Posterpraat

PSW posterpraat 23 janBeeld Jan Pieter Ekker

Pauze

Pause to take time
Pause to wonder
Pause to interrupt
Pause to look again

Pause is een nieuwe uitgeverij, een magazine én een kunst-platform ‘om even bij stil te staan’ ineen. Omdat een fysieke presentatie niet kan vanwege corona, verspreidden de initiatief­nemers – foto­graaf Maarten Kools en vorm­gevers Henk van der Hart en Kiki van der Hart – posters in de publieke ruimte. Die gaan over het principe van ‘foliatus’. Ofwel: bladachtig, ziet eruit als blad. Het gaat er niet om wat iets is, maar om hoe het zich gedraagt, welk gebaar het maakt. Daarbinnen valt name­lijk veel meer te ontdekken. Het creëert ruimte voor verstoring, verandering en verwondering.

Beeld Jan Pieter Ekker

Paradiso

Omdat Paradiso vanwege de coronamaatregelen geen programma te promoten heeft, geeft het poppodium tot en met eind april iedere twee weken 75 posterplekken (A0-formaat) in het centrum van Amsterdam ter vrije invulling aan artiesten en kunstenaars. Degenen die nieuwe muziek, kunst, boeken of merchandise willen delen met de stad kunnen zich melden

via posters@paradiso.nl. Per campagne worden drie artiesten geselecteerd die 25 posters mogen aanleveren. Paradiso zorgt er vervolgens voor dat de posters worden verspreid in de hele stad en twee weken blijven hangen.

Beeld Jan Pieter Ekker

Surinaamse School

De outdoorcampagne voor de Surinaamse School-tentoonstelling stond al gepland toen het Stedelijk Museum half december weer dicht moest. Toen de posters al hingen,

hebben publieksmedewerkers er handmatig gele stickers overheen geplakt, om mensen alvast te prikkelen tickets te kopen.

De campagne is ontwikkeld door Gyor Moore, met de huisstijl van Mevis & Van Deursen als leidraad. Afgebeeld is Familieportret Baag (1989) van Armand Baag. De rechtervrouw is tante Joyce, de zus van Baag. Zij is hartstikke trots dat ze op straat en in het Stedelijk hangt en heeft al laten weten dat ze komt kijken zodra het museum weer open is.

Beeld Jan Pieter Ekker

De vrolijkheid

De Vrolijkheid, een netwerk van professionele kunstenaars, regelaars en vrijwilligers die kunstprojecten op azc’s organiseren, bestaat twintig jaar en viert dat met een postercampagne.

Op de posters zijn jonge azc-bewoners te zien, die in samenwerking met fotograaf/ kunstenaar Petra Katanic, de stylisten van Studio Foei en Studio Harris Blondman, hun eigen imago creëerden.

Komend jaar zullen verschil­lende exposities rondom de Beeld//Formers-campagne te zien zijn, in samenwerking met onder meer Framer Framed.

Beeld Jan Pieter Ekker

Stilgezet

Op 6 november bestond Kriterion 75 jaar. Normaal gesproken zou dat groots worden gevierd, nu werd er op die dag een debat gehouden over de coronamaatregelen. Hoewel het natuurlijk de bedoeling was dat de bios­copen weer open zouden zijn, hangt dit postertje nog steeds op sommige transformator­kasten in de stad. Het is zowel treffend als wrang, maar Kriterion redt het wel; de studentenbioscoop heeft geen commerciële huurbaas die hen kan uitknijpen, het pand aan de Roetersstraat is van Stichting Kriterion. Er wordt ook al gebroed op plannen om het jubileum alsnog te vieren.

Beeld Jan Pieter Ekker

#hoegaathetechtmetje

Op een aantal billboards door de stad geven Amsterdammers antwoord op de vraag: hoe gaat het echt met je? De quote ‘We zijn aan het veranderen. We weten alleen nog niet hoe we er mee om moeten gaan’, bijvoorbeeld, kwam voort uit een gesprek over het leven tijdens corona tussen docu­men­tairefilmmaker Nina Karim van Oort en bewoners van Amsterdam Zuidoost. ‘Ik wil niet meer vasthouden aan het oude, ik zie honderden nieuwe vormen om te bestaan’, werd opgetekend door spoken-wordartiest Rachel Rumai Diaz. De campagne is bedacht door regisseur-performer Arthur Kneepkens en beeldend kunstenaar Merel Noorlander van de Theaterstraat.

Beeld Jan Pieter Ekker

Nxt Museum

Het allereerste affiche van Nxt Museum was het prikkelendst; daarop stond alleen ‘What’s Nxt?’. Op de stijlvolle posters die nu in de stad hangen – alles is stijlvol in dit museum – staan een aantal van de overdonderende nieuwemediakunstwerken die in Amsterdam-Noord te zien zijn. Zoals Dimensional Sampling #1 van Yuxi Cao en Lau Hiu Kong, een gigantisch bewegend mozaïek van QR-codes, waar je langs en overheen kunt lopen.

Beeld Jan Pieter Ekker

Welkom in het parlement van de dingen

De uitreiking van de Spinozalens aan de Franse filosoof en socioloog Bruno Latour, afgelopen dinsdag, is de aanleiding voor het programma Welkom in het parlement van de dingen. Dat bestaat uit onder meer een manifestatie, een debat in De Balie, een ontwerpwedstrijd voor studenten en een programma voor het voortgezet onderwijs. De intrigerende, gelaagde poster is gemaakt door Corine Datema. 

Beeld Jan Pieter Ekker

Alles komt goed

Het is natuurlijk de goden verzoeken, een poster waarop in kapitalen ‘Alles komt goed’ staat. Het plan voor de voorstelling, over het gedrag van mensen in crisis, ontstond dit voorjaar. Toen kwam er een crisis. En een tweede golf. Door de jongste corona­maat­regelen zijn er veel wijzigingen in de speeldata van alle theater­voorstellingen, ook die van Orkater. Bij alle gewijzigde tijden geldt dat het theater contact opneemt met degenen die al kaarten hebben gekocht, maar wegens drukte kan dit soms even duren.

Beeld Jan Pieter Ekker

IMPAKT

‘Zero Footprint’ is het thema van het IMPAKT Festival 2020. Alleen de tentoonstelling Dreaming in Everywhen, waarin kunstenaars als Jasper Griepink en Maarten Vanden Eynde de natuur als bron van spirituele ervaringen laten zien, is fysiek te bezoeken (t/m 17 januari, Lange Nieuwstraat 4). De rest van het programma is online te volgen via Planet IMPAKT. Daarop zijn ook interviews opgenomen met o.a. Anne Kervers (Extinction Rebellion), Bas van Abel (initiator van de Fairphone en Clique) en Jaap Tielbeke (auteur van Een beter milieu begint niet bij jezelf). Meer info op impakt.nl

Beeld Jan Pieter Ekker

Mind Your Step

Zuur is het: net begonnen de posters van culturele evenementen weer terrein terug te winnen op belminuten en sportschoolabonnementen of de meeste culturele instellingen moesten weer op slot.

Mind Your Step gaat – ijs en weder dienende – wel door. Het programma over de kunst van het wandelen bestaat uit een groepstentoonstelling in het Glazen Huis (op zaterdag, zondag en op afspraak), performances (op inschrijving), audiotours en wandelingen. Meer info op zone2source.net

Beeld Jan Pieter Ekker

De Meiden

Vanaf vrijdag 23 oktober speelt Dood Paard De Meiden (Les Bonnes) van Jean Genet in Frascati. Het even fraaie als sobere affiche is gemaakt door Kuno Bakker, oprichter en acteur. Hij doet dat al sinds het prille begin van het theatercollectief volgens hetzelfde procedé: hij maakt een tekening met

houtskool op wit papier, scant die in, en maakt de afbeelding dan in Photoshop negatief. Voor de typografie gebruikt hij de Helvetica Black, altijd in kapitalen. De bloem is een philodendron, letterlijk ‘liefdesboom’, wat natuurlijk te maken heeft met de erotische geladenheid van het stuk. Bakker tekende hem niet al te gedetailleerd, waardoor de ‘seksuele bloem’ iets krijgt van een embleem.

Hier ben ik!

“Dit is heel fijn! Alsnog heel klote voor collega’s die op andere plekken werken... Maar zo te zien gaat Hier ben ik! in Carré door!” twitterde Claudia de Breij, toen duidelijk was dat Koninklijk Theater Carré als een van tien Amsterdamse podia ontheffing had gekregen om meer dan dertig bezoekers te ontvangen. En even later: “We gaan spelen. Dat is het goeie nieuws. We mogen maar voor 250 man publiek, dat is jammer, maar we gaan het doen! Uit liefde voor het theater, voor het publiek, en omdat niks doen sowieso niks oplevert. Daar gaan we!”

Beeld Het Parool

W139

It is very difficult to be an island of perfection in a sea of misery, but please do not doubt our sincerity, luidt de titel van de groepsentoon­stelling in W139. Ofwel: het is moeilijk

om een eiland van perfectie te zijn in een zee van ellende, maar twijfel alsjeblieft niet aan onze oprechtheid. In de fijne kunstruimte aan de Warmoes­straat creëerde Simon ­­Wald-Lasowski cum suis een overvloed aan kleuren, anima­tronics en visuele prikkels die thema’s als spijsvertering, lichamelijke verlangens, eroti­sche groteske onzin, seks als de oorsprong van macht en de commodificatie van genot onderzoeken. Ga langs en onder­zoek wat jouw relatie tot overdaad is.

Beeld Nosh Neneh

Museum van de Geest

Het Outsider Art Museum in de Hermitage en het Haarlemse Dolhuys zijn deze zomer ­samengegaan onder één naam: Museum van de Geest. Bij die nieuwe naam bedacht het strategisch campagnebureau Fabrique een visuele identiteit en een prikkelende campagne. De stippen die in het nieuwe logo steeds dichter bij elkaar komen, staan voor vele vormen van verbinding: verbindingen in de geest, verbinding tussen mensen en de verbinding tussen de twee vestigingen.

Paradise Drifters

Het is een gekend filmposter­cliché: een filmbeeld dat ­schuil­gaat achter de in forse kapitalen gezette filmtitel. In het bovenstaande geval zijn het de hoofdrolspelers Jonas Smulders en Tamar van Waning die verborgen zitten achter de filmtitel Paradise Drifters. Ze baden in tegenlicht; het geel en oranje kan worden gezien als een glimp van het paradijs. De (streepjesloze) afbreking van de filmtitel is opvallend – en niet alleen omdat Para ook straattaal is voor ‘gek’.

Beeld Studio DBXL

Nachtraven

‘De wereld komt met een klap tot stilstand. Je bent op jezelf aangewezen. De stad is donker en verlaten. In de verte brandt nog een licht.’ De voorstelling Nachtraven brengt de dansers van ISH Dance Collective en de musici van Het Balletorkest samen in coronatijd. Het is een voor­stelling over hoe je op jezelf wordt terug­geworpen als het leven plotse­ling tot stilstand komt. De fraaie, duistere poster is gemaakt door Studio DBXL, de vaste ontwerpstudio van ISH. “In Nacht­raven voel je de eenzaamheid van deze tijd,” aldus Marco Gerris, artistiek leider. “Van Stravinsky tot Lauryn Hill, van bijzondere duetten tot ongekende solo’s. Alles wat je niet verwacht, komt voorbij.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden