van.”

Figuranten gezocht

Meespelen in I.M.? Op zondag 3 november filmt Michiel van Erp de ­uitvaart van Ischa Meijer voor de serie op begraafplaats Zorgvlied. Het is de bedoeling dat hierbij veel mensen ­aanwezig zijn, net zoals het geval was in 1995. Het wordt een lange dag, maar het is een bijzondere manier om een kijkje achter de schermen te krijgen. Alle figuranten krijgen een ­bescheiden vergoeding en een warme maaltijd. Aanmelden kan via figuratie@defamilie.net.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden